Hej,
Jag är en arkitekt (och även examinerad byggnadsingenjör) och har ritat många villor och fritidshus åt andra och har i mina yngre dagar jobbat på olika byggen under några år innan jag pluggade vidare.

Jag har nu förverkligat den dröm alltid haft och köpt en en fastighet i skärgården (med bilväg ända fram) som jag skall bosätta mig på.

På denna skall jag bygga:
1: En atterfallare på 25kvm innehållande 2 sovrum och loft.
2: En komplementbyggnad på 20kvm med Badrum och bastu.
3: En friggebod på 15kvm med 2 gästrum.
4: Ca 200kvm trall plintad i kuperad terräng med berg i dagen.
5: Ny brygga i trä på ca 20kvm runt stenkista.

Huvudbyggnaden +
en bod på 15kvm jag kan ha som arbetsrum under hela byggtiden och arbeta inomhus med fast monterad maskin finns redan.

De hus som skall byggas skall byggas med plintgrund samt stommar, fasader och invändiga ytskickt helt i trä.

Jag skall nu köpa en kap och gersåg som förhoppningsvis skall kunna täcka alla behoven vid detta bygge som jag primärt skall genomföra själv (men vid vissa moment tillsammans med byggare jag känner) och som lär pågå löpande under ca 2års tid på all ledig tid.

De allternativ till såg jag hittat är:
Såg: Bosch GCM 12 GDL
Bord: Bosch GDL 3800
Dammsugare: Bosch GAS 20 S SFC
Totalt: ca 15 000:-

Såg: Festool Kapex KS 120 EB
Bord: ?
Dammsugare: ?
Totalt: ca 20 000:-

Ni som är profentionella snickare här på forumet vad hade ni kört på? (Jag kommer ju såga allt från plintar och stommar till listverk och foder och kommer förmodligen bara använda inköppt såg till just detta jobb eller möjligen även till att bygga nytt huvudhus någon gång i framtiden men sågen behöver inte vara särskilt mobil och kan jag spara 5 000:- på Boschen är det inte direkt negativt.)
 
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
Ej proffesionell men gillar bra verktyg.
Klämde mycket på just Bosch olika, DeWalt och några andra. Slutade med att jag fastnade för Festool som vanligt.

Har haft andra "större" sågar förut. Men behövde ytterst sällan deras kapacitet.
Köpte lilla Kapex KS60 och är supernöjd. Bara byggt 45kvm altan än så länge (men med återvunnet virke och hyfsat många krumelurer) Tittar du under trädgårdsdelen kan du se lite bilder. Där jag nyligen skapade en "inspirationstråd" för att visa hur det blev med en altan byggd av återvunnet virke.

Det som jag uppskattar är:

Hanterbar vikt
Luta enkelt åt båda håll
Inget sticker ut bakåt.
Ställbar djup
Lång smidig sladd
Precisionen
Smidig "vinkelmätare" som följde med
Glidstängerna är perfekt att hänga hörselskydden på!
Utdragbara bordsdelar och anslag åt båda håll utan att verktyg behövs
Bra funktion där klingskyddet glider upp smidigt
Ställbar såghastighet och mjukstart
Säkerligen vettigt utsug om du kör med dammsugare (Festool brukar vara riktigt bra på det)
Smidiga rejäla reglage. Går att hantera med handskar
Går att ställa 1/2 grader.
Bra lampa med skuggning istället för laser
Hög kvalitetskänsla med stadiga lättmanövrerade reglage.
Bra klinga! Lyckats träffa lite skruv/spik utan att det märks på tänderna eller sågsnitten vad jag kunnat se.

Nackdelar? Ja priset är ju klart högre än liknande sågar. Kände naturligtvis på de större Kapex också. Kändes allt för klumpiga (stor/tung) för mina behov.
Man får vändsåga en 90x90 men det känns som en liten eftergift med tanke på smidigheten/vikten.

Köpte också ett Bosch compact 120cm bord till den för enkel transport osv. Hade tidigare ett fullstort Dewalt men det kändes oftast för klumpigt att ta fram/med så det blev oftast inte använt.

Boschen billigare och ändå ansedd som bra.

DeWalt erkänt robusta men saknar helt finess/känsla tycker jag. Kapexen är en njutning att göra varje sågsnitt.
Men då snickrar jag ju hemma på hobbybasis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har själv makitas största och är jättenöjd men jag har klämt på kapex, och man suktar ordentligt.
En Festool är alltid en Festool, och det kan man inte ta ifrån dem
 
Har haft en DeWalt 717 och bytte till Kapex. Mitt resonemang var att Kapex fixar både grov och fin men DeWalten var bara bra på grov. Ångra bara att jag inte köpte Kapex direkt.

60n funkar inte för dig? Jag skulle nog ha gått på den om den funnits när jag köpte min.
 
Ärligt talat - En 8-tumssåg räcker för det allra mesta byggjobben, vill man även ha den till finsnickeri så handlar det mer om klingval än fabrikat om man håller sig till de kända kvalitetsmärkena. Behöver man 10 eller 12 tum så får man ta det men då blir det tyngre och dyrare klingor. Sen handlar det mest om vilka funktioner man vill ha. Tiltbar åt båda hållen till exempel eller ställbart sågdjup. Laser, dubbellaser eller skugglinje.
En såg som jag tycker är häftig är denna Metabo:
Ganska användbar vid husbyggen kan man tänka sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.