M mlkjhr skrev:
Om värdena är riktiga så finns det ingen anledning att inte köpa huset men det gäller att verifiera värdena med en längre mätning och under kontrollerade omständigheter.

Sen finns det ju lugnande läsning för den nojjige under förutsättning att man inte har någon rökare i familjen:
[länk]
Svårt att bekräfta att värdera är korrekt. Har fått tips att kolla med kommunen. Så ska ditt och kolla läget ang radonkarta samt om det har funnits nån mätning tidigare på huset. Svårt att göra en korrekt mätning om man inte har köpt huset.
 
K
Ni kan ju skriva en klausul i kontraktet att ni är berättigade en långtidsmätning och om den visar över XXX Bq, så skall säljaren stå för sanering med hjälp av XXX metoden, eller något liknande!
 
Huset gjorde en långtidsmätning 2008 och hade värde 240 bq i medel . Korttidsmätning nu i sommar lågt under värde. Pratade med kommunen och han rekommendera att man isolera väggerna med nån tätning. Är det inte säkrare att förbättra ventilationen i huset istället !
 
tommib
Jo, det är bättre av många anledningar att förbättra ventilationen. Bland annat för att du inte kan räkna med att ha någon vettig ventilation alls om man gått från eldning till bergvärme. Du kommer få ett betydligt bättre inomhusklimat med ventilation.

Om det mot förmodan skulle vara markradon är det möjligen sämre att öka undertrycket i huset eftersom mer radon då dras in men då är inte isolering av väggarna någon lösning ändå.

Att skriva en klausul i kontraktet som kan lösas ut om ett år skulle jag som säljare blankvägra. Mätning är gjord. Hantera det.

Resultatet av mätningen är för övrigt såpass bra att det egentligen inte behöver åtgärdas något för den sakens skull men eftersom du ändå bör göra något åt ventilationen så får du med detta på köpet. Läs gärna länken som mlkjhr la upp, det är bra information om riskerna, som är väldigt små så länge man inte röker inomhus.
 
Ska kolla med mäklaren om ägaren godkänner klausul att man dela på kostnad eller dylikt ifall man gör en långtidsmätning längre framåt att värde är över 200. När jag var hos kommunen så rekommendera han att man inte ska borra i väggar som innehåller blåbetong. Han säger att gas kan pysa ut. Hur gör ni som renovera kök o dylikt måste man täta noga efter att man har borrat eller?
 
L
Tror inte säljaren är så väldigt förtjust i att gå med på något , en annan sak , är det några intressenter som backat ur , hade ni högsta budet , är det ett lågbud p.g.a. radon eller
Det med att säga gas kan komma ut , är lite överkurs , det är bara vid arbetet och det är försvinnande lite , det kan bli något men någon tätning av hål eller dylikt behövs inte , sedan det där med som kommunen sa , att isolera väggarna , undrar vad dom menade med det , det enda som kan stoppa det effektiv är bly , finns någon tapet som ska göra det , men är tveksam till den .
Har du fått någon uppfattning om markradon ? Ny vent i huset kommer att ta ner halten bra
 
Kollar markradon karta och där huset befinner är det nästan ingenting. Så radon som finns kommer ifrån blåbetong i huset.

Ser ut som att förbättra ventilationen så behöver jag inte oroa mig så mycket att värde blir höga
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag, fru och 3 småbarn har bott i ett stort hus byggt med blåbetong. Mätvärden runt 240 Bq . Vi lever fortfarande efter 3 år!

Har planer på att sätta in FTX men inte fått tummen ur.
Som ingenjör så tror jag det finns 1000tals andra härliga ämnen i ett hus som är minst lika farliga men ännu inte kartlagda som farliga, så du kan nog vara lugn att du också kommer gå ur tiden så småningom även om du har"för låga värden av radon" ;) köp om du gillar huset!

Lycka till!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Problemhus med radon har 10000 i mätvärde.

240 skulle jag inte göra något aktivt åt.

Tapeter och färg stoppar ej strålningen utan hindrar bara gasens rörelse.

Försök att pruta ner 100-200 tusen med hänvisning till radon men går det inte så köp huset ändå.
 
tommib
L Liteavvarje skrev:
Tror inte säljaren är så väldigt förtjust i att gå med på något , en annan sak , är det några intressenter som backat ur , hade ni högsta budet , är det ett lågbud p.g.a. radon eller
Det med att säga gas kan komma ut , är lite överkurs , det är bara vid arbetet och det är försvinnande lite , det kan bli något men någon tätning av hål eller dylikt behövs inte , sedan det där med som kommunen sa , att isolera väggarna , undrar vad dom menade med det , det enda som kan stoppa det effektiv är bly , finns någon tapet som ska göra det , men är tveksam till den .
Har du fått någon uppfattning om markradon ? Ny vent i huset kommer att ta ner halten bra
Om du inte har koll på vad radon är och hur det fungerar bör du avstå från att svara.

I tur och ordning:

Om man har gjort som kommunen sa och satt upp spärrtapeter ska man undvika att ta hål på dem. Har man inte gjort det så spelar det inte någon större roll.

Radon är en gas. Skyddsutrustning är lämpligt vid alla dammande arbeten, oavsett blåbetong. Just blåbetong specifikt skulle jag välja att vara extra noga med andningsskyddet då strålningen är av alfatyp. Se nedan.

Det är primärt radondöttrarna som är farliga, dvs sönderfallsprodukterna av radon.

Radondöttrarnas strålning avges i första hand som alfapartiklar. Det stoppas av ett papper eller det yttersta, döda, hudlagret. Bly behövs inte. Om partiklar som avger alfastrålning kommer in i kroppen däremot, då kan man få skador. Därför är det sämre att röka i ett radonhus, eller dricka te spetsat med Polonium.

Läs som sagt länken från SSM. Där finns riskerna med radon väl beskrivna.

Eftersom du inte har markradon är ventilation lösningen. Det löser även problemet att du nu troligen har extremt dålig ventilation om man inte gjort något annat. Den dåliga ventilationen i övrigt bidrar troligen till att det samlas andra roliga ämnen inomhus som kan vara värre än radon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske bäst att förklara varför rökning är den stora boven när det gäller radon. Många kanske tror att det handlar om att minska risken för cancer som följd av rökning eftersom det är en större risk än radon i sig. Det är inte anledningen, anledningen till att ha en rökfri miljö är att sönderfallsprodukterna (radondöttrarna) som tommib skriver om i en helt damm/partikelfri miljö faller till marken och där klingar av eftersom dom håller en hög vikt relativt sin storlek. Däremot så älskar dom att lifta med partiklar i tobaksrök och på det viset åka in i lungorna där dom avger sin strålning och skadar lungvävnaden. Så genom att sluta röka slår man två flugor i en smäll, mindre risk för cancer pga rökning och mindre risk för cancer pga radon.
 
L
tommib tommib skrev:
Om du inte har koll på vad radon är och hur det fungerar bör du avstå från att svara.

I tur och ordning:

Om man har gjort som kommunen sa och satt upp spärrtapeter ska man undvika att ta hål på dem. Har man inte gjort det så spelar det inte någon större roll.

Radon är en gas. Skyddsutrustning är lämpligt vid alla dammande arbeten, oavsett blåbetong. Just blåbetong specifikt skulle jag välja att vara extra noga med andningsskyddet då strålningen är av alfatyp. Se nedan.

Det är primärt radondöttrarna som är farliga, dvs sönderfallsprodukterna av radon.

Radondöttrarnas strålning avges i första hand som alfapartiklar. Det stoppas av ett papper eller det yttersta, döda, hudlagret. Bly behövs inte. Om partiklar som avger alfastrålning kommer in i kroppen däremot, då kan man få skador. Därför är det sämre att röka i ett radonhus, eller dricka te spetsat med Polonium.

Läs som sagt länken från SSM. Där finns riskerna med radon väl beskrivna.

Eftersom du inte har markradon är ventilation lösningen. Det löser även problemet att du nu troligen har extremt dålig ventilation om man inte gjort något annat. Den dåliga ventilationen i övrigt bidrar troligen till att det samlas andra roliga ämnen inomhus som kan vara värre än radon.

Utan att vara spydig eller ha någon ironi mot vad du skriver , så går det inte att låta det vara obesvarat
Tror inte det är bra att du ska komma med sådana kommentarer i ett ärende , det blir lätt att det förekommer i andra frågor från dig med
Att jag inte skulle veta vad radon är , kan du inte ha en susning om , har radonsanerat mitt hus från grunden upp till taket och kommit rätt i alla avseenden
Eftersom du vet bättre i det här än vi alla andra så rekommenderar jag andra som gör inlägg att avstå från det och överlåta till tommib att handlägga detta till sista bokstaven , eftersom han vet bäst
 
tommib
L Liteavvarje skrev:
Utan att vara spydig eller ha någon ironi mot vad du skriver , så går det inte att låta det vara obesvarat
Tror inte det är bra att du ska komma med sådana kommentarer i ett ärende , det blir lätt att det förekommer i andra frågor från dig med
Att jag inte skulle veta vad radon är , kan du inte ha en susning om , har radonsanerat mitt hus från grunden upp till taket och kommit rätt i alla avseenden
Eftersom du vet bättre i det här än vi alla andra så rekommenderar jag andra som gör inlägg att avstå från det och överlåta till tommib att handlägga detta till sista bokstaven , eftersom han vet bäst
Suck

Du uppgav en mängd felaktigheter angående radon. Det jag specifikt menar är att du pratar om "överkurs med gas som kan komma ut" och bly för att stoppa strålningen. Det är helt enkelt fel. Angående tapeten så håller jag visserligen med dig om funktionen är tveksam, men då på grund av just det faktum att man måste få det helt tätt för gas.

Jag har aldrig påstått att jag vet bäst, det jag påstår är att du har fel på punkterna ovan.

Det är möjligt att jag tolkar dig och din kunskapsnivå fel i detta och andra fall. Jag beklagar det i så fall. Tyvärr är det så att du skriver på ett sätt som gör det väldigt svårt att förstå vad du menar. Ta nu inte detta som kritik mot dig som person, det är det inte. Det är endast kritik mot ditt sätt att skriva, som rent objektivt är otydligt.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
tommib
A andersda skrev:
Problemhus med radon har 10000 i mätvärde.

240 skulle jag inte göra något aktivt åt.

Tapeter och färg stoppar ej strålningen utan hindrar bara gasens rörelse.

Försök att pruta ner 100-200 tusen med hänvisning till radon men går det inte så köp huset ändå.
Tapeter, om man får det tätt, stoppar radongasen. Det stoppar också radondöttrarna eftersom de då bildas inne i väggen istället. Eftersom sönderfallet är alfa så är det helt harmlöst inne i väggen och betydligt sämre i lungorna. Det blir ingen sådan strålning i kroppen, där den gör skada, om inte gasen kommer ut.

Om vi istället pratar gammastrålning så stoppas den mycket riktigt inte av någon tapet, om inte tapeten är av 1 cm bly. Gammastrålning är inte det primära problemet med radon utan den kommer istället från uranet (som radonet också kommer ifrån) i byggmaterialet som är grundproblemet. Den stråldosen är troligen relativt liten även i högstrålande blåbetong och går inte att göra något åt med mindre än att man byter ut blåbetongen.
 
tommib tommib skrev:
Tapeter, om man får det tätt, stoppar radongasen. Det stoppar också radondöttrarna eftersom de då bildas inne i väggen istället. Eftersom sönderfallet är alfa så är det helt harmlöst inne i väggen och betydligt sämre i lungorna. Det blir ingen sådan strålning i kroppen, där den gör skada, om inte gasen kommer ut.

Om vi istället pratar gammastrålning så stoppas den mycket riktigt inte av någon tapet, om inte tapeten är av 1 cm bly. Gammastrålning är inte det primära problemet med radon utan den kommer istället från uranet (som radonet också kommer ifrån) i byggmaterialet som är grundproblemet. Den stråldosen är troligen relativt liten även i högstrålande blåbetong och går inte att göra något åt med mindre än att man byter ut blåbetongen.
Förlåt men skrev inte jag att tapeter bara stoppar gasen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.