Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden och inte är någon konstruktionsexpert...
Men när man börjar foga ihop korrigerad plast med silicon under balkongen då ringer den STORA varningsklockan.
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden och inte är någon konstruktionsexpert...
Men när man börjar foga ihop korrigerad plast med silicon under balkongen då ringer den STORA varningsklockan.
Precis så är det..har påpekat det olämpliga i detta. Bara att göra om! Ska den här lösningen med avrinning överhuvudtaget användas så får det bli en specialbyggd plåt istället, gjord av en riktig plåtslagre.
 
Bedrövligt!
Först och främst skall inte vatten från taket komma ned på balkongen. De borde aldrig rivit i tak och takpannor! Nu kommer det onödigt mycket vatten ned från taket, på balkongen.

Hade de låtit bli tak och hängrännor och byggt balkongen som ett utskjutande tak från nybygget med hängränna i framkant och på detta satt trallen, så hade det fungerat.
Men som många redan sagt, ta in en byggtekniker som kan se det på plats och ge instruktioner.
 
Jag tycker den aggressiva tonen mot TS är bedrövlig. Tanken är ju att han skall kunna få hjälp och stöd. Att han ångrar valet av byggare och lärt sig en dyr läxa framgår.

Vi har byggt ett förråd mot hus, förberett för att senare bli balkong. Jag följde då en rekommenderad konstruktion som innebar råspont, takpapp och bandad plåt. Ordentlig lutning. Reglarna till läkten klämmer man sedan fast i plåten. Att ta upp fönster till altandörr överlåter jag senare till byggare/plåtis. Givetvis kräver denna konstruktion dock en del höjd ..

Konstruktion - träguiden, har använt mig av varianten "balkong med bärande träreglar" under "balkong för flervåningshus". Det finns fler varianter att kika på som du ser. Träguiden är ju industrilobby, men jag litar på deras konstruktionsskisser, vore dålig reklam annars ..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
Det är synd att det blivit som det har men det går att fixa!
Det behövs en "skopa" som kommer uppifrån takfall för att leda vattnet ut till befintlig hängränna.
Då blir ni av med det mesta vattnet från taket som kommer ner på balkongen.
Plasten som sitter under som "avrinning" skall bort, den kommer inte att vara tillförlitlig, det en plåt med en v-form som man kan göra genom att kila om man vill ha vattnet ut på husgaveln för att där sätta ev hängränna och rör.
Vidare ska det mor vägg där det tagits bort panel och öppnat in till isolering vara panel igen sen kan man lägga en papp med uppvik sedan en ståndplåt som man lägger under trallgolvet.
Lämna liten springa så att ev vatten kan gå ner utan att det ligger kvar i ändträ på trall, det kommer ju snö också som kan driva in och behöva ta vägen neråt:)

Som det är nu så kommer vatten fortsätta rinna in i vägg och ner under detta, med skarv på plasten kan ni vara säkra på att vattnet rör sig kapillärt.

Eftersom ni har Ecofiber så har ni väl ingen plast i konstruktionen? isf behöver inte lite vatten vara ett scenario att behöva ligga sömnlös för...
 
Ronekma - det du beskriver är nästan exakt en sådan lösning som jag också har tänkt skulle kunna åtgärda problemet. Som icke-konstruktör och icke-byggare har jag emellertid varit osäker på om jag förbisett någonting. Men nu tänker vi låta en kompetent plåtslagare titta på situationen, och också konstruera den plåtlösning som krävs.

Från början tror jag byggarna hade tänkt sig en "skopa", en snedställd plåt med uppvik ner mot rännan eller liknande, men av någon anledning ändrade sig. De var dåliga på att kommunicera om det. Språkförbistringen bidrog nog också... Vår stora miss här var att vi antog att de hade kompetens för den typen av jobb. Man "antar", och tar för givet, alldeles för mycket, det har jag lärt mig.

Jo, jag tackar min lyckostjärna för att vi har Ecofiber, och ingen plast, i varken hus eller kuptillbyggnad. Enda plasten är en plastfolie ovanpå flytspacklet, annars hade vi varit tvungna att vänta 2-3 veckor extra innan bambugolvet skulle kunna läggas.
Vatteninträngning är naturligtvis alltid oacceptabelt, men Ecofiber utan plast är till viss del förlåtande vid ett mindre fuktmissöde som det här.
 
Nu hoppas jag att plåtis som vi beställt vill komma nästa vecka och laga taket som de haft sönder... och fixa vettig vattenavf´rinning från taket. Byggfirman vill inte betala honom så vi får göra det själva och försöka sen att dra av kostnaden på slutfakturan... nu är vi ganska så trötta på det här eländet och taket måste bli helt innan höstregnen kommer!
 
Vi förhandlar "bråkar" fortfarande med byggfirman om vem som ska betala plåtis... kommer att kosta ca 12000.
Vår inställning är att det är byggfirmans ansvar att färdigställa på ett säkert sätt, vilket innebär att anlita en riktig plåtslagare, de har ju "haft söder taket" (åverkan på huset) samt orsakat en vattenskada...de är totalentreprenör och infästningsmetoden var helt och hållet deras eget förslag, och genomförandet påbörjades utan vidare diskussioner.
Vi hade ingen anledning att tro att de inte visste vad de gjorde. Hela nya kupapåbyggnaden är ju infäst i huset!
Och de har erkänt att de inte har kunskap inom huset att färdigställa det, varför en underentreprenör (plåtis) måste anlitas - är det vi som ska "städa upp" efter deras misstag?

När de insåg vad plåtis kommer att kosta, vill de hävda att de (muntligt) sa till oss "från början" att infästningen av balkongen skulle kosta extra "på löpande räkning" och att vi sagt OK (muntligt) till det och därför vill de att vi ska betala de 12000. En ren lögn.
Hela påståendet är en efterkonstruktion, ämnet var ens aldrig uppe på agendan - de bara sa att de hittat en "smart" lösning att bära upp balkongen genom infästning i huset, för att slippa pelare från mark (vilken skulle hamna mitt framför ytterdörren på nedervånignen). Det lät som de bedömde att det var både enklare och billigare lösning, och satte igång utan vidare diskussioner.

Först efter vattenskadan insåg de det olämpliga och "dyra" med förslaget.
Eftersom en färdig balkong ingår i toaltpriset och avtalet från början så tycker vi såklart inte att vi ska betala 12000 extra för den på grund av de har klantat sig.
Vi har nu sagt att om de inte tänker anlita plåtis för att färdigställa, så gör vi det själva och drar sedan av den kostnaden från slutfakturan (har redan pratat med plåtis och han har gått med på att ta jobbet direkt från oss och att vi betalar honom).
byggfirmans kontring är då att:
1. de kommer och river balkongen.... och erbjuder oss 5000 kr avdrag.
2. De river halva balkongen (delen närmast huset) och stöttar upp resten med en pelare från mark (fast det är inget alternativ då pelaren kommer att hamna framför utgpången)

Vi har inte godkänt någon av dessa "lösningar", eftersom vi har sagt att vi inte godtar att deras gubbar "lagar taket".. de har ju erkänt att de inte har sådan kompetens, vilket innebär att de ändå måste anlita en underentreprenör för den biten.

Sen kan man reflektera över om förslagen 1 och 2 är en ren hämndaktion, efterom inget av dessa kan bli särskilt mycket billigare för dem än att anlita plåtis och färdigtälla.

För att få slut på eländet och komma vidare så har vi funderat på att gå med på att betala en viss del av plåtisfakturan, men definitivt inte hela. Vad tycker försmlingen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Egentligen skall de som byggt balkongen betala er betydligt mer än de 12000 som plåtisen vill ha, då de förstört ert hus och orsakat vattenskada.
Skicka hem de där "byggarna" och låt plåtisen färdigställa så det inte blir mer läckage.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående, skicka hem dom omedelbart och om dom visar sig på er tomt igen och tror att dom ska "riva" er balkong så blir det polisanmälan! Betala det ni tycker är skäligt för genomfört arbete, dra av för vattenskadan dom orsakat och för undermåligt och försenat arbete!! Ni har mycket bevis som pekar på deras bristande kompetens...

Anlita sedan plåtis att färdigställa plåtarbetena.

Anlita sedan en ny byggfirma, eller snickare lokalt. Måste väl finnas någon som kan tänka sig färdigställa, är väl inte så mycket kvar?

Ni kan inte tänka att "vi måste gå med på det för att få det färdigt"... För det blir inte bra gjort, det har vi/ni ju tyvärr redan konstaterat! Det kan i framtiden leda till mycket värre skador än det vi just nu ser!
Låt plåtis göra det tätt, dra av dessa kostnader plus andra omkostnader och ta sedan en paus från arbetet och försök hitta ny snickare som kan färdigställa antingen i år eller nästa år. Bättre att det blir ordentligt gjort!
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Instämmer med ovanstående, skicka hem dom omedelbart och om dom visar sig på er tomt igen och tror att dom ska "riva" er balkong så blir det polisanmälan! Betala det ni tycker är skäligt för genomfört arbete, dra av för vattenskadan dom orsakat och för undermåligt och försenat arbete!! Ni har mycket bevis som pekar på deras bristande kompetens...

Anlita sedan plåtis att färdigställa plåtarbetena.

Anlita sedan en ny byggfirma, eller snickare lokalt. Måste väl finnas någon som kan tänka sig färdigställa, är väl inte så mycket kvar?

Ni kan inte tänka att "vi måste gå med på det för att få det färdigt"... För det blir inte bra gjort, det har vi/ni ju tyvärr redan konstaterat! Det kan i framtiden leda till mycket värre skador än det vi just nu ser!
Låt plåtis göra det tätt, dra av dessa kostnader plus andra omkostnader och ta sedan en paus från arbetet och försök hitta ny snickare som kan färdigställa antingen i år eller nästa år. Bättre att det blir ordentligt gjort!
Tack för det stödet, också till thomas33 och andra tidigare, och nej det är inte så mycket kvar, förutom laga taket kan vi nog göra det mesta själva om så skulle bli nödvändigt.
Beror förstås på vad besiktningsmannen kommer att, om han skulle hitta något mer riktigt tok...
 
Staffans2000
Att "skicka hem dom" låter som en dålig, men nödvändig lösning!
Scenariot är troligtvis detta: firmans beräknade vinst minskas hela tiden på grund av inkompetent ledning och fotfolk. Enda sättet att rädda ekonomin är att slarva ihop resten ännu mera tids och materialeffektivt än tidigare.
Att TS. Får sig en skopa ovett då och då är verkligen inte förvånande ("firman vi har är totalt inkompetent!!! Till nästa jobb anlitar vi...SAMMA INKOMPETENTA FIFFLARE"). Det kan ibland vara nödvändigt med ett bryskt uppvaknande. Hade knappast hjälpt till ifall råden varit -jomen, alla kan vi göra fel någon gång. Tänk på att snickarna har familjer att försörja. Dom gör så gott dom kan. Bjud på tårta, så blir ni säkert goda vänner, och framförallt, att det blivit såhär är ingens fel...
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att "skicka hem dom" låter som en dålig, men nödvändig lösning!
Scenariot är troligtvis detta: firmans beräknade vinst minskas hela tiden på grund av inkompetent ledning och fotfolk. Enda sättet att rädda ekonomin är att slarva ihop resten ännu mera tids och materialeffektivt än tidigare.
Att TS. Får sig en skopa ovett då och då är verkligen inte förvånande ("firman vi har är totalt inkompetent!!! Till nästa jobb anlitar vi...SAMMA INKOMPETENTA FIFFLARE"). Det kan ibland vara nödvändigt med ett bryskt uppvaknande. Hade knappast hjälpt till ifall råden varit -jomen, alla kan vi göra fel någon gång. Tänk på att snickarna har familjer att försörja. Dom gör så gott dom kan. Bjud på tårta, så blir ni säkert goda vänner, och framförallt, att det blivit såhär är ingens fel...
Ja, jag håller med att det vore ju dumt att anlita samma odugliga firma till nästa jobb, inte ens en idiot som jag skulle göra det, och så äsr det inte heller. Staffan2000 jag förutsätter att du har missförstått det hela och trott att det är 2 olika jobb, men så är det inte, det är samma jobb under samma kontrakt som inte är avslutat än, Så DET ovettet frånsäger jag mig helt...
 
Tilläggas kan att eftersom vi bokat en besktningsman så antar jag att det vore idiotiskt att låte en ny firma komma in innna besktning gjorts, så att firmorna sen kan skylla på varandra och det aldrig går att reda ut vem som har gjort vilket fel...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Du sitter i en rävsax. Hur du än gör, så blir det fel. Gäller bara att minimera skadan så gott det går.
Mina kommentarer grundas på inlägg fyra och fem i denna tråd.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.