Har köpt ett Hjältevadshus, Björken och håller som bäst på att göra i ordning övervåningen. Har dock en fundering angående tapetval. Tapen i trappan upp till övervåningen är en beige/vitrandig. Skulle vilja ha en anna tapet i allrummet som man kommer upp i men vet inte hur det kommer att se ut. Vi kommer att sätta en list i golvhöjd med övervåningen längs med kanten på tapeten i trappan och undrar hur det kommer att se ut om vi har en helt annan tapet ovanför listen. Skulle var tacksam för råd och gärna bilder på hur ni gjort.

Tackar på förhand gör Jeanne

:-*
 
Jag hade likadant i mitt förra hus och löste det med en bård istället för list...men det är ju en smaksak. Det blir bra om allt matchar varandra varesig man har list eller annat.
 
Vi har en bred list i trappan som avgränsar över och undervåningen. Vi har tagit samma mönstrade tapet både uppe och nere fast i olika nyanser av beige. Vi har inte satt upp den än, men jag tror att det kan bli väldigt snyggt!
 
Tänk på samma sätt som du skulle gjort om det var på samma våning där det ena var hallen och det andra vardagsrummet utan någon dörr emellan dem.

Jag har varit i flera hus med sådan lösning, men aldrig tänkt på att det skulle vara något konstigt. Däremot har jag förvånat mig över att man i många färdigtillverkade hus har en plywood som är mer än 40 centimeter bred för att avgränsa. Det verkar onödigt. Låt avgränsningen vara lagom och tilhöra matcningen.
 
H
Egentligen tycker jag nog att det är snyggast om det är samma tapeter i början av trappan som i slutet.......


Men smaken e som baken ::)
 
ja hade nog oxå valt samma tapet i hela trappan å sen den andra i allrummet. om dom är lika i mönstret men med olika färger hade det kanske varit snyggt med en list som delade av de två olika tapeterna i trappan.
 
Hej.
Vi kommer att sätta samma tapet i hallen nere, trappan upp och i allrummet uppe.
En enfärgad ljus tapet. På väggen i hallen där sko- och hatthylla kommer att bli placerade sätter vi en mörkare fondtapet. Svart eller brun blir det nog.
Ett alternativ är att sätta en fondtapet även i det övre rummet. Kanske i samma färg men med annat mönster, eller i samma mönster fast en annan färg. Som det ser ut idag sitter det en sorts tapet i hallen och trappan upp och en annan sort i allrummet uppe. Ser för taskigt ut då det inte är någon naturlig övergång mellan dessa två. Kan tillägga att tapeten nere och i trappan är rosa och den där uppe är blå, urk urk och urk säger jag om det. (Söker medlidande... :-/) Ska verkligen bli skönt att bli av med det. Men smaken är som baken och tur är väl det.
Men vill man ha det så, så kan det säkert bli bra med två tapeter som matchar varandra bättre, om man nu har något bra sätt att fixa övergången på.
Lycka till med dina val, det är inte lätt.... :), men kul är det... ;)

// Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.