Skriver nu mitt program till mitt IHC..

Men.. När fan ska dioderna vara tända på väggbrytarna?

Brytarna är juh microbrytare med återfjädring.En Led per funktion på brytaren (Fyra per insats). Mitt dilemma är:

Ska  dioden vara tänd när lampan är tänd eller ska den vara tänd när lampan är släckt. Jag kan se fördelar med båda alternativen.

Om didoen är tänd när lampan är släckt Kan jag juh se brytaren bättre. Men å andra sidan  om dioden är tänd så kan detta juh vara en indikation på tillslag.. att det just är tänt... vilket i-landsproblem. Hur har ni andra tänkt?
 
Du ska ju ha två färgsdioder. Olika färger vid på eller av. :)

//Skepparn
 
Själv använder jag bara LEDarna när det är en funktion som jag inte annars kan se status (lätt) på. Ex. inte-hemma-simulering av/på, markiser i automatläge av-på etc.

Att ha en LED för om en lampa är på eller av känns helt helt överflödigt IMHO.
 
Du menar att jag inte ska använda mina coola lysdioder !!??!.. suck...
:(
 
klart du ska... men varför inte låta den lysa hela tiden
 
Bra ide.. Ditt förslag gillade jag mest hittils :)
 
Som Kuriosa ...

Kolla i så fall upp hur mycket ström lysdioderna drar. Mina är gjorda för 24V, 25mA. Kan bli en hel del effekt om man har många brytare med LEDs. I mitt fall närmare 0.5MWh per år (teoretiskt, 21brytare 4 LEDs, 24V och 25mA, 24/7)
 
I mitt fall rör det sig om Max 11 leddar, men du har rätt. Det blir ett par hundralappar på ett år. Ungarna får inte äta på McDonalds i helgen.. så va de löst. :)

Oj.. Alla hjärtans dag!!??.. Shit.. Va ska ni fixa till frugan?
 
CasaDecimal skrev:
Oj.. Alla hjärtans dag!!??.. Shit.. Va ska ni fixa till frugan?
8) En ros via SMS:
@}->-- ;)
 
Hmm.. Bra ide.. passar i detta forumet också.

Alltså nu måste jag köpa mina datauttag och de ska va placerade i ett ramsystem med 3 och iblan 2 luckor. Jag kan inte bestämma mig för vilket system jag ska ta. Claes Ohlson har ramar i Eljo Trend, men inga datauttag verkar det som. Vilket ramsystem ska man välja uttan att bli skinnad på pengarna. Och VEM har hela sortimentet till ramarna så man kan KÄNNA?
 
ja eljo finns hos i princip alla elfirmor +clas ohlson tror jag.. där säljs däremot inte lexcoms uttag och detaljer.
eljo trend är snygga och bra om än lite dyra
 
Sanningen i de flesta fall är nog ett par tior. Dioder drar väldigt lite ström.
 
Problemet här är inte diodernas effektförbrukning, utan det faktum att man bränner bort "massor" av effekt i förkopplingsmotståndet, eftersom man driver dem med 24V.

Sedan var det en teoretisk beräkning om jag hade haft ALLA lysdioder tända såsom föreslogs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.