Hej
Jag skall sälja vårt hus och vet inget om försäljning av hus i Sverige. Mäklaren sa att jag måste ha en energideklaration som jag naturligtvis Googlat så jag vet vad det handlar om.
Min fråga är om priset. Min mäklare sa att det kostar runt 15.000 kr. Dyrt tyckte jag så jag anmälde mig på Energideklaration.se som letar upp lämpliga energikonsulter. Jag fick ett mail ganska omgående från en konsult som skulle ha 1,700 kr för jobbet. Ganska stor skillnad kan man ju lugnt säga.
Vad är er erfarenhet av detta ämne?
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Då har det äntligen blivit konkurrens på marknaden. Med den insats de gör är det inte ett orimligt pris. Sannolikt ställer det lite krav på att du sammanställer en del data.
 
  • Gilla
Rusta Hus och 1 till
  • Laddar…
Har haft en energideklaration tidigare och det är ett skämt måste jag säga betala 5500kr för en standarifylld blankett som var helt fel dessutom fick maila o ringa och skälla på den som gjort detta flera ggr innan det blev rätt . Energideklaration är något som är totalt meningslöst då det helt beror på vem som bott i huset inte husets prestanda en extra skatt för den som säljer huset måste vara en av de sämsta ideerna som kommit
 
  • Gilla
Saarjm och 5 till
  • Laddar…
Man må tycka att energideklarationen är ett skämt eller något liknande men nu är det som det är med det. Man måste ha en vid försäljning eller uthyrning, punkt och slut.
Angående beloppet:
15 flagg låter som bra betalt.
Å andra sidan låter 1700:- som ganska dåligt betalt, dvs troligen väldigt oseriöst. Det är ju rätt enkel matematik att dra av lite milpeng, reskostnad och sen dividera resten med en rimlig timpeng och sen fundera på hur seriöst det kan vara med den lilla tiden som blir.
Jag har en kompis som gör sånt och jag har för mig att han tar 6000:- fast pris men jag är inte helt hundra på beloppet. Då ingår resa till kunden, diskussion och goda råd om vad man kan göra för att spara energi och självklart skrivandet av protokollet som ju är det viktigaste för dom flesta kunderna.
Angående att det är "ganska liten insats" så undrar jag om det jag har skrivit ovan är en "ganska liten insats"?
Förutom det så ska dessutom alltihop rapporteras in till Boverket. Dessutom är det en kostnad för den som utför energideklarationerna att vara ackrediterad och den kostnaden ska givetvis slås ut på dom kunder som anlitar tjänsten under året. Så då framstår 1700:- som ännu mer oseriöst.
 
  • Gilla
Tartz
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Då ingår resa till kunden, diskussion och goda råd om vad man kan göra för att spara energi och självklart skrivandet av protokollet som ju är det viktigaste för dom flesta kunderna
Det som är oseriöst är konceptet. Varför ska man diskutera energisparande åtgärder med någon som ska flytta?!

Snart kommer det väl krav på att man ska ha en VA-deklaration också. Så får man betala 6000 kr till någon annan jeppe som förklarar att man ska köpa en snålspolande toalett och sätta strilmunstycke i köket.

Sverige i ett nötskal.
 
  • Gilla
Rusta Hus och 30 till
  • Laddar…
Hur länge är en energideklaration giltig? Jag menar om jag köper ett hus med den obligatoriska deklarationen, bor där i ett år och sedan säljer...måste jag göra en ny deklaration då? För diskussionens skull kan vi säga att jag inte gjort några som helst åtgärder i huset.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det som är oseriöst är konceptet. Varför ska man diskutera energisparande åtgärder med någon som ska flytta?! ...
Läs riktigt noga vad jag skrev:
"Man måste ha en vid försäljning eller UTHYRNING"
I det senare fallet är det ingen flytt, eller i alla fall ingen försäljning på gång. Då kan det i allra högsta grad vara intressant att diskutera vad man kan göra för att spara energi.
Och det är faktiskt upp till varje kund att lägga tid på att diskutera detta. Det är inget man tvingas på.
Det kan ju till och med vara så att kunden lär sig något på diskussionen som man kan ta med sig till sitt nya boende. Alla är ju faktiskt inte födda fullärda.
 
P Paxman skrev:
Hur länge är en energideklaration giltig? Jag menar om jag köper ett hus med den obligatoriska deklarationen, bor där i ett år och sedan säljer...måste jag göra en ny deklaration då? För diskussionens skull kan vi säga att jag inte gjort några som helst åtgärder i huset.
10 år är den skiten giltig i förmyndare Sverige
http://www.fastighetsagarna.se/kunskapsbanken/miljo-och-energi/energideklaration
 
  • Gilla
sierra87 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en standard lista på energibesparande åtgärder som följer med en energideklaration byt tätninglister . isolera. byt fönster . byt värmesystem . köp luftvärmepump mm . helt meningslös info för någon som köper eller hyr ett hus det är bara ett sätt att skapa arbete på något som inte behövs överhuvudtaget . Hoppas verkligen att sånt här avskaffas
 
  • Gilla
Igen och 11 till
  • Laddar…
Glöm inte den klassiska; "sänk temperaturen en grad"...:rofl:
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Möten, diskussion och goda råd vill inte en kund betala för som enbart behöver denna formalitet för en förestående husförsäljning.

1700 kr är väl ett rimligt pris om konsulten sitter på ett kontor och handlägger digitalt inlämnade uppgifter från kunderna och helt undviker dyra kundbesök, resor och telefonerande/emailande. Vad kan det ta att fylla i standarddeklarationen för småhus? 15 min i snitt? Säg 30 min med ställtider, dvs 15-talet energideklarationer per dag. Blir 20000 exkl moms per helbokad arbetsdag och konsult att betala lön och kontor och försäljningsorganisation (via webben) för.

(Jag har full förståelse för att etablerade företagare som sitter och bilar runt hela dagarna och bubblar lite löst med kunder och tittar på hus tycker detta låter som en saltgruva.)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det är krav på att de besöker fastigheten.
 
Claes Sörmland
Tydligen finns ett besiktningskrav enligt Boverkets föreskrifter och allmänna råd om
energideklaration för byggnader, BED (BFS 2007:4 med ändringar till och med BFS 2016:14). Omfattningen av besiktningen anges inte men platsbesök lär vara inbegripet.

Kan det verifieras att byggnaden uppfyller de krav på specifik energianvändning som anges i avsnitt 9 Energihushållning i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR. (BFS 2016:14) så behövs ingen besiktning för att upprätta energideklarationen.

Då är 1700 kr mycket billigt. Får blir ett väldigt kort besök.
 
Vad är anledningen till denna suspekta deklaration till att börja med . Kan vara en snål gubbe som haft 15 grader varmt i 1 rum i huset och resten av huset på 5 grader . Aldrig haft en lampa tänt mm. Sen har du motsatsen som brassar på järnet överallt kan bli dubbla enrgianvändningen i dom fallen. finns nog få deklarationer som är relevanta det är säljaren som uppger hur mkt hen gjort av med el/ved/pellets det hela är ett skämt för att blåsa folk på pengar bara
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Syftet var att alla fastighetsägare skulle bli informerade om vilka åtgärder som är vettigs flr att minska energibehovet. Samt att köpare ska kunna väga in energiförbrukningen i köpet. Finland var före Sverige, så man visste redan innan det infördes att nyttan är marginell. Varför man ändå driver igenom det är en gåta.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.