Vilka är era topp 5 elverktyg i hemmet. Vilket skulle ni ha köpt först?
 
Beror ju på vad man planerar att göra. Vi har mycket trall och trappor att bygga, då behövs en kapsåg. Ska man renovera mest inomhus är det ju andra saker som behövs.
Sen är det en del handverktyg som naturligtvis även behövs.

Min lista just nu...
- skruvdragare (kör en 10,8V Bosch blå)
- kap-/geringssåg
- cirkelsåg (eller hellre en sänksåg) med skena
- slipmaskin
- Grovdammsugare (står på inköpslistan!)

Men finns fler maskiner i garaget, men de använder jag inte så mycket nu men de är bra att ha ibland...
//Johan
 
De som jag aldrig skulle lämna bort är skruvdragare, sticksåg och kanske vinkelslip. Resten är finlir som är bra att ha men man klarar sig utan. Kapsågen är bra men inte ett måste, jag har byggt en altan utan en sån en gång. Nuförtiden är jag för lat för att klara mig utan.
 
Beror på vad man skall göra, jag gör mest inomhus. Så min lista ser yta om nedan.

-borrskruvdragare
-multiverktyg
-sticksåg
-grovdamsugare
-slipmaskin

Sen kap/ger, slagskruvdragare och dycker spikpistol. Spikpistolen håller nog inte många med om, men det är fantastiks när man skall sätta lister eller som i mitt fall. Om man har masonit på väggar som inte sitter ordentligt och inte orkar riva för att sätta gips.

Svårt att redigera via appen, så lägger till en sak här nere på runner-up listan cirkelsåg och/eller sänksåg.
 
1 skruvdragare
2 gersåg
3 sticksåg
4 cirkelsåg/sänksåg
5 multiverktyg
 
Mikael_L
Jag har byggt hus själv, så min lista baserar sig i huvudsak på denna slags aktivitet.
Om jag renoverat gammalt hus hade t.ex. multimaskinen, tigersågen och elmotorsågen kunnat ramla in på listan istället.

1. Batteriskruvdragare, tror jag får förstaplatsen för de flesta.
2. Handcirkelsåg.
3. Kap/ger-såg
4. Sticksåg
5. Borrhammare/sänksåg/multimaskin/Bygg(bords)-såg

På 5 blev det svårt, många elverktyg som kändes ungefär lika nödvändiga (eller onödiga ;))

Jag skulle väl i princip kunna bygga ett hus igen med 1 och 2, och gärna 3. Om jag bara får låna/hyra en borrhammare ett par dagar då stomresningen börjar.

Nu kom jag på att jag måste ha in en luftkompressor i listan, så spikpistolen går att köra. Jag skulle inte ens tänka tanken på att handspika ett helt hus, min kropp skulle inte palla. Vilka stålmän forna tiders snickare måste varit.
 
- Borrskruvdragare
- Kap&ger
- Slagskruvdragare
- Cirkelsåg
- Sticksåg

Inte konstigare än så.

Klyv/Bordssåg är mycket bra att ha också.
Vinkelslip
Tigersåg
Spikpistol (er)
 
1. Borrskruvdragare
2. Kap-/gersåg
3. Sänksåg med skena.
4. Dyckertpistol
5. Kors-/rotationslaser

Sen löser multiverktyget löser många problem. Borrhammare har vart nyttigt, men jag har klarat mig utmärkt med en för 400-500 kr, och den håller än.

Sticksågen änvänder jag i stort sett aldrig.
 
Skruvdragare
Kapgersåg
Grovis
cirkel/sänksåg
Multitool
 
  • Gilla
patriqbyggahus
  • Laddar…
Borrskruvdragare
Skruvdragare (liten och tyst variant, typ Bosch IXO)
En borrskruvdragare till
Cirkelsåg
Tryckluftskompressor
 
Det beror ju på vad man ska göra. Men många av de verktyg som listas kan man använda handkraft till. Något som ingen nämt och där substitut saknas är svets, det skulle vara en gassvets då kanske.
 
Fast gassvetsen är inte så mycket ett elverktyg.. :)
Borr skruvdragare och cirkelsåg är det jag tycker underlättat mest.
 
Sänksåg ersätter kapochger om man behöver en kort lista, men inte tvärtom.

1. Borrskruvdragare
2. Dammsugare
3. Sänksåg
4. Borrhammare (om och endast om man bor i ett hårt hus)
 
Borrskruvdragare
Multiverktyg
Sticksåg
Vinkelslip
Kaffebryggare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.