Tittar på översiktsbilden, konstaterar att staketet är rakt och att motsatt grannes stensatta entré är rak, Så utifrån det så borde det gå gräva bredare än konstruktionen är att föredra, påverkar mest att det är gräsfritt runt lekstugan, vilket håller den torrare under genom bättre luftning då slipper man mikrobiologisk påväxt.

Dränering utan anslutning eller en stenkista av format som ligger djupare har ingen större effekt, När man bygger en pool så sätter man en lodrätt trumma, lite djupare än poolen och har en enkel dränkbar pump som själv tömmer trumman på vatten när det blir lite för högt. Lite överkurs kan tyckas.

Om det är kommunala vägar som lutar in mot er och eventuellt andras tomter skicka in en förfråga om åtgärd. Det tar tid, men är på sikt en enkel åtgärd. Under vissa förutsättningar behöver de lösa sådan påverkan på annans tomt. Inte speciellt svårt att göra.

I den änden skulle ni plantera salix (Pil) buskar - mycket lätt att göra, alternativt eller också sätta Korallkornell de behöver/vill ha mycket med vatten och suger upp en del. Det gjorde vi på en tomt med ett sankt hörn. Det gav resultat, Kanhända byta plats med den lilla blivande häcken för att få lite högre mark

Sedan har jag en reflektion, barnen är kanhända 3-7 år och om 7-8 år de 10 -15 år då är lekstugan inte riktigt längre så viktig för dem och klarar den sig med lite justeringar på plintarna så behöver den inte stå kvar efter det.

Bygg den och låt barnen ha lite kul medan de kan det, barn tycker det är kul med lekstugor
 
Ang. ledningarna kan ni göra en anmälan på ledningskollen.se för att få info om var ledningar går på er tomt
 
Som sagt, overkill
Har en 15 m2 frigga placerad på 6 travar med gamla betongplattor.
Grävde bort översta jordlagret, la dit sand under plattorna. Detta ovanpå lera.
Inga problem efter 12 år
 
L
R RoBo skrev:
Gissar också på fiber. Liteavvarje är du färgblind den är ju grön ;)
Ska skaffa bättre glas
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja som jag skrev tidigare i tråden, Leca funkar ypperligt. Har en stor stuga på Leca som inte inneburit några problem alls. Tryckt regelverk, med en tillbyggd altan till lekstugan också dessutom.

Att gjuta plint för en liten lekstuga är inte nödvändigt och om någon missade inlägget så är den gröna en fiberduct. Om den innehållet tråd eller inte vet jag inte men.

En teori varför allt blir så by the book här på forumet är att alla vill komma med den "rätta" lösningen eller så googlar folk och läser riktlinjer hos tillverkare. Även såna riktlinjer är oftast väldigt överdrivna.

Jag tar oftast hjälp av erfarna vänner och bekanta när jag kör fast och anser många gånger det har funkat betydligt bättre än de "rätta" lösningarna :)

Gräv bort gräsmatta och jordlager, dit med en ogräsduk av något slag, lägg på lite singel, grus, makadam eller något valfritt fyll så duken ligger still och rikta in lecan så kommer du ha en klockren grund fullt duglig till både lekstuga, vedbod eller friggebod den dagen barnen inte längre vill leka i lekstugan. Du slipper dessutom bekymret med vattnet.

Se bara till att det luftar under så du inte får bjälkarna för nära backen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ring ert lokala elbolag om kabeln, och be dem komma ut o säga vad det är,slipper ni gissa o grubbla.
 
Och om nu, mot förmodan, något hörn sjunker är det inte värre än att sätt en domkraft under, lyfta lite, och lägga en bit tryckt bräda emellan. Och som påpekats, viktigt med luft under stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.