kimf
Hey,

Håller på att göra klart vardagsrum och kök, är inne på lite fetare sockel och dörrfoder i skelskiftsstil där. Spräng då på dessa på byggmax.

Dem är i plast, någon som stött på dessa och vet om det är någon vida kvalité på dem, är inte direkt "byggmaxpris" på dem. Kids på gång där hemma, så fördelaktigt om dem är lite stryktåligare MDF-foder
 
Jag tror inte de är mer stöttåliga än mdf!
Verkar vara liknande de taklister som är tillverkade av frigolitliknande material. :surprised:
Köp istället riktiga trälister och vill du ha dem högre, går det att pussla ihop en slät nere vid golvet, med en allmogelist ovanpå.
Annars har Gysinge ett flertal att välja på.
hyvlat-1800-tal.jpg
 
  • Gilla
kimf och 1 till
  • Laddar…
kimf
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror inte de är mer stöttåliga än mdf!
Verkar vara liknande de taklister som är tillverkade av frigolitliknande material. :surprised:
Köp istället riktiga trälister och vill du ha dem högre, går det att pussla ihop en slät nere vid golvet, med en allmogelist ovanpå.
Annars har Gysinge ett flertal att välja på.
[bild]
Tack för tipset om gysinge. Där fans ju lite utbud. Vet att det ska finnas någon i Göteborg med bra utbud på allmogelister. Någon som vet vilka jag tänker på?
 
S
Abi trä kanske?
 
plastlist, vilken styggelse i ett gammalt hus... frågan är om det ens är tillåtet att dra nån rimlig kabel i denna list, möjligen om det är typ en EKK, men går den att dra in i listen?

Även MDF lister känns budget tycker jag...

Hellre synlig spikad "kulo" EKRK (med letti-klammer) och riktiga trälister...

Trälister håller för barn i 100 år, minst...
 
BirgitS
Bodde förut i ett hus byggt 1989 och det hade dörrfoder i plast och det blev rätt mycket märken i dem av leksaker etc. det var skrapmärken och en del leksaker färgade av sig. Gick ju inte att bättringsmåla heller.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Plus att många plaster gulnar, spricker, tappar formen... Bott i lägenhet med diverse detaljer i MDF och plast, och det åldras inte väl är min personliga observation. Efter 20-30 år är det nog bara att kasta lister, dörrar mm och sätta in nytt...

Man ska inte förtala all plast - det finns fantastiska plaster med enorm styrka... men dessa plaster verkar inte hamna i byggsvängen...

och trä rör sig också, men trä går att slipa, spackla och måla...
 
kimf
Yes, då är min skepsis bekräftad. Ska se vad jag kan hitta. Huset i övrigt går inte direkt i sekelskiftsstil, utan vi tycker det bara är väldigt snyggt med större "amerikanska" foder/sockel. Dock är miljön inte alls dum för dessa större lister. Lantkök med spegelluckor. Massiv ekparkett etc. Så tror det kommer gifta sig bra.

Tror en högre slät sockel med en tilltalande bröstlist ovanpå är i stil med det jag tänker. Sen möta mstchandr foder med kloss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.