Hej

Jag är galet ohändig och behöver lite tips gällande hur jag ska fästa väggskenor ur Ikeas kollektion "Algot" på en lättbetongvägg. Ni får ursäkta min totala okunskap.

Monteringen innefattar 2 skenor a 84 cm. Dessa skall sen bära 6st hyllor (40cm breda) och ca viktbelastning per hylla kommer landa runt 2,8kg, alltså totalt 16,8kg på 6 hyllor. Skenorna har 4 hål för skruvmontering, alltså totalt 8 hål fördelat på 2 skenor.

Jag ska skruva upp detta på en lättbetongvägg och har därför lite frågor.

1) Hur långa skruv resp plugg bör jag använda?
2) Vilken typ av skruv? Instruktionen avråder helt från skruv med försänkt huvud


Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig
 
tommib
Välkommen till forumet!

Om väggen är lättbetong skulle jag rekommendera lättbetongplugg, t.ex. Fischer GB8 eller Essve Lättbetongplugg 10x55 samt lämpliga skruv (typ 6x70) med kullrig skalle. Dessa finns att köpa på valfri välsorterad bygghandel. Det finns också andra modeller av lättbetongplugg som passar, detta var bara två exempel. Jag har själv använt Fischer med framgång.

Den tänkta belastningen är inget problem så länge väggen faktiskt är lättbetong.
Följ monteringsanvisningen (dvs förborra med lämplig borr och slå sedan in pluggen).

Är du säker på att väggen är lättbetong? Ibland kan man ha en vägg av slaggplatta eller liknande och tro att det är lättbetong.
 
  • Gilla
jccarne
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om väggen är lättbetong skulle jag rekommendera lättbetongplugg, t.ex. Fischer GB8 eller Essve Lättbetongplugg 10x55 samt lämpliga skruv (typ 6x70) med kullrig skalle. Dessa finns att köpa på valfri välsorterad bygghandel. Det finns också andra modeller av lättbetongplugg som passar, detta var bara två exempel. Jag har själv använt Fischer med framgång.

Den tänkta belastningen är inget problem så länge väggen faktiskt är lättbetong.
Följ monteringsanvisningen (dvs förborra med lämplig borr och slå sedan in pluggen).

Är du säker på att väggen är lättbetong? Ibland kan man ha en vägg av slaggplatta eller liknande och tro att det är lättbetong.
Hej och supertack för dina tips. Jag är redan lite klokare :)

Gällande väggen så, nej jag är inte alls säker på att det är lättbetong. Bor i en fastighet byggd på 30-talet så väggarna i vår lgh är av otroligt salig blandning. Vissa rum har gipsväggar, andra har tegel med puts utanpå. Anledningen till att jag tror detta är lättbetong är för att väggen inte låter lika "hård" vid knackning som den vägg jag VET är tegel+puts, samt att det inte kan vara gipsskivor.

Är inte slaggplatta väldigt hårt? Hur tar jag reda på vad som är vad?
 
tommib
Du provborrar. Slaggplatta blir som fint mörkgrått pulver när du borrar. Lättbetong blir blågrått eller ljusgrått pulver. Det är inte helt lätt att se skillnad på dem och kan vara ganska mycket på känsla/erfarenhet. Är det BRF? Kan du fråga någon i styrelsen? Finns det ritningar?

Problemet med slaggplatta är att det kan vara kass att fästa i då det inte är homogent. Man vet liksom aldrig innan man har borrat. Det kan vara hårt men det kan också vara poröst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.