Vi önskar bygga ett attefallshus på vår tomt men tyvärr bor vi i ett kulturmiljöområde och därmed får vi inte bygga ett sådant. Har pratat med kommunen som säger att inga ändringar av denna kulturmiljömärkning kommer ske. Däremot har en granne precis byggt ett attefallshus på sin tomt, vi har begärt ut handlingarna till detta attfallsbygge hen ansökt om och fått godkänt till. Hur är det möjligt, har ett fel skett på bygglovsavdelningen på kommunen och har vi därmed också rätt att bygga? Hur borde vi gå vidare?
 
Hemmakatten
Även i ett kulturmiljöområde borde man kunna bygga ett Attefallshus så tillvida att det passar och smälter in i miljön. Diskutera med byggkontoret på vilka grunder grannen fått bygga och hur er byggnad bör vara anpassad till omgivningen.
 
O
Var bor er granne? Mitt emot eller bredvid? Samma dp?
Å andra sidan så 1 fel ger inte 2 rätt. Det är sällan ett vinnande koncept att skylla på grannen. För bara för att de gjort fel med grannen så innebär det inte alla andra också få rätt
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Grannen har kanske bara byggt, en hel del som inte uppfattar att man måste göra bygganmälan, utan tror att samma regler gäller som för friggebod. Friggebod får man nog inte heller bygga där utan bygglov. Men om man inte vet det så blir den ju bara byggd, byggaren tror sig ha gjort rätt.
 
R
A amandalar skrev:
Hur är det möjligt, har ett fel skett på bygglovsavdelningen på kommunen och har vi därmed också rätt att bygga? Hur borde vi gå vidare?
Det finns ingen automatik i att få bygglov bara för att grannen fått det. Det enklaste sättet att gå vidare så vitt jag kan förstå, är att söka bygglov så att det finns ett beslut som går att överklaga om det blir nej (till länsstyrelsen). Det man ska tänka på är att man får betala för bygglovsansökan även om man får avslag.
Här är Boverkets sammanställning av Attefallsregler, bläddra ner till rubriken "Särskilt värdefulla områden": http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
 
Har grannen sökt bygglov för Attefallshuset eller gjort en anmälan?

S.k. "Attefallshus" är inte förbjudna i dessa områden, däremot är de inte bygglovbefriade.
 
R rolflidvall skrev:
Det finns ingen automatik i att få bygglov bara för att grannen fått det.
Nej, men det finns en likabehandlingsprincip. Så om grannen fått lov och TS förutsättningar är liknande är det högst sannolikt att även TS får (eller borde få) lov.
 
O
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det finns en likabehandlingsprincip. Så om grannen fått lov och TS förutsättningar är liknande är det högst sannolikt att även TS får (eller borde få) lov.
Jag har väldigt svårt för det resonemanget. Förutsatt att man nekas bygglov för att det strider mot dp eller lagen. Likabehandling gäller inte lagboken.
 
O Odjuret skrev:
Jag har väldigt svårt för det resonemanget. Förutsatt att man nekas bygglov för att det strider mot dp eller lagen. Likabehandling gäller inte lagboken.
Likabehandlingsprincipen är lag. 2 kap. 2 § kommunallagen närmare bestämt. Myndighetsbeslut får inte präglas av godtycke, utan ska följa de regler som finns, därav likabehandlingsprincipen - från vilken man alltså kan dra slutsatsen att det grannen fått tillstånd att göra, det får även jag göra om förutsättningarna är likvärdiga. Nu är ju inte förutsättningarna alltid likvärdiga, men det är en annan sak.
 
Men om det finns regler som förbjuder en viss sak så kan väl inte alla i kommunen få tillstånd till det bara för att en tjänsteman har fattat fel beslut en gång?
 
Nej, men allt är inte svart eller vitt och då gäller likabehandlingsprincipen, får en så får "alla". I exempelvis Tallkrogen i södra Stockholm fick man väldigt länge inte bygglov för att lägga på en andra våning, men efter att det första huset fått igenom en sådan ändring öppnades slussportarna och nu kan "alla" få lägga på en våning. Samma sak händer med rätt att sätta upp balkonger i vissa områden.

Så om kommunen godtyckligt sagt att något inte får göras i ett visst område (villet de emellanåt har rätt att göra) kan de sedan inte göra undantag i ett enstaka fall, utan då måste alla få samma möjligheter.

I Tallkrogenfallet ovan tror jag iofs att det var en domstol som till slut gav det första bygglovet och därmed ändrade praxis, men andra gånger är det exempelvis nya politiska majoriteter (som när det blev lättare att få bygga balkong i Stockholms innerstad). Och även ett nämndbeslut om hur exempelvis en gammal detaljplan ska hanteras kan rimligen användas som argument för att man själv ska få göra likadant – som i TS fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.