Hej!

Vi målade om taket för drygt ett år sedan men har nu fått sot i en del av taket från ljus som stått i ett fönster och fladdrat. Gjorde misstaget att börja gno och nu ser det ännu värre ut. Vi har en halv burk av samma färg stående, går det att lappa och ändå få att se ok ut? Orkar verkligen inte ge mig på att måla om hela taket. Tänker att det ändå ser bättre ut om det är lite vitare på ett ställe än att det är svart utgnodd smuts som det är nu.

Mvh J
 
Tveksamt, men du kan ju testa. Sedan har vi ju olika uppfattning om vad som är "se ok ut".
 
Om det bara gått ett år sedan ni målade så tror jag nog att det kan gå bra. Nu vet jag inte vad du använt för att tvätta med, men min erfarenhet av målartvätt är att det tar bort det mesta. Jag hade skaffat lite målartvätt och försökt tvätta lite till. Om inte annat så är det bra att tvätta med innan du målar.
 
Jag tror det går bra såvida inte resterande tak har gulnat av någon anledning.
Väggar går ofta bra att lappa i.

Men måla väldigt tunnt och försök få det stt smälta ihop med resterande tak istället för att måla på som om det var första strykningen
 
Tack för svar! Får pröva med tvätt och lite färg och se hur det blir. Samma sot på tapeten runt fönstret, fick bort mycket men det blev lite flammigt, sambon har ljusförbud numera......Teorin är att ljusen stått och fladdrat i draget från fönstret :(
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Är bara att glömma, har du takfärg kommer det inte se bra ut.
Takfärg är oerhört känslig, skall aldrig röras om det inte handlar om om målning. Tyvär
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag la igen hål för spottar i gipstaket och målade bara över där det behövdes. Syns ingen skarv mellan ny och gammal färg trots att det var två år mellan målningarna. Visserligen samma färg ur exakt samma burk (Jotun Proff takfärg).
 
J Joh_81 skrev:
Jag la igen hål för spottar i gipstaket och målade bara över där det behövdes. Syns ingen skarv mellan ny och gammal färg trots att det var två år mellan målningarna. Visserligen samma färg ur exakt samma burk (Jotun Proff takfärg).
Har ingen anledning att tro att du skulle hitta på.
Så kan det va att du inte har så mycket ljusinsläpp i rummet?
Vi använder nämligen jotun tak färg, då vi anser det är den bästa tak färgen just nu.
Men som kvalitetsansvarig och goda kontakter med jotun kan jag säga att det går inte att fläcka med och få ett godkänt resultat.
 
Redigerat:
Nästa gång så ta lite leklera (play-doh) och tryck detmot sotet så det fastnar i leran. Se upp för fettfläckar bara.
 
Jag har ett paneltak där det var stora springor mellan brädorna når jag flyttade in. Jag har fyllt springorna med latexfog och målat över, men jag orkade inte måla hela taket. I vissa ljusförhållanden syns det att det är olika glans i den gamla och den nya färgen. Det är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än det var innan. Du får det högst troligt inte perfekt genom att bättra, men du kan mycket väl få det bättre än nuläget till en mindre insats än att måla om allt.
 
R Ragganof skrev:
Har ingen anledning att tro att du skulle hitta på.
Så kan det va att du inte har så mycket ljusinsläpp i rummet?
Fönster från 3 håll, och nu dubbelkollade jag t.o.m med extra lampa. Jag ser ingen skillnad på färgen. Jag är faktiskt lika förvånad själv. Jag trodde inte heller det skulle gå.

Jag vet att jag har målat på lite andra ställen i huset också, men kommer inte ihåg var. :)
 
J Joh_81 skrev:
Fönster från 3 håll, och nu dubbelkollade jag t.o.m med extra lampa. Jag ser ingen skillnad på färgen. Jag är faktiskt lika förvånad själv. Jag trodde inte heller det skulle gå.

Jag vet att jag har målat på lite andra ställen i huset också, men kommer inte ihåg var. :)
Får jag gratulera till en på miljonen färghink :)
Men som regel går det ej, inte änns nästa dag går det att fläcka tak med dagens standard hus/lgh= stora glasytor med massa ljusinsläpp.
Som jag sagt tidigare så är det producenternas dröm att lyckas tillverka en fläckbar färg.
Och om dom lyckas kommer dom göra en enorm sak om det. Kommer stå med enorma bokstäver över allt.
 
Håller helt med om att det som regel inte går. :)
 
Så det kommer inte gå ens med färg från samma burk?
 
Det är väl bara att prova? Det värsta som kan hända är ju att du får måla hela taket en eller ett par strykningar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.