Hej!

Har roat mig med att öppna upp i mitt garage och gipsa innertaket, har smällt upp en limträbalk som vilar på två limträ stolpar. Har tagit i rejällt i mitt tycke då, funderar dock på om limträbalken jag valde är underdimesionerad för jobbet, har inte märkt av någon nerböjning på mitten. Men vill ändå kolla här och med hjälp av eran kunskap klura ut om jag gjort nåt dumt eller ej.

Bifogar två ritningar en före och en efter fattas något på dessa fråga då, har försökt varit så noggrann som möjligt.

Tack på förhand /Daniel
 
  • Ritning av garageombyggnad med mått och specifikationer för limträbalkar, stolpar och takbjälkar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar garage före och efter renovering med dimensioner och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att väggen i mitten var bärande?
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
min ritning är kanske något otydlig men där var ingen vägg i mitten utan stolparna stod från golv upp till nock, med en planka spikade mellan stolparna längst upp så att säga som sedan takbjälkarna vilade på. men vet inte säkert om stolparna var bärande men utgick ifrån det, better safe then sorrry :)
 
Ja, nackbalken är klart underdimensionerad. Det märker du dock först en snöig vinter... 90x225 ligger på gränsen. Frågan är om det är angeläget att behålla 225 mm höjdmåttet, annars finns det fler alternativ.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
Okej, det var ju inte så tjusigt, nu är ju gipsnigen av innertaket klar och baserad kring måttet på balken, 225 alltså, men allt går ju och modiferia, men hur mycket snö pratar vi om innan det blir problem?

Vet att det inte är en långsiktig lösning men så länge jag håller borta snön så är allt lungt?

/Daniel
 
Jag har dock hög misstanke om att där ligger en nock balk till inne i mellan innertaket och yttertaket som vilar i på gavelvägarna och således också bjälklag från väggar och upp till den... blev genast mer angeläget och ta reda på hur det ser ut i mellan inner och yttertak och hur mycket last där egentligen är på limträbalken :)
 
Orolig för bygghöjden så hade jag köpt stålbalk. Kostar samma mer eller mindre men är lägre
 
J justusandersson skrev:
Ja, nackbalken är klart underdimensionerad. Det märker du dock först en snöig vinter... 90x225 ligger på gränsen. Frågan är om det är angeläget att behålla 225 mm höjdmåttet, annars finns det fler alternativ.
Är nog mer angälegen om att inte överskrida 66mm i bredd om möjligt, nu när jag tänker efter.

Skulle 315 eller 270 * 66 eller 78 funka? Och gå upp till gl30 klassning kanske? /Daniel
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Orolig för bygghöjden så hade jag köpt stålbalk. Kostar samma mer eller mindre men är lägre
Vilken dimensionen kan jag tänkas komma undan med om stål? :)
 
Som jämförelse för vår utbyggnad vill takstolsfirman att vi skulle ha en 115x360mm limträbalk för stöd för bjälklaget på övervåningen med en spännvidd på 4.5m
Blev ersatt med en HEA180mm balk istället så betydligt mindre.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…

Bästa svaret

66x270 funkar. Att alltid hålla snön borta fungerar också, men är ingenting jag rekommenderar. Snölasterna har underskattats konsekvent, särskilt i Sydsverige. Få krav har höjts så mycket i byggnormen de senaste 50 åren som de som gäller snölaster, och inte utan anledning.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
66x270 funkar. Att alltid hålla snön borta fungerar också, men är ingenting jag rekommenderar. Snölasterna har underskattats konsekvent, särskilt i Sydsverige. Få krav har höjts så mycket i byggnormen de senaste 50 åren som de som gäller snölaster, och inte utan anledning.
Tack ska du ha för all hjälp! Känns lite trist och behöva riva ner befintlig balk igen men ibland får man bita i det sura äpplet, hade det gjort nån nytta och skicka upp en limträbalk till 42x225 och ställa brevid den andra och sedan skruva ihop dessa, hade det kunnat vara en lösning?

/Daniel
 
Om du både limmar och skruvar ihop dem bör det kunna räcka.
 
  • Gilla
Dann3
  • Laddar…
Får nog bli en ny balk, behöver endå flytta den ena i sidled för och få upp en ny brevid och ska det sen skruvas och limmas, mot att jag istället tar ner den gamla och ändrar lite på vinklarna i lektverket som håller gipsskivorna i nock för och passa det nya 270 måttet, känns som att det blir minst lika mycket jobb vilket som... såvida det inte går och slänga ditt nåt som är lägre än 225 men bredare, men utgår ifrån att det är kört, baserat på det du skrev tidigare om att en 225x90 var på gränsen..

/Daniel
 
Verkar inte vara så lätt och komma över 66x270 kan 56x270 också fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.