Ska plantera 100meter häck i fastighetsgränsen. Det är inte direkt vid vår trädgård och marken är hårt packad då det körs en del traktor och lastmaskiner där genom åren. Där är inte matjord där idag utan i toppen är det någon dm grus typ 0-18 / 0-30 sen under det är det lera. Att gräva för hand har jag provat men det tar för lång tid. Finns en här i närheten som hyr ut minilastare där jag kan hyra till ett 250mm diameter jordborr, jag kommer ner på bra djup typ 7-800mm, men vad tror ni om diametern på hålet? Jag kommer att efterfylla med matjord sedan. Fördelen med att borra istället för en liten grävmaskin är att jag slipper så mycket massor att flytta på sedan samt att det blir lite mindre matjord att återfylla med. Vad tror ni? Någon som provat lastare med jordborr? Kanske tom någon som planterat en häck i såna borrade hål och kan berätta hur det gick? Här är inte mycket sten i marken så det tror jag inte kommer bli ett problem.

Häcken ska för övrigt vara en blandhäck som kommer bestå av häggmispel, syren, körsbärskornell etc.
Jag har tankar om att köpa plantor på barrot pga priset så det kanske man också ska ta i beaktande.

Alla inputs angående att borra hål för häck är välkomna :)
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
BirgitS
För att en liten planta ska kunna växa till en stor buske så behöver den kunna få ett rotsystem som går längre ut än bladverket, för det är utanför bladverket som det mesta av regnvattnet hamnar. De stora buskar du räknar upp blir ju mer än en halv meter vida För att det rötterna ska kunna växa ut på det sättet behöver det vara bra matjord hela den vägen ut. Däremot behöver det inte vara matjord mer än 30-50 cm ner i marken.

Det är nog vanligare att man hyr en minigrävare för att gräva ett dike där häcken ska stå än en jordborr.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det rör sig ju om en blandhäck så helt jämn tillväxt behövs inte.

Håller helt med om BirgitS att du ska gräva brett och inte djupt. 30-40 cm räcker gott på djupet och djupare riskerar bara att skapa elände med vattenfyllda hål i den täta leran.

Att bara borra separerade hål i lera och fylla med matjord är ingen bra idé. De blir som separerade täta hål som riskerar att fyllas med vatten så att plantan drunknar i det ruttnande vattnet. En bättre idé är då att borra hål med så stor diameter som möjligt tätt bredvid varandra och gärna överlappande. Borra grunt (30-40cm). Lägg leran får borren bredvid raden med hål och låt den ligga över vintern med hålen öppna. När leran reder sig på våren skyffla ned den i de kollapsade hålen igen och plantera i samma veva eller senare. Jorden är nu porös. Lägg mullämnen (plantjord/torv/barkmull/komposterad skit från bonden/täckbark/trädflis från skogen) ovanpå jorden. Vattna och vänta. Gödsla försiktgt med kväve från säsong två om det behövs.

Förslag på robusta växter som garanterat fungerar i bra i lera (alla testade hemma i trädgården i 12 år):

Aronia, häggmispel, körsbärskornell, andra korneller, hagtorn, avenbok, bok, skogsolvon, bulkettapel. Undvik syren för den växer långsamt på lera och får bara problem med honungsskivling, bakterier och elände.
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
En liten grävmaskin är inte uteslutet, det finns också att hyra på rimligt avstånd. Det är hyrkostnad på maskin oavsett så det var mest en tanke att jag sparar tid genom en liten lastmaskin med jordborr. Det lutar väl mer åt att gräva ett dike nu när jag ser vad ni skriver angående rotverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.