Hej.

Tänkte bygga en redskapsbod för alla trädgårdsredskap som idag står lite överallt. Den kommer sitta på fasaden till garaget, 10cm upp från marken. Boden kommer sitta under utskjutande tak. Eftersom hus och garage står nära varandra kommer inget regn in, varken rakt ovanifrån eller från sidan.

Planen var att bygga stommen i obehandlat trä och sidorna i plywood. Har funderat på att använda impregnerat trä, men jag skulle gärna hålla vikt och kostnad nere. Samt att jag vill ha det så tätt som möjligt.
Har tänkt måla boden i fasadfärg och, efter att ha läst här, även lacka med 2-komp PU-lack.

I boden hade jag tänkt ställa krattor, spadar, spett, trimmer, häcksax, mm.

Har googlat men tyvärr inte blivit klokare. Testar här då jag vet att ni har koll på saker och ting.

Skulle det fungera att använda plywood som man målar och lackar?
Skulle det göra skillnad om man navänder oljehärdar plywood eller liknande?
Spelar de någon roll ifall stommen är i impregnerat trä om sidorna är i plywood?
Har tänkt använda PL600 och silikon för att göra boden så tät som möjligt. Är detta nödvändigt eller räcker det med vanligt trälim?
Ska man tänka på något när man väljer färg (oljefärg?), eller är falurött fult fungerande?
Är spont att föredra framför plywood?
Är det bättre om jag kör impregnerat trä till allt?

(En övrig fråga. Min plan från början vara att bygga en bod där jag kunde ställa allt som har med trädgården att göra (minus gräsklippare). Detta innefattar även gräsfrön och andra torrvaror. Hur mycket jobb skulle det vara att bygga en bod där sådana torrvaror kan stå året om?
 

Bästa svaret

Hoppa plywooden och bygg i vanligt plank som är spontat. Tryckt virke behöver du inte ha någonstans så använd vanligt.

Lack och silikon tycker jag bara låter galet. Om du vill ha en tät bod så bygger du med vindtätning och isolering. Och någon lack behöver du inte ha om du har vanligt virke som du målat.

Använd samma färg som du har på huset, har du Falu så kör det. Blir nog mest enhetligt.
Torrvaror går utmärkt att ha men vill du ha plusgrader så måste du ha någon värme annars kan dom stå där iaf
 
B _boriz skrev:
Detta innefattar även gräsfrön och andra torrvaror.
Lite oklart vad du menar för typ av torrvaror men exempelvis gräsfrön och gödning kan du förvara i vilket ouppvärmt skjul som helst bara det är någorlunda torrt.
 
nikasp
Är du säker på det där med gräsfrön? Jag hade en påse gräsfrö liggande i en platsback under tak på terassen över förra vintern här i Stockholm. De grodde inte nu i somras trots sol, jord och vatten i mängder.

Alfredo Alfredo skrev:
Lite oklart vad du menar för typ av torrvaror men exempelvis gräsfrön och gödning kan du förvara i vilket ouppvärmt skjul som helst bara det är någorlunda torrt.
 
Gräsfrön brukar väl ta skada av att vara i kallgrader
 
Boden ska sväva 10 cm över marken, är det rätt uppfattat? Är den den öppen undertill?
Varför vill du isolera den? Krattan tål väl lite frost.
Jag skulle bygga den i samma material och färg som fasaden för övrigt.
Som möblemang rekommenderar jag eluttag (för att ladda grästrimmer mm) och ölburkhållare.
 
Vet inte vad som gäller "officiellt" för gräsfrön men jag använde frön för ca två månader sen som varit i kallförråd över vintern, dvs djupfrysta, och de växer så det knakar.
 
nikasp
Mina var nyköpta sedan förra säsongen men nu blev det nada gräs så jag tänker inte chansa och förvara ute en gång till.

Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte vad som gäller "officiellt" för gräsfrön men jag använde frön för ca två månader sen som varit i kallförråd över vintern, dvs djupfrysta, och de växer så det knakar.
 
Ursäkta. Glömde bort denna tråd. Klev på pappaledigheten och har haft annat att tänka på. (Note to self: Slå på notiser).

Tack så mycket för alla svar.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Hoppa plywooden och bygg i vanligt plank som är spontat. Tryckt virke behöver du inte ha någonstans så använd vanligt.

Torrvaror går utmärkt att ha men vill du ha plusgrader så måste du ha någon värme annars kan dom stå där iaf
Tack så mycket för svaret. Hade börjat spåna på en bod där alla sidor var av plyfa men med ett tak av tryckt trall. Även varje hörn skulle kläs in med trall. Tänkte inte så långt som att trä rör sig och springor uppstår.

Spottat virke låter helt klart som en bättre ide. Som man sedan klär in i vindpapp.

Tänkte heller inte på att torrvaror går att förvara i lufttäta hinkar.

En fråga dock är ifall saker som bensindriven motorsåg, eldriven häcksax/grästrimmer klarar minusgrader en hel vinter? Skulle egentligen lika gärna kunna stå i garaget men det vore kanon att frigöra lite utrymme.
 
De saker du räknar upp klarar sig utmärkt i kallförvaring. Saker att se upp med är sådant som innehåller vatten. T.ex. högtryckstvätt.

Plywood fungerar väl utmärkt men estetiskt känns det bedrövligt. Bygg i samma utförande som din fasad i övrigt. Ska du inte isolera utrymmet finns ingen anledning att försöka få det lufttätt. Fuktigt kommer det bli ändå (om du inte isolerar och värmer utrymmet). Finns heller ingen anledning att använda tryckt virke under de förutsättningar du beskriver.
 
L
Falu rödfärg är enormt bra. Jag har själv sådana skivor målade med rödfärg, och det håller kan jag lova. Kör på den lösningen. Blir både billigt och snyggt om du monterar gavellister som du målar i annan färg.
 
V vectrex skrev:
De saker du räknar upp klarar sig utmärkt i kallförvaring. Saker att se upp med är sådant som innehåller vatten. T.ex. högtryckstvätt.
Ja det är inga som helst problem. Jag har en "sommarstuga" med ett flertal byggnader som under många tiotals år varit kallställd, det vill säga djupfryst, vintertid. Där förvaras motorsågar, gräsklippare, motordrivna tvåhjulingar, hemelektronik, köksmaskiner, tvättmaskin, elverktyg och allt annat som normalt finns i ett hem på landet. Fungerar utmärkt.

Det gäller dock att se till att saker som vattenberedare, toalettstol, vattenledningar, tvättmaskin, högtryckstvätt och annat med vatten som kan frysa sönder är tömda. Högtryckstvätten brukar jag mata med några deciliter koncentrerad spolarvätska på hösten och det har fungerat problemfritt. Jag kan dock tänka mig att en diskmaskin kan vara väldigt lurig att tömma helt men har ingen sådan på landet så där saknar jag praktisk erfarenhet.
 
Jag ska också bygga en redskapsbod. Jag har tittat på färdiga hos t ex Jula, men har fått intrycket att de är alltför klena och tunna dimensioner. Så jag ska bygga en av lösvirke, men vill samtidigt inte överdriva vad gäller dimensioner och kvalitet. Storleken ska bli ungefär 2 meter bred och 1 meter djup, och takhöjden under 180cm. Någonstans har jag läst att man inte behöver bygglov för konstruktioner som är under 180cm. Frågan är nu: kan jag använda råspont som ytterpanel? Det är betydligt billigare än fjällpanel och enfaspanel som Byggmax säljer. Alltså regla upp väggar, och sedan klä dessa med liggande råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.