:)HEJ

Vi håller på att betämma vår planlösning.
Vill bara ventilera mina tankar ? och få lite synpunkter.

Vi ska bygga ett 1 1/2 plans hus ca 100 m2 i botten våningen.
Min tanke är att ha ett relativt stort kök typ 20-23 m2.

Däremot tänker vi inte ha ett mega stort v- rumm.
Vi tror att ca 25-28 m2 är lagom ?

Tanken är att vi inte ska ha någon matsalsdel i v-rumm utan att köket kommer att räcka till även om vi har middags gäster ?

PS, jag funderar lite på fönsterhöjden i v-rummet,
behöver man ha stora - låga fönster där ??
jag menar att vi har ju ingen havs utsikt direkt ;)
Det borde ju bli lättare att möblera om man har vanliga fönster ?
 
Det låter ju bra att ni tänkt på hur rummen ska användas, det är ju ni som ska bo där!
Av möbleringsskäl skulle jag välja stora fönster, man möblerar sällan framför dem ändå. Men måste man ta hänsyn till insyn från grannar och gata, kan det ju vara anledning att välja de mindra fönstrena.
 
Fram till det att vi flyttade in i vår nya lägenhet inför ytterligare en flytt till hus tänkte vi i princip på samma sätt.

Alltså: Varför ha ett separat matrum eller separat matrumsdel i vardagsrummet när man ändå alltid sitter i köket, då är det väl bättre att ha ett stort kök?

Nu har vi flyttat till en lägenhet som är byggd för länge sedan då man tänkte annorlunda än vi tänkte tidigare. Även om köket inte direkt är litet, kanske 15 m2 så finns det ingen matplats i köket. Vår matplats är därför i ett separat matrum. Mot bakgrund av rummets storlek och takhöjd var detta en helt ny upplevelse för oss men nu när vi skall bygga så önskar vi inget hellre än just ett separat matrum, förutom en liten hörna i köket eller "ståplatser" i köket vid en köksö.

Nu tänker vi så: Varför sitta och äta bland disk och köksmaskiner när man istället kan sitta i ett rum där man inte distraheras av något annat och bara kan tänka på maten och sällskapet. I dagens jäktiga värld behövs denna avkoppling. Behöver jag nämna att vi inte har någon TV i matrummet??

Slutligen: Smaken är som baken... Jag tror att om man väljer en genomtänkt lösning utifrån ens egna behov och önskemål så blir det nog bäst.

 
Vi resonerade också väldigt likt Er när vi valde hus, vi har nu ett kök på 23 m2 och ett vardagsrum på 27 m2. Vi har ingen "matsalsdel" i v-rummet eller ngn. annanstans heller för den delen, och saknar det inte alls. Om jag skulle få välja idag så skulle jag utan att tveka "vända på steken" och göra köket större än v-rummet. Köket är husets absolut bästa rum speciellt när man som vi har småbarn som alltid vill vara där man själv är. Om jag fick önska fritt nu så skulle jag vilja ha ett kök som var stort nog att rymma både en köksö, rejäl matplats för allehanda aktiviteter, samt en liten soffa. Sen skulle jag ändå vilja behålla ett litet v-rum för sig själv där man kan vara ifred och höra på musik, läsa eller bara prata ostört.
När det gäller fönster så är jag ett riktigt fönsterfreak som aldrig kan få nog!!
Jag har idag djupare fönster i v-rummet och har satt likadana i köket också, mer insyn, visst! men ger en oslagbar känsla av rymd och "utekontakt" Själv skulle jag hellre anpassa möbleringen efter fönstren än tvärtom, fast smaken är som b.... ;) och viktigast är som sagt att den som bor i huset trivs!!
MVH/Christina.
 
Hej!
Vi gick en lång väg från en öppen lösning till mera uppdelat och jag håller faktisk med Familjen-Bygg. Det tilltalar mej att man slipper se och höra allt som händer i köket. Då kan man inreda matplatsen så det alltid känns festlig vid måltider och dugger till finare fester. Jag har också lärt mej att det är svårt att hitta mysiga hörnor i en öppen planlösning.... Man måste planera dom i förväg på något sätt. Lycka till,gaia
 
Har man många möbler är det bra med många väggar (att ställa möblerna vid).

Var och en känner väl på sig dels hur ofta eller sällan de har fin middag och dels när de städar köksbänken: innan maten serveras eller efter att middagen är avslutad. Det är inte roligt att ha bjudning/julmiddag i köket om man samtidigt har utsikt över smutsiga grytor, tomma konservburkar, ugnsplåtar, slabbiga vispar och spisen som är omgiven av flottprickar.

En lösning är att ha ett arbetskök och en separat matsal, men bredvid varandra. Avståndet mellan köksbänk och matbord blir inte längre än i ett stort kök, men man slipper äta kall mat (efter att ha diskat grytor i tjugo minuter), och man slipper även matgruppen i vardagsrummet eftersom matrummet/matsalen duger både till vardag och fest.

Beträffande fönsterstorleken, skulle jag rekommendera att om man ändå skall rita sitt eget hus, funderar man först igenom hur det skall vara möblerat, och sedan anpassar man fönstrens storlek och placering efter det. Du har en unik möjlighet att bygga huset inte bara efter dina vanor, utan även efter dina möbler!
 
Håller ju med Lilla_vargen. Det är precis som vi beskrivit det ovan men med andra ord. ;)
 
Ok, planlösningen är viktigast, men glöm inte att huset har en utsida oxå! Där kommer fönsterstorleken och deras placering att vara betydande.
/Ulle
 
Vi resonerade ungefär som Lilla vargen och Familjen Bygg. Så här nånting blev resultatet:

bottenvaning.jpg
Vi kan duka i matrumsdelen för 10-12 man om det behövs. Förra julafton var vi 22 som käkade på långbord i vardagsrummet, då buffrade vi maten på matrumsbordet. Vi är helnöjda med den här lösningen.
Det är skönt när matrummet ligger mitt emellan vardagsrum och köksdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.