Vi har ett punkter på vårt nybyggda hus som inte upptäcktes vid slutbesiktning utan några veckor senare och anmäldes vid efterbesiktning.
Jag har mailat dessa bilder till installatören. Det är enligt mig solklart att blandaren drogs åt för hårt vid installationen och den pressade sönder bänkskivan (laminatskiva)
Han hävdar handhavandefel eftersom det inte finns med på protokollet från slutbesiktningen.
Blandaren sitter stenhårt fast (2 mm under bänkskivans övriga nivå), om vi skulle orsakat detta borde den ju vara lös.

Nu har vår husleverantör beslutat de står för fiolerna iaf vilket känns bra.
Frågan är hur detta lämpligast åtgärdas.
Går det att laga på något sätt?
Sätta en snygg bricka som täcker det skadade och skyddar mot väta?
Byta ut hela bänkskivan?

Är det en dum lösning från början att blandaren sitter direkt i laminatet? Skulle det vara plåt hela vägen från hon till väggen likt en klassisk diskbänk? (Och därmed tåla mer vatten och belastning. )
Skada på laminatbänkskiva runt köksblandare, potentiellt från överdragen åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på laminatbänkskiva runt kranfästet, misstänkt överdragning vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på laminatskiva runt installerad köksblandare, indikation på överdragen åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksblandare som skadat bänkskivan vid för hård installation, synlig deformation runt blandarfästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom ytskiktet ser trasigt ut hade jag varit orolig att spånskivan(?) i mitten suger upp vatten och sväller. Det står ju alltid lite vatten runt kranen. Jag hade inte nöjt mig med annat än att skivan byts ut, speciellt om firman står för det.
Naturligtvis är ju en hel diskbänk tåligare och lär ju hålla i ett sekel om det behövs, men en limmad ho som är ordentligt gjort så ska väl det också hålla. Men knappast ett sekel...
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Eftersom ytskiktet ser trasigt ut hade jag varit orolig att spånskivan(?) i mitten suger upp vatten och sväller. Det står ju alltid lite vatten runt kranen. Jag hade inte nöjt mig med annat än att skivan byts ut, speciellt om firman står för det.
Naturligtvis är ju en hel diskbänk tåligare och lär ju hålla i ett sekel om det behövs, men en limmad ho som är ordentligt gjort så ska väl det också hålla. Men knappast ett sekel...
Tack för input. I köket valde vi en större rostfri bänk för bättre vattentålighet men det valet fanns inte i tvättstugan. Vår husleverantör hintar väl att de inte vill byta skivan pga kostnad men jag vill inte ha någon b-lösning. Det måste ju gå att lossa blandaren i framtiden - utan att förstöra bänkskivan än mer.
 
Det går ju att stryka på tex silikon på snittytorna och låta det torka, sedan sätta på en täckbricka för utseendets skull.

Var gärna med när de fixar det och kolla hur snittytan i hålet ser ut idag: den ska ju vara "målad" med något så att den inte kan suga upp vatten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det går ju att stryka på tex silikon på snittytorna och låta det torka, sedan sätta på en täckbricka för utseendets skull.

Var gärna med när de fixar det och kolla hur snittytan i hålet ser ut idag: den ska ju vara "målad" med något så att den inte kan suga upp vatten.
Tack. Problemet med täckbricka är att formen inte är cirkulär utan oval. Kan det finnas täckbrickor som är designade map detta?
 
Jag skulle kunna tänka mig en ca 10 mm träskiva i träslag som liknar bänkens laminat.
Fint slipad och med rundade kanter som följer blandarens kontur, och hål i mitten för själva blandaren. Gärna med en fläns som överlappar tvätthons fläns, så läckvatten kan rinna ner rätt väg.
Och som sedan oljas in då och då.

Vad är det för skräpbänk förresten som inte tål att man sätter dit en blandare?
Eller är det blandaren som har för smal fläns för att monteras på en spånskivebänk?
 
Jag skulle nog säga att det är något fel på bänkskivan, eller så har någon brukat våld på blandaren och knäckt den bakåt.
Om Starke Adolf har monterat blandaren och dragit för kung och fosterland, så borde skruven ha släppt från gängorna, alternativt gått av, innan bänkskivan tryckts ihop.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Det finns täckbrickor som är gjorda för att dölja att den gamla blandaren hade två hål genom diskbänken.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
T
Vad är det för bänkskiva?
Den ser ju ut att ha gett vika som om det vore en ikea lättviktsskiva med wellpapp i (typ som LACK-borden).
Borde ju vara i princip omöjligt att knäcka en solid laminatskiva på det där sättet bara genom att skruva fast blandaren.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Även om man byter till en ekskiva hade jag lätt tillverkat en rostfri bricka med fasade kanter för att skona underliggande material.
 
Det måste vara kanten på hålet som han lyckats pressa ner, det tyder väl på att hålet är för stort.
Kolla monteringsinstruktionerna för kranen och mät hur stort hålet är.
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle kunna tänka mig en ca 10 mm träskiva i träslag som liknar bänkens laminat.
Fint slipad och med rundade kanter som följer blandarens kontur, och hål i mitten för själva blandaren. Gärna med en fläns som överlappar tvätthons fläns, så läckvatten kan rinna ner rätt väg.
Och som sedan oljas in då och då.

?
Byta från underhållsfri bänk som tål vatten till trä på det känsligaste stället?
Vansinne enligt mig.
Entreprenören bör byta skivan alternativt hitta en täckbricka med rätt mått.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för input alla ni. Jag återkommer ...
 
Oavsett varför det har hänt. Om bänken går sönder så lätt. Hur tål den övrig hantering sen då? Antar att ni ska använda köket? Är det överhuvudtaget en skiva som ska användas i kök?
 
S Stefan1972 skrev:
Är det överhuvudtaget en skiva som ska användas i kök?
Nu var detta i tvättstugan, vilket inte är bättre.
Där om någonstans slabbar man ju med vatten.

Och jag förstår inte hur man kan välja en bänk med ovanpåliggande hoar, och utan avrinningskant där.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.