Dom två dammsugarna som du har är väl egentligen tänkte som mobila dammsugare från början och då är väl den främsta målbilden byggena. Där vill man inte ha för tunga påsar...
Men det är ju inga problem att höja upp cyklonen om man vill det. =)

Har du inte behövt byta/rengöra filtret ofta när du kör såg/slipdamm?
Jag tror att du iallafall kommer att märka skillnad med Aliexpresscyklonen monterad innan filtercyklonen.

Det bästa hade ju varit om du hade pnematisk filterrensning, håll koll på blocket efter en S11000 cyklon. =)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag hade tidigare en dust deputy kopplad till dc3500, men den separerade inte perfekt. Jag trodde hela tiden om att det handla om att cyklonen ej var så bra dimensionerad till sugaren (det var också vad amerikanerna skrev till mig när jag frågade dem). Men samtidigt verkar den vara i ungefär samma storlek som de cykloner jag har köpt och därför börjar jag undra om det kanske trots allt var så att jag inte hade tillräckligt tätt mot locket. tveksamt men kanske är det där felet var. Ska testa med de nya cyklonerna när de kommer.
 
S
När jag bytte ut silltunnan mot ett plåtfat så hade jag problem med seperationen, jag kände inte att det "drog" tjuvluft, @mattiasp tipsade mig om att sätta en tätningslist mellan fat och lock, nu fungerar den fantastikt bra:)

Edit, har samma cyklon som du tittar på.
 
Vilken dammsugare använder du? Bild på tunna och packning? Använder du påse?
 
S
Dammsugare är en KÄRCHER Premium WD 6, packningen är en dörr/fönsterlist.

Använder ingen påse i dammsugaren.

Egenbyggd dammsugarenhet bestående av en Kärcher dammsugare monterad ovanpå ett svart tunnliknande kärl i en träställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Packningen har jag limmat fast, Plåtlocket hålls bara på plats av undertrycket.

Närbild på plåtlockets undersida med limmad packning i form av dörr/fönsterlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två bilder på undersidan av plåtlocket.

Undersidan av ett plåtlock med limmad packning och synligt undertryck som håller det på plats, intill en dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan av ett plåtlock med fastlimmad packningslist och ansluten blå dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel, varför kör du förresten inte allt på 5500an?
 
Campar Campar skrev:
Daniel, varför kör du förresten inte allt på 5500an?
Tja, mest för att jag inte kan tänka mig att den räcker till allt. Vi producerar mkt damm:) Hade jag haft fler 5500 hade jag säkert kört dem istället för 3500 dock, de är ju lite kralligare.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tja, mest för att jag inte kan tänka mig att den räcker till allt. Vi producerar mkt damm:) Hade jag haft fler 5500 hade jag säkert kört dem istället för 3500 dock, de är ju lite kralligare.
Ok, du/ni använder båda samtidigt, då förstår jag.
 
Appråpå så var det dags att tömma.
 
  • Öppen behållare med sand och tömd toalettbunke bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din tunna ser ut att vara ganska lik min. Har du någon tätlist, eller sitter det en sådan inuti spännringen?
Du har inte funderat på att börja med säck istället?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Din tunna ser ut att vara ganska lik min. Har du någon tätlist, eller sitter det en sådan inuti spännringen?
Du har inte funderat på att börja med säck istället?
Jag har faktiskt ingen tätlist, har inte kommit mig för att fixa det. Känns inte som att det behövs heller så därför inte prioriterat det. :)

Samma sak med påse, tanken är att jag ska, men framför allt småbarn gör brist på tid.
 
Har du fått hem några kinacykloner än eller? =)
 
Jag är nöjd med den jag byggde till min dammsugare. Enkel att bygga, en sorts hybrid mellan cyklon och thien baffel.

E: Cosmas Bauer och Marius Hornberger gjorde flera av denna design som jag byggt på youtube, jag baserade bygget på det.
 
Campar Campar skrev:
Har du fått hem några kinacykloner än eller? =)
Jodå, de kom till slut allihop. En var trasig men det fick jag ersättning för till slut. Har dock bara skaffat en tunna, så endast en avskiljare har kommit upp, igår faktiskt. Den står stationärt för att serva min väggsåg. Den har en slang som går till botten av tunnan och gör att jag kan köra med säck i tunnan, vilket är ett krav. Jag gillade inte infästningen av cyklonen så jag svaravde en distans i PP, typ 10mm tjock och skruvade cyklonen i den och därefter distansen i tunnans lock. Locket är förstärkt med en 15mm plywood på insidan.

Hur bra den separerar vet jag inte riktigt. Jag hade lite bråttom och glömde tömma säcken på dammsugaren innan jag startade. Men det hamnar rejält med damm i avskiljaren så jag känner mig rätt nöjd redan:)

En blå tunna med en avskiljare och slang ansluten till en väggsåg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
@Daniel_N Inte omöjligt att jag har en tunna (typ) som kan vara av intresse. Ställde faktiskt fram den vid dörren tidigare idag, får se om den vill följa med ut i bilen i morgon. Isåfall ska jag försöka hinna komma förbi med den.

EDIT: Snygg uppställning förresten.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.