Jag tänkte installera avfuktare, frånluftsfläkt och en värmefläkt för min krypgrund i min sommarstuga och styra dessa med Z-Wave.

Bakgrund: Unken lukt samt hög RF i krypgrund (lukten letar sig även upp i huset) Dessutom känns det som ett roligt projekt att få till en styrning på allt.
Tanken med projektet är att utnyttja uteluften och skicka in torr luft när detta är möjligt samt att slippa elkostnaden som kontinuerlig avfuktning ger.

Förberedelser: Det mesta av grunden består av synligt berg. Visst inläckage av vatten finns som ställer sig i dalarna i berget (där avloppet går).
Tanken är att först och främst fylla i med makadam för att få bort det synliga vattnet och sedan lägga plast för att förhindra fukten att komma upp i luften. (Plast läggs i hela grunden)
För tillfället är det ganska ostädat men det kommer att ordnas till och organiskt material skall ut. Se bild för aktuellt läge:
Krypgrund med berg, synligt vatten, rörledningar och oordnade byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkta åtgärder:
# Installation av frånluftsfläkt (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-414108/)
# Installation av kondensavfuktare samt en värmefläkt.
# Automationssystemet består av en Vera Edge samt enheter för mätning av Temp/RF utomhus samt inne, logiken programmeras i PLEG.

Installationen ser ut så här:
Schematisk ritning av krypgrundsventilation med markerad frånluftsfläkt, avfuktare och befintliga ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt styrning:
# Daggpunktsstyrd ventilation som startar fläkten när daggpunkten ute är lägre än inne.
Villkor kommer även läggas in så man inte kyler ner grunden allt för mycket under vintern.
# Start av avfuktare sker när fläkten inte får starta samt temperaturen inne är över 8-10c.
# Start av värmefläkt sker enbart om ingen av de andra har starttillstånd och RF är farligt hög inomhus. Eller överskrider någon RF-nivå inomhus.


Några funderingar:
Behöver jag lägga isolering ovanpå plasten?
Tanken är att sätta igen alla befintliga ventiler och suga luft genom otätheter i grund, bjälklag osv, eller skall man låta en ventil vara öppen för att undvika för stort undertryck.
Är det bättre att bara installera en avfuktare som sköter allt?


Vad tror ni, tänker jag helt galet?


 
tommib
Du behöver inte lägga isolering över plasten, men det hjälper om du tänker värma utrymmet. Mindre förluster så.

Du ska absolut inte sätta igen ventilerna, då vet du aldrig varifrån du suger. Täta otätheterna istället och ha en riktig ventil (om du ska ha det).

Jag skulle installerat en avfuktare som sköter allt. Ja, det kostar men din tid är också värd något (fast sånt här går förstås rätt mycket på nöjeskontot, även för mig). Det är också en lösning som helst inte ska fallera. Då är grundregeln KISS.

Solvärmefångare/fläkt kan vara ett alternativ om du har möjlighet att montera en sådan. Det är billigare i drift.
 
tommib tommib skrev:
Du behöver inte lägga isolering över plasten, men det hjälper om du tänker värma utrymmet. Mindre förluster så.

Du ska absolut inte sätta igen ventilerna, då vet du aldrig varifrån du suger. Täta otätheterna istället och ha en riktig ventil (om du ska ha det).

Jag skulle installerat en avfuktare som sköter allt. Ja, det kostar men din tid är också värd något (fast sånt här går förstås rätt mycket på nöjeskontot, även för mig). Det är också en lösning som helst inte ska fallera. Då är grundregeln KISS.

Solvärmefångare/fläkt kan vara ett alternativ om du har möjlighet att montera en sådan. Det är billigare i drift.
Isoleringen tänkte jag mest skulle hindra den "varma" uteluften från att kondensera mot det kalla berget. Alternativt gör jag mätningar för att förhindra detta genom att mäta temperaturen i berget och fukten som eventuellt bildas.

Solfångare har jag tittat på men har inget bra läge att installera den på för att utnyttja i grunden. Blir nog en i övriga huset för att få lite bättre klimat.

Nöjeskontot är viktigt, därav att jag inte bara slänger in en avfuktare direkt :)
 
tommib
Ok, bara så den premissen är klar :)

Om du har vatten som tränger in i någon mängd skulle jag försöka samla det på ett ställe och sätta en pump där. Det är bättre att pumpa ut vattnet än att avfukta bort det. Så håller jag på i min krypgrund.

Lösningen att dra in kalluft utifrån är tveksam ur energiperspektiv. Du kommer få 2väldigt kalla golv eller väldigt dålig effekt på din ventilation. Jag tror (med betoning på tror) att det vore bra att försöka få en tilluftsventil även i övre högra hörnet för att undvika stillastående luft där.

Med avfuktaren är det bra att titta på en modell som kan anslutas till rör för att sprida runt den torra luften. I driftfallet med avfuktare är det olämpligt med ventiler överhuvudtaget. Det bästa är om det inte kommer in någon "ny" luft alls ii utrymmet. Det gör kombinerad drift väldigt tveksam.

Se till att få till larmfunktioner när något inte lirar som det ska. Kanske en varningslampa som tänds inomhus eller ett SMS till mobilen när vissa parametrar överskrids.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Jag skulle rösta på att låta avfuktaren sköta jobbet, men installera utrustning så du kan övervaka det.

Min ser ut så här:
1. Kodensavfuktare Woods TDR36FS som gör huvuddelen av jobbet
2. Sorptionsavfuktare Acetec som kommer igång när temperaturen är låg, och kondensavfuktaren får för låg verkningsgrad.

* Två Oregon Scientific mätare för RF/Temp
* Två Fibaro WallPlug ansluta till respektive avfuktare
* En Vera Plus för Z-Wave och en usb-ansluten RFXtrx433 för RF/Temp-mätarna. På Veran kör jag en MQTT klient plugin som skickar vidare mätdatan till en MQTT Server & InfluxDB på en Raspberry Pi. På samma Raspberry Pi kör jag Grafana för att visualisera mätdatan.


Bifogar en exempelbild.

Liten förklaringstext till bilden:
Graf 1 visar sorptionsavfuktarens förbrukning mha Fibaro WallPlug
Graf 2 visar kondensavfuktarens förbrukning mha Fibaro WallPlug
Graf 3 är en dynamiskt beräknad graf. Eftersom mögel växer olika beroende på temperatur så är högsta tillåtna RF dynamisk. Critial, Warning & Optimal beräknas om hela tiden. Current RF är aktuellt mätvärde från en Oregon Scientific mätare. Detta görs mha ett Node-Red flöde.
Graf 4 visar temperatur i krypgrunden
Graf 5 visar RF i krypgrunden

Jag har andra Node-Red flöden som skickar varningsmail om RF skulle överstiga gränsvärden som jag sätte själv.

Skärmklipp av Grafana-dashboard som visar grafer över avfuktarnas effektförbrukning och klimatdata i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.