Hej Alla!

Håller på att riva garaget så det gamla taket läcker in vatten, garaget som är 4220 mm brett hade tidigare ett lågt innertak och detta har fått mig att fundera över hur jag kan öka takhöjden, hade varit trevligt att kunna öppna huven och ha bilen hissad samtidigt.

funderade på att byta ut befintliga takstolar mot nya färdiga eller bygga egna.
Då befintliga takstolar verkar friska så kanske man kan spara mycket att jobbet genom att bygga om dem som redan sitter där.

Taket har en vinkel på 18-19 grader

Någon som har ideer på vad / hur jag kan göra för att vinna utrymme?

Hade det varit större takvinkel hade jag bara flyttat Hanebalken men då det är så låg vinkel vågar jag inte göra detta.

Bifogar lite bilder och försök till illustrationer :)

Så här ser takstolarna ut i verkligheten
Gammalt garage med träbalkar och takstolar syns, samt stenmur, som behöver renovering för att öka takhöjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här hade jag funderat på att göra för att få mer takhöjd men åndå ta upp krafterna.
En regel på respektive sida av takstolen.
Illustration av en takstol med markerad vinkel på 19 grader och en förstärkningsregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur hade ni gjort?
 
Man kan nog göra både och, men skall du inte riva yttertaket så blir det ju svårt att sätta in nya ?


Din Konstruktion förstår jag inte riktigt dock, den där extra regeln gör väl inte så stor nytta vs bärlinan som sitter där nu ? Beror väl lite på hur grovt virke du har iofs, men bärlinan är ju där för att hindra att väggarna viker sig utåt - annars måste man ju antingen ha en ryggås eller tillräckligt styv takstol så den inte "delar sig" ochg på din skiss ser det lite för tajt ut (utan att ha räknat på det)...

Om du skall bygga takstolar med "öppet till nock" så brukar man ju ha en saxtakstol (vilket kanske var det du tänkte dig) - men du måste räkna på den så den blir tillräckligt styv

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/sadeltak/
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

/K
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tanken var att ha en regel infäst i den nedre delen av takstolen och sedan fäst i den övredelen av den andra takstolen, och sedan på samma vid på andra sidan, detta bör väl ta ut krafterna som försöker "plana ut" takstolarna.

Öppet till nock behövs inte...

Yttertaket skall rivas och få på råspont papp och plåt samt få in lite isolering.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Takstolen verkar vara ett hemmabygge. Enklaste lösningen är nog att sätta in en nockbalk högst upp under högbenen. Då kan du i princip ta bort allt annat. Det förutsätter att högbenen har tillräckliga dimensioner vilket man inte kan avgöra enbart med hjälp av fotot.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
högbebenen är 55x100 men kanske kan Sala på 45x170 måste ändån ha plats med isolering....
 
55x100 motsvarar ungefär 45x110. Det är precis på gränsen, beror lite på snözonen i ditt område och virkeskvaliteten. Salar du på med 45x170 är det absolut inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.