Hej,

Jag har precis installerat fiber i mitt hus. Jag valde att dra in fibern och tvättstugan vid elcentralen för att ha allt samlat där. Dock är inte detta den optimala platsen för att sätta min router/accesspunkt. Det jag tänkte göra är att dra en nätverkskabel från elcentralen till stället där jag vill ha min router/accesspunk och en kabel tillbaka igen i fall jag vill koppla in fler trådbunda enheter.

För att göra det snyggt så tänkte jag sätta en patchpanel vid elcentralen och koppla att fast Nätverksuttag till denna för att göra det snyggt/enkelt om man vill koppla om.

Jag hittade en patchpanel som typ denna på aliexpress för billigt peng: https://www.aliexpress.com/item/Lau...id=17603b4c-833f-4a67-9540-e50a5fd47e28&tpp=1

Den var smidig eftersom jag kan väggmontera den snyggt.

Tänkte köra CAT6-varianten. Funkar denna för mitt ändamål? Vilket typ av kabel ska jag ha sedan? Räcker med UTP? Solid kabel?

Typ denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ts-solid-utp-natverkskabel-cat-6-100-m-p39863

När man gör fast installation så korskopplar man inte kabel utan det görs i kabel från nätverksuttaget till enheten?

Tänker jag rätt eller blir det overkill? Räcker kanske att bara dra två nätverkskablar från elcentralen till routern och tillbaka till en switch?
 
Solid UTP Cat6 funkar bra. Ingen korskoppling. Om du tänker rätt eller inte beror på om du tror att du kommer att bygga ut med mer trådbundna enheter. Jag är för kabel till alla "fasta" enheter, typ filservrar, TV, spelkonsoler, stationära datorer. Så ur min synvinkel kan man nästan inte få för mycket tråd i väggarna och inte för många nätverksuttag. :)
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Förr drog jag kabel till allt. Men jag ogillar sladdar mer och mer och jag tycker trådlöst numer är tillräckligt snabbt. Det enda jag har trådbundet idag är en nätverksdisk men det är på väg ut och byts ut mot molnlagring. Så förmodligen är routern det enda jag kommer ha via sladd.
 
Jag förutsätter att du har en vanlig konsumentrouter med WiFi och ett antal uttag för Ethernet. Vidare förutsätter jag att orsaken att dra iväg den någon annanstans än där fibern kommer in är för att få bättre trådlös täckning.
Om så är fallet hade jag i stället valt att låta den befintliga routern bli kvar intill elcentral/fiberconverter, och dragit en kabel till lämplig plats för en accesspunkt, eventuellt matad med PoE på samma kabel så får du större frihet att placera den.
Om du inte använder mycket trådat kommer de återstående uttagen i routern att räcka så du behöver ingen switch, och kanske ingen patchpanel heller. En bra accesspunkt placerad på rätt plats ger ofta enligt vad jag upplevt bättre funktion på trådlöst än den inbyggda i routern.
 
  • Gilla
Fippe c och 4 till
  • Laddar…
Japp, har en konsumentrouter. Den har dock väldigt bra wifi (Asus RT-AC3200) så känns onödigt att köpa en accesspunkt... Men klart. Kanske bättre att köpa en accesspunkt än en switch till elcentralen... ska fundera på det.
 
En tanke var att det är enkelt att placera en accesspunkt på bästa plats. En Unifi Accesspunkt ser inte värre ut än man kan hänga den lite varstans, en "normal" router vill jag helst slippa ha synlig i vardagsrummet.
 
True, Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO ser rätt nice ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.