harry73
Såg ett hus i Södra Sandby på hemnet. Huset är verkligen charmigt och det är ett hus man lägger märke till när man går förbi.
Den las ut för 2,8 mln, som verkar vara billigt, men tittar man närmare i annonsen ser man:
- Huset har eternittak
- tvättstugan finns i uthuset/garaget
- köket är daterat, men inte orginal (80-talet?)
- Badrummet är gammalt (med plastmatta)
- Alla golv är laminat/plastmatta
- Och huset säljs med friskrivningsklausul pga dödsbo

Då känns 2,8 mln plötsligt rimligt

Nu är det budgivning och priset är uppe i 3,8 mln.
Är huset verkligen värd så mycket?
Charmigt rött tegelhus med eternittak och fristående uthus/garage vid en asfalterad gata, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har varit och kikat på huset för ett par vänners räkning.

För att vara gammalt så är det i väldigt bra skick, ytskikten är förvisso gamla men generellt sett i väldigt bra skick. Det jag kunde se var just att taket nog kommer behöva bytas på sikt, och att badrummet skulle behöva komma i närheten av 2000-talet.

Tomten är förhållandevis stor mot vad man får idag, och man får växthus och ett stort uthus på köpet.

Men även jag håller med om att 3.8M är mycket pengar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Den är väl värd precis vad någon är villig att betala för den, alltså 3,8milj
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Just hus med friskrivning brukar ju läggas ut lite billigare men sedan drar det iväg massor om det blir budgivning.
 
Om någon är villig att betala xxx (något) för en sak, så är det ju värt de pengarna.. för dem! Inte nödvändigtvis för dig eller mig :) Alla letar vi olika saker, ser olika problem, har olika erfarenheter.. och framför allt tycker och tänker vi olika!

Däremot kan jag vara skeptisk mot prissättningen på hus nuförtiden.. när budgivningen rasar iväg för mycket tycker jag det var (i många fall) fel prissatt från början. Jag kan förstå det här med att locka fler spekulanter, men samtidigt kan jag tycka att det är lite lurendrejeri från mäklarnas sida. Vissa har ju faktiskt begränsat med pengar..och söker i en viss prisklass..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men det är ju svårt för mäklaren att värdera en bostad.

Värdet kanske är säg 2 miljoner, om man utgår från snittet i området
Detta värde är någelunda rätt men sedan budar folk mer ändå, alltså betalar överpris.

Om man säljer direkt igen är det jättesvårt om man får igen pengarna. Men det kan också vara så att man får ännu mer ..

Sen tror jag ändå mäklarna lägger sig medvetet lågt för att locka fler till visning. Men de mäklare jag har haft har iaf sagt att utgångspriset ska INTE vara lägre än vad man är beredd att sälja för.
 
Många mäklare är lite lata vid värderingen. Tittar som sagt på snittpriset för området, men tar för lite hänsyn till om huset ligger mer attraktivt än snittfastigheten.

Jag misstänker att det hus som tråden handlar om har ett bra läge "s-Sandby centralt" låter som det är nära kommunikationer och affärer. Snittet för S-Sandby bygger kanske på fastigheter som ligger flera km från "centrum".

Läget är viktigare än skicket på huset. Spekulanter skulle troligen räkna med att byta ut kök o badrum, även om de bara vore 8 - 10 år gamla. Så att dessa är rejält gamla är inget minus för de flesta som kan antas vara spekulanter på ett hus i bra läge. Det är bara om kök o badrum kanske är max 5 år gamla, som de värderas i ett sådant fall.
 
Mäklare på likvida marknader sätter notoriskt låga utgångspriser. De ljuger om man så vill. Huruvida det är värt ett visst pris eller inte går inte heller att mäta objektivt, finns det många intresserade och få objekt hamnar slutpriserna högt över ett teoretiskt tekniskt värde.
 
Fast det kan slå fel, när mäklare sätter alltför låga lockpriser. Min personliga teori, är att om de som är köpmogna bjuder, så är de inställda på att priset "brukar" gå upp med ex. 15 - 20% på de flesta objekt i området. Siffran varierar lite med vilket område det gäller. Om då ett lockpris sätts så att man måste upp 80 - 100% för att nå dit priserna brukar ligga, så kommer många att ha en rent psykologisk spärr mot att bjuda så högt, även om de gladeligen skulle betalat på den nivån om bara utgångspriset låg närmare.
 
Jag tycker det ser ut som att det är en mycket stor tomt på ett bra läge. Om man river huset och styckar av tomten så kan man nog få ut mer än så.
 
harry73
Nefrums Nefrums skrev:
Jag tycker det ser ut som att det är en mycket stor tomt på ett bra läge. Om man river huset och styckar av tomten så kan man nog få ut mer än så.
Att riva huset och stycka av tomten tror jag inte på då kostar det 2 miljon för 600kvm tomt. Så höga är tomtpriserna inte härnere
 
4 miljoner. (+49,2%), + 1,2 miljoner på utgångspris.
 
Huuegh.
Skall inte säga för mycket iofs. Vi var de enda på bollen på vårt hus och jag har frågat mig själv hundra gånger vad felet var.

Men taket sitter på trots blåsten och det är inte alltför anskrämligt och för en barnfamilj är läget optimalt.

Det är sant som det är sagt att vackert ligger i betraktarens öga.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
4Miljoner slutade budgivningen på.
De som bjöd det backade då delar av grunden inte gick att inspektera.

Mina vänner fick frågan men föll tillbaka till sitt bud på ~3.6M, men lagom till att stiftelserna skulle besluta av de godtog budet ångrade sig de som backade ur och köpte huset till sitt bud.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.