Jag och min familj flyttade för ett halvår sedan in i ett hus som de senaste 40 åren endast använts som fritidshus. Huset är byggt 1914 och har torpargrund. Huset värms upp med el, vedspis och kakelugn. Vi eldar dock mest under de kallaste månaderna. Under köket finns en matkällare. Vi fick vid inflytten information om att luckan i köket som ledde ner till matkällaren, sattes igen efter en vattenskada och nu finns endast ingång utifrån. I matkällaren är taket delvis isolerat med gullfiber som sedan täckts med asfaboard. I matkällaren finns en hydrofor och oisolerade vatten och avloppsrör. För några veckor sedan började det uppträda en skarp jord/mögellukt i köket. Lukten kändes tydligast i de nedre köksskåpen. Det var väldigt fuktigt i matkällaren när vi först gick ner där. Vid närmare inspektion upptäckte vi vad som verkar vara rötangrepp på en av de synliga bjälkarna. Då jag stack in en skruvmejsel i träet gick det lätt att få bort stora stycken. På en av bjälkarna syntes även vad jag befarar är ett angrepp av hussvamp. Svampen är rostfärgad i mitten och vita ytterkanter. Vilken typ av svamp kan det vara? Hur tar vi bäst bort svampen och behöver allt rötskadat trä bytas ut? Vi har nu isolerat vattenrören för att förhindra kondens samt tagit upp ett ventilationshål i dörren (det fanns sedan tidigare ett ventilationshål högt upp på en av väggarna). Lukten har nu minskat avsevärt. Vi har inte inspekterat hela krypgrunden än. Det är llinoliummattor på alla golv i huset. Bör dessa på sikt tas bort för att fukt från krypgrunden lättare ska ventileras ut.
Rostfärgad svamp med vita kanter på en gammal träbjälke, tecken på möjlig hussvampsangrepp.
Skadad träbjälke med tecken på rötangrepp och möjliga hussvampssporer i ett hus med torpargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälke med möjlig hussvampsangrepp och rötskador, rostfärgad svamp i mitten.
 
Åsa Lund
Svampen ser tyvärr ut som hussvamp. Allt angripet virke plus en meter till måste tas bort och eldas upp.
Googla hussvamp, inget att leka med. Kolla upp var den får vatten ifrån. Kan vara en bit bort från själva svampen.
Kolla med ditt försäkringsbolag om de ersätter detta. Inte alla som gör.
 
L
Det med hussvamp och vatten hörde jag för länge sedan , det fanns inget vatten på nära håll ,
men en grävd brunn 15 meter bort med gamla rör in i huset , svampen hämtade vattnet därifrån
då det fanns lite kondens på rören hittade den ut till brunnen , det är otroligt vad naturen kan
 
Tycker det inte ser ut att vara så illa. Röta på ett ställe lokalt på en stock och en svamp(ser liten ut på bilden?) Äkta Hussvamp som orsakar röta brukar väl mer eller mindre omsluta hela virket. Men visst kolla med ditt försäkringsbolag. Annars såga bort rötskadat virke och ersätt med nytt...
 
Åsa Lund
Liten blir stor...
All hussvamp är inte stor med en gång
Däremot kan den växa fort under rätt förutsättningar
Googla bilder och leta efter mycel
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Liten blir stor...
All hussvamp är inte stor med en gång
Däremot kan den växa fort under rätt förutsättningar
Googla bilder och leta efter mycel
Jo, men då borde det inte vara "husvampen" på bilden som orsakat rötan utan annan rötsvamp orsakad av fukt eller vattenläcka. Vi borde inte skrämma upp i onödan, det ts kan göra är isf ringa sitt försäkringsbolag och utreda om det verkligen handlar om äkta hussvamp. Sen får man utgå ifrån det.

Här är en artikel om äkta hussvamp som jag tycker är läsvärd.

http://byggnadsvard.se/kunskapsbank...ör-är-hussvamp-farligare-i-sverige-än-i-norge
 
Åsa Lund
Jag säger som förut, kolla med försäkringsbolaget. Om de ersätter skador av hussvamp så har de nog en rutin för hur arbetet ska bedrivas. Med sakkunniga och provtagningar etc.
Om det bara är röta kanske det är enklare att få ersättning, vet inget om det.
 
Tack för svar! Då tror ni alltså att det är hussvamp. Det är några fler fruktkroppar till svampen som inte är med på bilden jag bifogade. Vi behöver ta bort isoleringen i taket på matkällaren för att få en bättre bild av hur spritt angreppet är. Förhoppningen är ju att vi har upptäckt det i tid och att vi inte behöver byta ut hela golvet i köket!

Vi har försökt lokalisera fuktkällan och har hittat ett rör som läckte. Dessutom var det nu fuktigt på golvet i källaren efter en ordentlig regnskur, så det skulle säkert behövas dräneras i marken runtomkring.

Jag har googlat runt lite vad det går att göra själv. Hittade ett danskt företag som sålde svampmedlet ProtoxSvamp. Medlet är godkänna för inomhusbruk och ska både stoppa pågående angrepp samt skydda mot nya. Någon som har erfarenhet att Protox eller annat svampmedel?

Ska kolla med försäkringsbolaget också om det går att få ersättning.
 
Jag tror ingenting, bara en expert på plats kan nog svara på om det är Äkta hussvamp eller inte. Men av dina bilder att döma så tycker jag inte det ser så hemskt alarmerande ut, det finns ju 1000 tals olika rötsvampar antar jag. Dessutom ser svampens fruktkropp på bilden oerhört liten ut i förhållande till det rötangrepp som stocken verkar ha.
Om det nu skulle röra sig om äkta hussvamp så tror jag ändå du kan känna dig lugn då de flesta FB täcker skador av den svampen. Dessutom tror jag ofta man överdramatiserar faran med denna svamp som med mycket annat. Åtgärda vattenläckan, byt ut det virket som är skadat, håll lite koll närmsta tiden efter reparationen. Detta tror jag räcker långt. Kan du få försäkringsbolaget att stå för fiolerna är det ju extra bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.