Ska bygga uterum på huset och hade för två r sedan hantverkare som dränera huset och förberedde underlaget (till viss del)

Det består i nuläget av 20cm mackadam på markduk och under det kommer jord och närmast hus är det uppfyllt med mackadam hela vägen ner till berget. Min tanke är att jag ska sätta plintar på yttre raden som i nuläget inte täcks av makduken/makcadammet och där jag utan problem kan gräva så djupt som behövs.

Bärlinan mot huset är oxå lugn då denna fästs mot grundmuren. Frågan är dock hur jag gör på mitten? Dvs där det i nuläget ligger 20cm mackadam på jord. DÅ detta är mitt i uterummet kanske man kan anse att marken förblir tjälfri? Vill ju inte gärna gräva fram duken, göra hål och gräva ner 70 cm till...

Om så är fallet tänker ja mig sätta en stödmur på mitten, leca block eller nått som stöd för golvreglarna.

Följdfrågan, fast det kanske passar en annan tråd iof.... är vad man bygger bjälklaget i för material. Det blir ju typ en krypgrund med väldigt lite kryp... typ 20cm max mellan bjälkar och mackadam. Utanpå uterummet kommer jag bygga en utstickande altan runt om så där måste det ju vara tryckt vikre i stommen. Men det känns ju fel att använda tryckt virke till uterummet eller? ÄR det inte risk för dålig lukt osv osv? Man ska ju tex inte använda tryckt virke till husgrunden och det är ju trots allt typ samma sak....
 
  • Grundarbete vid hus med makadam och markerade områden för stödmur och plintrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du isolera golvet? Blir det isolerade fönster/dörrar?
 
Golvet tänkte ja isolera typ 15-20cm cellplast mellan golvbjälkar som då hamnar kanske 15-20cm från mackadammet. .Glas och tak blir nån variant av höst vår för att få upp isoleringsvärdet något från "sommareruterum". Det blir absolut inte vinterbonat då prislappen sticker rejält.
 
Vad har du tänkt för golv inne i uterummet?

Jag som gillar att göra saker enkelt hade gjort såhär:

För bärlinan i mitten hade jag lagt betongplattor eller lecablock som stöd.
Sen hade jag använt tryckt virke till regelverket och lagt vanligt trallvirke som golv.
Som isolering 100mm cellplast med vindpapp ovanpå.

Vi har så i vårat uterum. Sen har vi plastmattor från Rusta invändigt.
Dock så är vårat uterum placerat så man måste passera det för att komma in i huset (sommarstuga)
 
Hmm ok men kan man va säker på att marken är frostfri då? Hur kan det va ok med tryckt virke till denna grund och inte till en husgrund?? Vad är skillnaden??
 
Från trävaruguiden:
Enligt HusAma får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR/A. Det ska dock påpekas att detta ger syllen ett skydd mot röta, men inte mot mögelpåväxt.

Du kan inte vara säker på att marken är frostfri utan att gräva ner till frostfritt djup. Men med 10cm cellplast ovan som isolerar och 20cm mackadam så hade jag chansat.
 
men bjälklaget då? ska det vara tryckt eller vanligt?

Är ju viss skillnad om det är mot kanterna eller i mitten vad gäller frysrisken gissar ja,.. om man kostar på sig att iaf gräva ner alla ytterkanter till frostfritt så har man ju garderat sig lite mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.