Hej!

Tänkte att första tråden från mig skulle bli om garagebygget, men får tjuvstarta med en fråga gällande den igår gjutna garageplattan.

Det är så att jag nästa vecka ska börja sätta ihop en byggsats med garage till vänster och carport till höger och förråd i bakkanten. Igår gjöts plattan och det blev lite strul då det dröjde 1,5 timme mellan de båda bilarna med betong så första leveransen hann börja stelna ordentligt innan den andra kom. Killen som gjöt jobbade på som attans med min hjälp och fick ihop det bra och ytan ser bra ut. Plattan är dock inte särskilt platt, vilket den enligt honom hade blivit om bilarna bara kommit samtidigt som de skulle.

Som synes på bilden blir det när jag vattnar på plattan en hyggligt stor pöl i mitten, som mest cirka 2 cm djup. (blir såklart djupare om jag vattnar ännu mer...) Mitt i pölen ska väggen mellan garage och carport gå, vilket är lite dumt då vatten från bilen i carporten kommer att rinna mot väggen, och även vatten från eventuell framtida bil i garaget.

Jag fick rådet att bygga klart garaget, och sedan flytspackla upp i efterhand så att det rinner bort från väggarna åtminstone.

Mina funderingar är:

Kan jag lägga ut syllen på ett bra sätt när det är sådan nivåskillnad där väggen ska gå? Kanske räcker med dubbel syllisolering eller något...

Hur länge efter gjutning måste man vänta innan man kan flytspackla?

Vore det kanske bättre att flytspackla innan bygget? (tänker att det är dumt att flytspackla upp mot syllen)

Ska det se ut såhär efter gjutning eller är det tokigt? Jag tänker att det kanske alltid är så att det blir lägre i mitten, eller kan man förvänta sig att få ett fall utåt från mitten i carporten och mot porten i garaget?

Jag har ju själv valt att inte ha någon golvbrunn, men det har man väl ändå aldrig i carports och det är där min bil ska stå...

Tacksam för råd, mest är jag såklart sugen på att börja bygga garaget!
 
  • Nyggjuten ojämn garageplatta med pöl av vatten i mitten, visa osämjad mark runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Flytspackel är inget bra om du kör in med dubbar har jag för mig , inte lika hårt som betong ,
och det normala är att ovanpå flytspackel läggs en slityta , klinker , matta eller liknande
 
L Liteavvarje skrev:
Flytspackel är inget bra om du kör in med dubbar har jag för mig , inte lika hårt som betong ,
och det normala är att ovanpå flytspackel läggs en slityta , klinker , matta eller liknande
Tack för svar - tanken är att efter eventuell spackling måla alla golv med någon slitstark färg, typ tvåkomponent avsedd för denna typ av användning. Får för mig att det är vanligt i garage, och att den borde stå emot dubbar även ovanpå flytspackel?
 
Bör ha industrispackel då, det är hårt.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
L
Du kommer att få en synlig rand i skarven mellan flyt och betong efter målning , men vad gör det i ett garage
 
Det är ju bara flyta hela ytan, är ju inga stora mängder på den.
 
Använd ett varv med lecablock längst ner och sen kan man ju flytspackla ytorna var för sig utan någon risk att träkonstruktionen
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Använd ett varv med lecablock längst ner och sen kan man ju flytspackla ytorna var för sig utan någon risk att träkonstruktionen
Det låter som en bra idé men lite sent nu då byggsatsen är utformad för syllen direkt på plattan. Jag tänker mig att jag kan flyta båda ytor var för sig ändå senare, bara lite grann upp mot syllen i mitten. Självklart med syllisoleringen uppvikt så inte spackel kommer emot trä. Jag inser dock att det inte blir lika lätt och inte tillåter så tjockt lager.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju bara flyta hela ytan, är ju inga stora mängder på den.
Skulle gärna flyta hela pölen innan bygget startar för att få jämn yta att bygga på, men grunden är nu bara två dygn gammal och bygget ska starta inom ett par dagar. Någon som vet om man bör vänta en viss tid så att det inte uppstår problem med övergången mellan betong och spackel?
 
Har nu av den mycket hjälpsamma grundkillen fått som förslag att skruva syllen som vanligt mot grunden, denna kommer då att ligga med lite lutning efter grundens konturer. Sedan ställa på väggblocken och slå in träkilar mellan dessa och syllen så att alla block står helt rakt. Det låter ju bra för själva bygget, men jag borde få en öppning mellan väggblock och syll som kan bli en köldbrygga. Dessutom precis ovan syll så lite för utsatt läge för att peta in isolering...

Skulle ni föredra denna lösning, eller går det att flytspackla upp en jämn yta redan fem dagar efter gjutning?
 
Lägg på ett varv med 10LECA och flytta ner dörrarna motsvarande, glipan över garagedörrar osv får du göra ett rejält kreativt foder på.
 
Tack för alla svar!

Lösningen blev enligt bilden här, dvs vi göt upp en klack med fiberarmerad avjämningsmassa där det var för lågt vilket gör att vi har en plan yta att lägga syllen på. Som bonus kommer inte vatten åt syllen och vi kan flytspackla mot klacken senare för att få bra fall på hela plattan i carporten.
 
  • Nyjuten fiberarmerad avjämningsmassa för plan yta med syllar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.