Hej!

Hur kan man se ifall väggen som är inringad är bärande?
Har planer på att öppna upp från kök till vardagsrum, mer öppen planlösning. Nån med koll?
 
Den är med största säkerhet inte bärande. Du ser det exempelvis på att den är tunnare än de bärande väggarna på ritningen. Jämför den med de väggat som är ritade lika tjocka som ytterväggarna. Sen kan man aldrig vara säker på att kartan stämmer med verkligheten, men då ritningen visar två identiska hopbyggda hus kan jag inte tänka mig annat än att den inte är bärande.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den är med största säkerhet inte bärande.
Jag håller med. Samtidigt är husdjupet ovanligt stort. Hur ser takstolarna ut? Vad är taklutningen?
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med. Samtidigt är husdjupet ovanligt stort. Hur ser takstolarna ut? Vad är taklutningen?
Tack för svar!
Glömde nämna att detta är en bostadsrätt, alltså betong byggnad.
 
Är huset byggt i flera plan med betongbjälklag? 1959 var det vanligt att man byggde bärande väggar i mursten av något slag och bjälklagen i betong. Då kan det vara lite lurigt att avgöra vad som är bärande och inte. I så fall måste man i första hand undersöka med vilket material och i vilka dimensioner den aktuella väggen är utförd. Eventuellt måste man också titta på en armeringsritning.
 
J justusandersson skrev:
Är huset byggt i flera plan med betongbjälklag? 1959 var det vanligt att man byggde bärande väggar i mursten av något slag och bjälklagen i betong. Då kan det vara lite lurigt att avgöra vad som är bärande och inte. I så fall måste man i första hand undersöka med vilket material och i vilka dimensioner den aktuella väggen är utförd. Eventuellt måste man också titta på en armeringsritning.
Det är alltså en gipsvägg med träreglar, har missat att ge all info verkar det som, ber om ursäkt!
 
Jag törs ändå hävda att det är den längsgående väggen genom huset plus väggarna mellan de olika lägenheterna som är bärande. Räkna ändå med att du måste ha föreningens godkännande för att riva väggen.
 
Nä, en gipsvägg med träreglar är inte bärande om bjälklaget är av betong. Vill ändå understryka det
Nötegårdsgubben säger om föreningens godkännande.
 
Kontakta en konstruktör som tar fram ett utlåtande. Det kostar gissningsvis 3000 kr och är en försäkring för dig mot föreningen och försäkringsbolag om något allvarligt skulle hända. I övrigt säger jag som resten, den är säkerligen inte bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.