Jag har sett att man får många bra tips om man visar sitt blivande kök....vill ni titta på min ritning också?

3 bilder finns på http://100plus.1go.dk.
Bild nr 1 har jag inte ritat dit överskåpen på diskbänkssidan för att man ska kunna se den andra sidan.
Bild nr 2 är det bara diskbänkssidan som är med.
Bild 3 är översiktsbild uppifrån.

Nån som fattar hur det kommer att se ut? :)

På L-delen kommer det att sitta capita konsoler med en bardiskskiva ovanpå och två barstolar står mellan fönstret och bardisken. Överskåpen på diskbänkssidan kommer att rundas av i ena änden med en öppen hylla (typ IKEAs Perfekt), men den vägrade lägga sig rätt i ritningen....

Tips någon?
 
Det är givande att studera andras förslag! Jag hoppas att jag också lär mig att publicera bilder på forumet.

Innan jag ger mig i kast med funderingar behöver jag veta vart dörrarna i köket leder. En gissning är att dörren vid kyl/frys är ingången från en hall och att dörren vid bardisken leder till ett matrum.
 
Oj...lite sån info kanske man skulle bidra med.....nej det är faktiskt tvärtom. Dörren (som inte är nån dörr utan bara ett hål (funderar på att sätta upp en skjutdörr dock) vid kylen leder ut till vardagsrummet där vi ska ha matbord. Den andra dörren (som inte heller är någon dörr utan en bredare öppning) leder ut i hallen.
 
Kylskåpssidan fungerar bra. Avlastningsytor både vid kylen och ugnen. Mellandelen kan användas till att duka fram en buffé, lätt åtkomligt från vardagsrummets matplats. Bardisken hamnar väl långt borta för det ändamålet.

Tringeln kyl-spis-disk är också effektiv. Jag vet att flesta vill ha spisen höger om disken, men jag föredrar vatten närmast matbordet. Alltså skulle jag byta plats med spis och disk och även skapa mer avlastningsyta närmast dörren.

Jag har funderingar om L:et. Personligen skulle jag undvika de många och smala korridorerna som du får i ditt kök. Jag vill hellre ha en öppen yta där man lätt kan mötas. Det är dock en smaksak och prioriteringsfråga. Hur bred är passagen mellan ugnen och bardisken? Verkar vara för smal för mig...

Hur långt är det mellan bardiskens bakkant och väggen? Kan man gå förbi en sittande vingäst utan att glaset välter? Jag skulle lägga L-köket utefter väggarna och avsluta under fönstret (men inte alltför nära öppningen till hallen) med någon form av halvrunt bordsskiva så att barn/gäster kan vila fötterna medan husmor lagar mat och svarar på frågor om läxor/matrecept.

Rakt in i köket i blickfånget för den som kommer från hallen skulle jag sätta den snyggaste skåpkombinationen, t.ex. vitrinväggskåp på bänken. Väggen är lång och mår bra av att klippas av med något vertikalt.

Vinskåpet (om det nu är tänkt så) närmast hällen/fläkten gör sig bättre längre bort. Det kan också tänkas att det blir varmt runt hällen.

En tanke till: överskåpen behöver inte följa måtten av bänkskåpen. När jag lekt med IKEAs planeringsverktyg har jag emellanåt haft problem att ändra bredden av väggskåpen. Du kan ha specifik innehåll till varje överskåp och därför föredrar olika bredder. 40 cm luckor är lätta att öppna utan att man slår i skallen eller behöver ta ett steg bakåt. Jag gillar överlägset bäst 80 cm skåp med dubbla dörrar. Solitära 30 eller 40 cm väggskåp tycker jag blir trånga och dåligt utnyttjade.

Mycket konstruktiv kritik om smaksaker.

Är det ett tidigare I-kök med matplats som du bygger om?
 
Lite spontana kommentarer efter en titt på bilderna.

*Öka på avställningsytan till hö om spisen till minimum 60 cm. då funkar det att ställa av en plåt/långpanna där utan att inkräkta på hällens yta eller att tvingas ställa av ugnsvarma grejer på den huvudsakliga arb.ytan mellan häll och diskbänk.

*Utöka arb.ytan mellan häll och hoar från nuv. 80 cm. till åtminstone 100 men ännu hellre 120 cm. Denna arb.yta är den mest användbara i hela köket och bör om möjligt vara längre än 80 cm. här har ni ju dessutom gott om plats längs den långa väggen.

*För mig känns det onaturligt med den där L-formen på köksinredningen som ska utgöra bardisk, hade varit annat om det hade varit öppet sas. bakom ryggen när man sitter vid denna disk, men med fönsterväggen så nära bakom ryggen så känns det en smula konstruerat :-/ och lite inklämt, dessutom sitter man med ryggen mot fönstren. Funderar på om det inte kommer att kännas bakvänt att gå och sätta sig där bakom disken, ffa. om man använder dessa sittplatser som frukost/mat platser till vardags :-/, blir dessutom trångt och knöligt för den som hamnar innerst att komma ut utan att den/de andra flyttar sig.

Skulle personligen hellre använda mig av hela längden på väggen med häll och disk, dvs. köksinredning ända ut i hörnet, ger utrymme för många skåp/lådor mao. mycket förvaring, vill man ha en disk/sittplats så skulle jag isf. med fördel vika inredningen runt hörnet mot fönstret och fortsätta ända bort till väggen mot hallen dvs. i L-form, ytan framför fönstren skulle jag använda till en frukost/matplats där man kan titta ut medan man fikar, äter eller bara läser tidningen. Hörnet till vänster om fönstret skulle med fördel kunna härbärgera ett jalusiskåp (placerat med ryggen mot hallväggen) med eluttag för tex. brödrost, tebryggare o.dyl, nära till hands vid morgonfika och lätta att gömma undan när de inte används.
Som bonus får du en öppnare och mindre prångig planlösning ffa. vid öppningen mot hallen (eller om det var v-rummet) och slipper känslan av att ha kortsidan på bardisken så nära framför dörröppningen samt en trevlig vardagsmatplats med utsikt vilken även funkar för "häng" i samband med festligare tillfällen.

*Om du använder hela långa köksväggen så får du plats med mycket överskåp och jag skulle då personligen använda mig av en annan fläkttyp (kåpa) och avstå/"offra" lite utrymme på var sida om fläktkåpan (för att inte överskåps-raden ska bli så lång och kompakt) till förmån för lite extra "luft" runt fläktkåpan för att den inte ska se inträngd ut. Där kan du dessutom tex. kakla upp runt kåpan, vilket ger lite liv och avbrott i raden av skåp.

*Raden med K/F och ugn känns helt OK.

Det är ett härligt kök med stor potential :)

MVH//Christina.
 
Oj vad många tips! Tack!!

Vi vill om möjligt undvika att flytta på häll (eftersom man då måste böka med fläkten!), och vi vill heller inte flytta på diskhon eftersom vi inte vill dra om rör.
Anledningen till vinhyllans lite underliga placering är att jag tänkte att det kanske är dumt att ha diskmaskin och ugn vägg i vägg så att säga....men det kanske inte spelar någon roll?

Det går inte att sätta skåp längs hela väggen runt fönstren eftersom fönstren är alldeles för låga för det tyvärr. Är det bättre att bygga ut den längsta sidan så långt mot fönstret det går och istället ha en separat barskiva på den tomma väggen mot hallen?

Ang frågan om hur brett det är mellan spis och bardisk hänger jag inte riktigt med...menar du mellan spis och bänkskivan på kyl/frys-sidan?

Idag ser köket ut såhär: Kyl/frys-sidan är nästan lika som min ritning, förutom att högskåpet istället är bänkskåp, överskåp och bänkskiva. Motsatt sida slutar i jämnhöjd med den andra sidan, alltså ett skåp efter diskbänken ungefär. Närmast fönstret står idag bord, stolar och en kökssoffa.

På något sätt vill vi ha ett barbord att äta frukost och snabbare måltider vid, men jag håller nog med om att L-idén inte är speciellt praktisk....:(
 
Hej

Jag skulle undvika att ha öppna hyllor nära spisen pga. damm & fett, talar av egen erfarenhet vart tvungen att diska allt med jämna mellanrum.

Personligen skulle jag använda mig mer av stora utdragslådor. Jag tycker dessa är mer praktiska och man får en bättre översikt.

Om det finns möjlighet skulle jag minska antalet överskåp och sätta en fläktkåpa för att skapa lite mer rymd.

Jag skulle nog välja bredare överskåp för att slippa öppna så många dörrar för att hitta... Jag har en tendens att glömma var saker är ;)

Lycka till i köks djungeln. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.