Hej!

Finns det någon billig variant av fuktspärr/ångspärr som man kan ha i makadam?

Vet att radonduk skulle kunna fungera då den också funkar som ångspärr, men den är så himla dyr och vi har ingen radon!

Funderar på PLATON XTRA, men den är bara 2 meter bred, jag behöver nått som är minst 4 meter bred.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ingsmatta-platon-extra-2x20-m-40-kvm/p-216859

Tack för tips.
 
Claes Sörmland
Dammduk, särskilt den i EPDM-gummi men är rätt så dyr.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dammduk, särskilt den i EPDM-gummi men är rätt så dyr.
Håller en dammduk fukt borta?

Billiga alternativen jag har är:
Byggfolie/ångspärr fast den är ganska ömtålig och det blir lätt hål i den.

Dyra alternativen är:
Fuktisoleringsmatta typ PLATON eller radonduk.

Undra om jag missar något alternativ som är billigt och bra.. hmm

Tack!!
 
L
Var ska du ha den
Du kan glömma byggfolie , alldeles för klen , platon kanske med överlapp
 
Hej!!

Jag ska ha den i vår gäststuga som vi bygger om. (föredetta garage.)

Jag hade räknat med att kunna lägga en ångspärr imellan isoleringarna men det kommer inte gå, eftersom det bara är 2 lager cellplast på 10cm och plastspikarna är på 18cm som går igenom båda för att hålla ihop dem. Det skulle kunna gå att skippa plastspikar helt men då är risken att cellplasten lyfter lite.


Det som står närmast är därför att lägga en helt tät fuktspärrmatta längst ner. T.ex platon.

Tack!!!
 
  • Teknisk illustration av konstruktionen för golv med isolering, ångspärr och värme i ombyggt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Bara att lägga platon , kan läggas 2 st på längden och några bitar på tvären som ligger över skarven på mitten och 30 cm överlapp vid alla skarvar
 
Varför ska du ha ångspärr?
 
Varför Leca-balkar och sedan isolering på utsidan?

Voterna på plattan behöver du inte heller då Leca-balkarna har den funktionen.
 
L Liteavvarje skrev:
Bara att lägga platon , kan läggas 2 st på längden och några bitar på tvären som ligger över skarven på mitten och 30 cm överlapp vid alla skarvar
Hej! Ja, jag kom på att man kan ju skarva dem på ett bra sätt, eftersom det är identiska "hål" så kan man bara lägga dem över och sen tejpa antagligen!! Vad tycker du, blir det bra?

R Robert-san01 skrev:
Varför Leca-balkar och sedan isolering på utsidan?
Voterna på plattan behöver du inte heller då Leca-balkarna har den funktionen.
Det kommer nog antagligen bara bli dräneringsskivor, men leca-balkarna kändes inte speciellt isolerande så tänkte att det är lika bra att köra isolering utanför också. Så att balkarna håller sig torra. Vad menas med voter???

Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför ska du ha ångspärr?
Fuktspärr kommer det nog bli, inte ångspärr. Marken är så extremt fuktig här så det känns som att det är ett måste.

Tack!!
 
Leca-balkarna funkar bra som isolering. Köp Alba-balk, den är putsad från fabrik så det är bara ev ändar du behöver putsa så är den klar.

Voter är de förstärkningar av betong i plattan du ritat in (mindre med isolering) vid väggarna.

Har du konstruerat och räknat på balkar och platta själv?
 
R Robert-san01 skrev:
Leca-balkarna funkar bra som isolering. Köp Alba-balk, den är putsad från fabrik så det är bara ev ändar du behöver putsa så är den klar.

Voter är de förstärkningar av betong i plattan du ritat in (mindre med isolering) vid väggarna.

Har du konstruerat och räknat på balkar och platta själv?
Hej! Ursäkta jag var lite otydlig där, det är ett gammalt garage som byggs om.
Titta gärna denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-hur-skulle-du-gjuta-grunden.299941/

Tack.
 
Det är ju Alba-balk som det är byggt på. Dock så måste du se till att förankra det och lägga en kantarmering runt om för att hålla ihop kanten med plattan. Tag gärna en titt på hur plattorna med Alba-balk armeras.

Jag ser inte heller någon anledning till att göra det annorlunda än en vanlig platta med Leca-balk runt. Så någon ångspärr behöver du inte, inte heller någon isolering på utsidan balken.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hej! Tack!

Jag ska köra på fuktspärr och detta fogband på kanterna för att täppa till så mycket som möjligt.
https://www.ahlsell.se/10/byggsortiment/betongkomplement/vattentatning/fogband/550682/

Jag tänkte skruva fast den med en skarvlist som ligger på cirka 80kr/metern.

Finns det något ute i bygghandeln som är som en skarvlist fast billigare? Aluminiumlist med borrhål.

Kanske kakellist hmmmm.

Tack ödmjukast för tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.