Har man servitut på att nyttja brunnen så kan ju inte grannen hindra det.
 
harry73
Ts kan kanske inte hindra grannarna från att använda brunnen, men han kan skaffa sig en ny brunn och låta den gamla vara, eller ha en egen slang + pump i brunnen.
Jag tror inte heller att servitutet innebär att grannarna har rätt att använda ts pump eller ts el till egen pump.
Är det en samfällighet, ägs anläggningen gemensamt och betalar man enligt andelstal.
Då blir det också svårare föt TS att dra sig ur.
Så enligt mig är gemensamhetsanläggningen bra för grannarna, men inte för TS
 
D Daniel 109 skrev:
Har man servitut på att nyttja brunnen så kan ju inte grannen hindra det.
Nej, inte att nyttja brunnen, men servitutet säjer inget om ägande/drift av utrustningen som krävs för att nyttja brunnen.
Om gemensamhetsanläggningen är bra eller dålig för TS kan vara svårt att säja.
Det finns ju också fördelar:
-delade kostnader
-mindre ingrepp, om grannarna ska ha egen pump och el måste de dra dit elkabel vilket kan vara till TS nackdel för tomtens användning
-och inte minst, ordning och reda inför ägarbyten
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tycker att ni ska bilda en samfällighetsförening för vattnet. Det behöver ni inte en lantmäteriförrättning för, utan det kan ni göra själva. En jurist eller exempelvis LRF-konsult kan säkert hjälpa er med det.

Några trådar innan jag går in på det praktiska: Jag misstänker att ni är i eller närmar er 60-70-årsåldern om ni byggde huset för 35 år sedan. Då tycker jag att det är lämpligt att ordna förhållandena så att inte vattnet blir ett oöverstigligt hinder för att bo kvar. Och det som kanske var lätt för 10–20 år sedan, att se till pumpen och fakturera två gånger om året känns nu som en börda. Jag ber om ursäkt om jag övertolkar situationen, men så läser jag den.

Förslag: Be grannarna komma på ett möte där ni inför säger att ni vill prata om vattnet, hur det långsiktigt ska skötas och att ni vill att det bildas en samfällighetsförening. Väl där säger ni att ni innan det blir för tungt för er att det finns ett system på plats för att sköta vattnet. Problem som larmet kan ni också ta upp, samt ett förslag om att den som förvaltar föreningen får en summa av de två andra för besväret.

Jag kan inte tänka mig att sunda grannar tycker annat än att det är rimligt. Någon kanske redan nu funderar på hur länge din make ska orka och har idéer om hur man kan göra framåt, bara det att denne inte velat trampa er på tårna, eller bara varit bekväm.

Jag tror till skillnad från vissa andra att det finns goda skäl även för er att få detta reglerat, om inte annat så för nattsömnen.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror inte att det är i ert fördel att skapa en gemensamhetsanläggning. Det handlar om små summor per år och förrättningskostnader är rätt så höga (20 - 30 tkr?)
Hade ni brunn på grannens tomt, hade det stärkt er rätt till brunnen, men inte när brunnen ligger på er tomt. Att få andelstal kan vara en fördel, men de blir nog så att alla betalar lika, och det gör ni redan.

Vad står exakt i servitutet?

Angående extrakostnader för fakturering tänker jag max 50 - 150 kr per år, så 15 - 50 kr per fastighet (ni betalar också er del av administrationskostnader)
Vid reparationer skulle jag räkna med max 100 kr/timme om du inte har egen firma och gör en officiell faktura. Presentera reparationen som totalkostnad i förväg, så att alla är överens om summan. Även där ska ni dela kostnaden över alla fastigheter (inkl er fastighet)
I servitutet står att de har rätt ta vatten ur brunnen och att alla delar på kostnad för reparation och ev delar till pumpen om den går sönder. Självklart betalar alla för utgifter som gäller vattenpump/brunn.
 
H hempularen skrev:
Jag tror inte att det löser något att börja ta betalt för de här tjänsterna. Det kan tvärtom skapa större förväntningar på service. Att grannar tycker att ni blir ngn. sorts fastighetskötare för området.

Det vore nog bättre om ni kan få en diskussion med grannarna om att ex. låta detta med att skicka ut räkningar få rotera mellan er, så att alla blir mer delaktiga. Visserligen måste då den som skall sköta årets debitering, komma in och läsa av mätarna hos er.

Att skapa en samfällighetsförening är troligen det enda sättet att få en vattentät formell hantering av förvaltningen, men dels tror jag man måste vara mer än 3 fastigheter, dels kostar det flera 10 000 tals kronor att få lantmäteriet att sätta upp en samfällighetsförening.
Det verkar trots allt vara bäst som vi har det och vi vill nog inte ha grannarna komma in hos oss och läsa av heller. Kostnaden hamnar på vår elräkning och beroende på vad elen kostar varierar kwh priset. Vi har rörligt och måste ha en större säkring (som är dyrare) som orkar med all belastning för vattenpump mm.
 
K kindvall skrev:
Finns det verkligen något minsta antal medlemmar för en samfällighetsförening?
I nuvarande sammanhanget med låga kostnader kan det ju tyckas vara onödigt att formalisera det då det kostar en del. Går det så går det. Men som det verkar börjar ju både husägare och anläggning nå upp i lite ålder, det är kanske inte så avlägset med försäljningar eller större investeringar.
Som köpare hade jag nog inte varit helt nöjd med vattenförsörjningslösningen "det finns servitut på vatten och den snälle grannen sköter hela anläggningen, kostar bara några hundringar per år". Nästa år säljer kanske TS huset till någon som tittar på den gamla anläggningen, beslutar att hen inte vill investera i något gemensamt, kopplar ur pumpen och sätter upp sin egen anläggning.
Där har du helt klart en poäng, vårt energibolag mätte för ca 10 år sedan olika saker då vi hade onormalt hög elförbrukning. Vi kom in på vår delade kostnad med grannarna och han menade att det flesta betalar för den service/olägenhet det innebär med vattenbrunn på tomt, mätare på husvägg och i garage, larm som ska stängas av nu och då (falsklarmar då det är känsligt) för det hushåll som har allt detta hos sig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att ni ska bilda en samfällighetsförening för vattnet. Det behöver ni inte en lantmäteriförrättning för, utan det kan ni göra själva. En jurist eller exempelvis LRF-konsult kan säkert hjälpa er med det.

Några trådar innan jag går in på det praktiska: Jag misstänker att ni är i eller närmar er 60-70-årsåldern om ni byggde huset för 35 år sedan. Då tycker jag att det är lämpligt att ordna förhållandena så att inte vattnet blir ett oöverstigligt hinder för att bo kvar. Och det som kanske var lätt för 10–20 år sedan, att se till pumpen och fakturera två gånger om året känns nu som en börda. Jag ber om ursäkt om jag övertolkar situationen, men så läser jag den.

Förslag: Be grannarna komma på ett möte där ni inför säger att ni vill prata om vattnet, hur det långsiktigt ska skötas och att ni vill att det bildas en samfällighetsförening. Väl där säger ni att ni innan det blir för tungt för er att det finns ett system på plats för att sköta vattnet. Problem som larmet kan ni också ta upp, samt ett förslag om att den som förvaltar föreningen får en summa av de två andra för besväret.

Jag kan inte tänka mig att sunda grannar tycker annat än att det är rimligt. Någon kanske redan nu funderar på hur länge din make ska orka och har idéer om hur man kan göra framåt, bara det att denne inte velat trampa er på tårna, eller bara varit bekväm.

Jag tror till skillnad från vissa andra att det finns goda skäl även för er att få detta reglerat, om inte annat så för nattsömnen.
Tack för dina goda råd! och det är helt rätt uppfatta allt du skriver,

Lycka till!
 
Vi kan väl aldrig hindra grannarna från att använda brunnen? Är det möjligt häva ett servitut, mot ersättning? Om vi vill vara fristående och inte ha något gemensamt utom markbädden som inte går ändra på. Larmet skulle kunna sättas i någon annans garage, blir en elkostnad för eldragningen som vi alla delar. Jag ville inte ha larmet och avloppspumpen hos oss men blev faktiskt helt överkörd av de två andra grannarna. De menade att det blev billigast och enklast, det stämmer men innebär mer pyssel för oss.
 
Servitutet kan enbart hävas av de som har nytta av det. Så om de går med på att häva det mot en ekonomisk ersättning så är det möjligt.
 
Nu vet jag ju inte hur fastigheterna ser ut, och vet inte riktigt vad det fiinns för teknik, men såhär skulle det kunna se ut i mitt huvud.

Ni bygger ett litet teknikhus stort som en bikupa (kanske redan finns ett sånt pumphus som kan användas) i vilket ni sätter en ny elmätare och ett nytt larm som kopplas till mobilnätet och skickar sms till pumpansvarig istället för står i ert garage och tjuter.

Elen mäter ni varje gång i förhållande till förra avstämningen och så får ni ersättning för det periodiskt. Eller, om elförbrukningen varit hyfsat konstant över tid, så bestämmer ni bara att den ska schablonberäknas till ett visst antal kWh plus kostnaden för ert fördyrade abonnemang.

Som sagt, det kanske redan finns någon med idéer, och det behöver inte innebära att en granne helt plötsligt behöver få tillträde till ert hus eller garage.
 
harry73
Självklart ska ni dela på alla extra kostnader, också höjd abonnemangskostnad. Eller så delar ni era totala elkostnader med total antal kWh för att beräkna kWh-priset. Men jag är förvånad att ni behöver större säkring. Om grannarna betalar er 500kr/år, då borde förbrukningen för pumpen ligga på 1500kWh/år. Har den en stor startström? Finns det kanske bättre/snålare pumpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.