Jag har troligen klantat mig på något sätt. Chansade för något år sedan och byggde badrum själv, fick tips från en rörläggare som var i huset i annat ärende om att jag borde dra avloppsröret från tvättmaskinen in i väggen för undvika att hål i tätskickt på golvet. Har sedan dess haft problem med ett avlopp som svämmar över när tvättmaskin trycker ut vattnet. Tvättmaskinen är från Ikea och är ansluten i ett tvättmaskinsavlopp (kopp ovanför ett vattenlås som sedan går in via två 90gradersböjar in i väggen och ytterligare någon decimeter in ner på väggen gör avloppsröret en 90graders böj ner under golvet. Det verkar som att vattenlåset inte sväljer tillräckligt fort när tvättmaskinen pumpar ut vattnet. Någon som har förslag på lösning förutom att riva upp golvet? Kan man på något sätt koppla bort vattenlåset och göra en tätinkoppling på avloppet? Annan lösning?
 
Har du ett handfat i närheten? I så fall kan du ansluta tvättmaskinen till vattenlåset under det.
 
P peroande skrev:
Har du ett handfat i närheten? I så fall kan du ansluta tvättmaskinen till vattenlåset under det.
Dessvärre inte.
 
Det är inte så att vattenlåset är fullt av skräp? Blir mycket skit från en tvättmaskin och de där små raka vattenlåset sätts igen på en gång.
 
Ja kan mycket väl vara så.
Har tvättmaskinen kopplad till ett ikea vattenlås i tvättstugan som är under vasken edter en tid trycks vatten upp i vasken när tvättmaskinen tömmer.
Då brukar jag dra ner en sån där smal spolslang med högt tryck och spola då håller det väll halvår/år innan det börjar igen.
Tycker det är enklare än att plocka lös och fixa, såna där vaskvattenlås är så meckiga och jobbiga vet inte om det är speciellt ikea skit
 
soprent i vattenlås och krökar.
 
Hur ser installationen ut? En bild säger mer än 1000 ord

Vart är röret som går in i väggen inkopplat? Direkt på avloppet, eller till en golvbrunn?
 
Hade liknade problem i den lägenhet vi bode innan.
Steg ett var att dra ner slangen från tvättmaskinen mot skålens botten/utlopp. Fungerade bättre men inte altid.
Vattenlåset satt direkt under skålen, flytrade det Ner ca 20 cm, fungerade perfekt.!

Får det ett mundre stört flöde i starten så bromsar vattenlåset mindre, det brukar ju vara problem just innan flödeshastigeten gått upp så ju större volym som finns innan första hindret desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.