Vi har nyligen renoverat ett kök i en lägenhet från 1940-talet. Vid renoveringen, som omfattade allt från nytt golv till nya skåp, stommar och vitvaror installerade vi även en diskmaskin som tidigare inte funnits i lägenheten. Det som nu återstår av renoveringen är kakling.

Nu till vårt problem/bekymmer. På väggen ovanför vasken och diskmaskinen har det blivit långa smala fuktfläckar. Fukten ser även ut att ha ingripit på överskåpet som har blivit lätt fuktskadat ner till.

Är det någon som har en gissning vad detta kan bero på? Vi har inte gjort någon förändring med rören till vatten eller avlopp under renoveringen utan endast stängt av vattnet. Fuktfläckarna började bli synliga ca 3 veckor efter vi slagit på vatten och börjat använda diskmaskinen.

Tror ni att det kan vara att det kommit fukt från diskmaskinen eller att den nya fläkten inte suger upp kondens tillräckligt? Eller kan det vara ett oturligt sammanträffande med att det kommer från grannen ovanpå?

Hoppas det går att se vad som menas på följande bilder:

Renoverat kök med fuktfläckar på en orenoverad vägg ovanför en diskho och bredvid överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med fuktfläckar över diskbänk och smärre fuktskada på överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
har ni lägenhet ovanför er?
 
SBH skrev:
har ni lägenhet ovanför er?
Hej!

Ja, vi har lägenhet ovanför oss. Men har inte märkt av något konstigt därifrån under renoveringen, målade även taket. Ser nog ut som att vi blir tvungen att ta ner överskåpen igen och se efter hela väggen upp mot taket.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
En gissning im det inte kommer från grannen är att ni dragit en skruv genom ett vattenrör i väggen om ni skruvat upp väggskåp.
Ha iså fall med nån som kan stänga av vattnet i fastigheten inna ni drar ur skruvarna.

Jag har varit med när det hänt, och då blev det stora vattenskador då det tog 45 min innan nån stängde av vattnet.
 
Isakare Isakare skrev:
En gissning im det inte kommer från grannen är att ni dragit en skruv genom ett vattenrör i väggen om ni skruvat upp väggskåp.
Ha iså fall med nån som kan stänga av vattnet i fastigheten inna ni drar ur skruvarna.

Jag har varit med när det hänt, och då blev det stora vattenskador då det tog 45 min innan nån stängde av vattnet.
Tack för tipset!

Det låter ju inget vidare om det vore på det viset. Men borde vi inte märkt att det gått hål i ett rör när vi borrade för pluggen i väggen? Det har dessutom tagit nästan en månad innan några fuktfläckar blivit synliga sedan vi satt upp överskåpen. Men det låter som en god idé att kunna stänga av vattnet när skåpen ska tas ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.