I de flesta fall är en kondensavfuktare betydligt energisnålare i södra Sverige.
Den kommer jobba mest den varma delen av året och brytpunkten går lägre än vid 15 grader.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Som du säger "den fuktiga luften blåser den ut ut grunden", så skapar den ett konstant undertryck i grunden, det främhävs ofta som ett försäljningsargument att man slipper dålig lukt som tränger upp.
Modellen som du länkade till blåser ut 35m3 luft/timme.
En kondensavfuktare däremot kan man använda i ett slutet utrymme utan att blåsa ut någon luft, dock behöver man ta hand om kondensvattnet.
Nu länkade jag bara till en sorptionsavfuktare på en höft. Finns hur många som helst och i alla prislägen. Om man inte vill skapa undertryck finns det varianter som löser det också. Den jag har har ett utblås som känns som en lättutandning. Men den kostar 20.000. Man får välja efter behov. Och kondensavfuktare funkar dåligt som redan sagts.

Det känns som att du generellt inte gillar denna typ av tekning. Helt ok för mig. Men den är erkänt bra, effektiv, och i många fall den egentligen enda kompletta lösningen som finns (om man vill vara helt säker att sin krypgrund mår bra). Finns massor med krypgrunder som fungerar utan avfuktning, men det handlar om att de har lite tur med förutsättningarna. En majoritet av krypgrunder ligger dock på gränser som klart motiverar denna typ av åtgärd. Jag gillar denna lösning. Har den själv. Fungerar klockrent. Jag kan följa temperatur, Rel. fukthalt, och fläktens status i realtid, samt ett år tillbaka i tiden. Jag vet säkert att det aldrig blir mer än 68% rel fukt (eller vilket värde man nu har satt den på). Man sover gott och behöver inte hålla å och experimentera.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Ja. Sorptionsavfuktaren ska jobba i ett instängt utrymme (puggade ventiler). Den suger in luft, avfuktar den, och blåser sedan tillbaka torr luft (dvs den cirkulerar luften internt i grunden). Den fuktiga luften blåser den ut ur grunden. Blir alltså inget undertryck. Inga problem med att ha koll på dess funktion och grundens status, då du har en trådlös display inne i huset som ger dig status på apparaten och grunden. Sorptionstekniken fungerar mycket mer effektivt än en "vanlig" avfuktare som genererar vatten som måste ledas bort på något sätt, samt att den inte är så effektiv om det är kallt. Jag tror också att det kan bli billigare drift då den bara går när det behövs (hygrometerstyrd).
Energikostnaden för de olka alternativen (sorption-kondens) är ju till kondens fördel så länge som temperaturen så tillåter. Jag har en krypgrund med bägge typerna installerade och kondensen får arbeta ner till ett par grader och sen tar sorption över. Sorption får också arbeta med tidsintervall för att också även circulera luften effektivt i grunden då den har ett väl tilltaget flöde. Detta styr jag med Telldus stick temp/hygro senorer.
Detta var en lösning jag kom fram till efter att jag loggade energikonsumtionen för de olika metoderna. Den var - minst sagt - signifikant!
Svagheten är ju att lösningen kräver internetuppkoppling.
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
R
P Per i Hamrånge skrev:
Nu länkade jag bara till en sorptionsavfuktare på en höft. Finns hur många som helst och i alla prislägen. Om man inte vill skapa undertryck finns det varianter som löser det också. Den jag har har ett utblås som känns som en lättutandning. Men den kostar 20.000. Man får välja efter behov. Och kondensavfuktare funkar dåligt som redan sagts.

Det känns som att du generellt inte gillar denna typ av tekning. Helt ok för mig. Men den är erkänt bra, effektiv, och i många fall den egentligen enda kompletta lösningen som finns (om man vill vara helt säker att sin krypgrund mår bra). Finns massor med krypgrunder som fungerar utan avfuktning, men det handlar om att de har lite tur med förutsättningarna. En majoritet av krypgrunder ligger dock på gränser som klart motiverar denna typ av åtgärd. Jag gillar denna lösning. Har den själv. Fungerar klockrent. Jag kan följa temperatur, Rel. fukthalt, och fläktens status i realtid, samt ett år tillbaka i tiden. Jag vet säkert att det aldrig blir mer än 68% rel fukt (eller vilket värde man nu har satt den på). Man sover gott och behöver inte hålla å och experimentera.
Kondensavfuktare behöver inte alls funka dåligt, tätade mina gluggar och såg till att plasten låg där den skulle. Köpte en Woods avfuktare för 4000kr samt 3 fuktmätare med mottagare för 500kr.
Funkar klockrent på 140kvm krypgrund och har gjort så i 4 år. Inställd på att aldrig gå över 65% vilket den håller. Prövat att köra den på max och kommer lätt ner till runt 40% luftfuktighet.
Så en fjärdedel av din kostnad samt att kondensavfuktare drar mindre ström...
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Detta var en lösning jag kom fram till efter att jag loggade energikonsumtionen för de olika metoderna. Den var - minst sagt - signifikant!
Du råkar inte ha några mätvärden att dela med dig av? Prestandasiffror som tillverkarna publicerar brukar vara gjorda vid helt irrelevanta temperaturer. Skulle vara kul att se energiförbrukningen för en och samma krypgrund vid t ex 10 grader och 70% RH.
 
Min mammas sambo som är lite småhändig hade som förslag att trycka upp isolering nere i krypgrunden, vid den "klack" som finns utmed alla ytterväggar. För att på detta sätt undvika att fläkten suger luft inifrån huset.

Så isolering istället för att spruta byggskum, som var min första tanke. Vad tror ni om isolering?

Jag har nu som sagt sänkt varvtalet på fläkten, samt dragit silikonfog i köket. Nu är det helt tyst i köket, även när jag drar igång fläkten i krypgrunden på högsta varvtalet.

Ska gå ner i grunden om ngn vecka och se dess status!
 
Kan någon redovisa vilken energiförbrukning man får om man sätter in olika typer av avfuktare istf en utsugsfläkt. Dvs bara jämföra vad fläkten resp avfuktaren drar. Att det sedan finns andra vinster med avfuktare är ju givet och vi kanske inte jämför äpplen och äpplen.
 
R RalleB skrev:
Kondensavfuktare behöver inte alls funka dåligt, tätade mina gluggar och såg till att plasten låg där den skulle. Köpte en Woods avfuktare för 4000kr samt 3 fuktmätare med mottagare för 500kr.
Funkar klockrent på 140kvm krypgrund och har gjort så i 4 år. Inställd på att aldrig gå över 65% vilket den håller. Prövat att köra den på max och kommer lätt ner till runt 40% luftfuktighet.
Så en fjärdedel av din kostnad samt att kondensavfuktare drar mindre ström...
Vart tar fukt/vatten vägen som kondensavfuktaren "fångar" in? Är det en krånglig process att installera avrinningen, eller man fixar detta lätt själv?
 
R
M Metroid skrev:
Vart tar fukt/vatten vägen som kondensavfuktaren "fångar" in? Är det en krånglig process att installera avrinningen, eller man fixar detta lätt själv?
Jag grävde ett hål under plasten i marken och vände en hink uppochner. Gjorde ett hål i den för vattenslangen och anslöt till avfuktaren. Och sen tillbaka med platsen. Inga problem med den lösningen hos mig iallafall:)
 
Om avloppet går i husgrunden kan man ansluta till det.
 
En av de roligare trådarna jag läst. Och alla åsikter kring termodynaMIK. Så här är det: Bestäm dig för vad en rimlig kostnad är på 5 års sikt. Säg att en totallösning går på nära 50000kr, avfuktare, atängt eller öppet, plast, polyuretan eller vad du nu väljer. Lösningen med svagt undrtryck neråt är suverän. Vi har faktiskt dessutom polyuretan uppåt. Funkat perfekt. Sorption är större grejer och ja de drar energi så du gör ingen besparing där. Om det nu är så viktigt med drag kring 1 grad (vilket det sällan är) så visst. Du skulle ju kunna ställa kanalfläkten på motfas mot en avfuktare som startar om vartannat om du vill, Men jag tror det är helt onödigt. Echotech dry fungerar utmärkt om du vill ha en i backup som känner av. Men som sagt. Jag skule behålla systemet möjligen med en dygnstimer. Se dock över så inte undertrycket är för stort - det drar in radon i krypgrunden (tar sig till slut förbi plasten i de olika skarvarna) och det är väl onödigt
 
Jag kör en kondensavfuktare fr Woods för typ 3000 kr.

Den går på max året om och drar 198watt/h.

Just nu ligger RF i grunden på 60 procent och det är 17 grader varmt där nere.

Har bara kört 8 månader med övervakning. I februari och mars körde jag tillskottsvärme i form av en byggfläkt. Den ställde jag på 1300watt och har för mig att tempen steg från 5-6 grader till 11-12 grader. Har berg i dagen vilket fungerar som en riktig kylklamp.

Ska börja kalibrera värme och avfuktaren bättre så småningom om.
 
Varför blir jag alltid tveksam till folk som tvärsäkert uttrycker "Så här är det!":rolleyes:
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
TS 'problem' var ju att syllarna avgav lukt. Dom är tydligen bytta nu, så det är väl bara att stänga av fläkten och fundera på nånting annat?
 
Ja jag kan erkänna att det såg förmätet ut. Det ska uttalas mjukar mer så här: ”här kommer min version”
:) sorry
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.