Hej,

Har en skuggsida som inte används alls.
Tar gärna förslag vad man kan göra där.
Tack!

//Jesper
 
  • Skuggig trädgårdssida vid rött trähus med grön gräsmatta, skottkärra och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns en hel del skuggtåliga växter som man kan plantera för en lummig känsla.

En sittplats för heta sommardagar (det är ju inte alltid svalt som i år som tur är).

Bra ställe för lekplats för små barn som bör undvika solen när den står som högst, eller för studsmatta.
 
Ni skulle kunna sätta lite hostor längs väggen, men ca 30 cm från väggen så de får vatten när det regnar. Finns massor med olika sorter av hostor, inte bara de "tråkiga" gråblå. Finns i gulgrönt, med vita strimmor osv.
Även en skuggtålig ros eller klematis skulle vara fint mot huset.
Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Lägg några rader marksten längs fasaden för att underlätta gräsklippning längs fasaden, annars är det bra att ha båda soliga och skuggiga delar i trädgården
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Alla delar av trädgården behöver inte användas till blommor och växter. Luftiga trädgårdar där man kan titta längre än till närmste bladverk är vilsamma för ögat.
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eller, gör ingenting! Upphör med allt underhåll och bekämpande. Låt den delen sköta sig helt själv, så får du en äng som du kan slå med lie om du vill! Som bonus får du humlor och fjärilar.
 
Staffans förslag är helt i min smak, efter att ha testat detta själv på mina egna gräsmattor kan jag bara lovorda det. Jag klipper dock med mellanrum, men stora delar av trädgården har jag bara klippt en gång med klipparen i år! Dock ska tilläggas i zon 4 med senare sommar och i år en väldigt torr en. Jag trimmade dock utkanterna vid rabatterna ett par gånger mellan varven på försommaren och har dessutom ryckt mycket ogräs för hand, för att spara blomsterprakten. Gullviva, röd och vit klöver, smultron, sorklök, prästkragar och otaliga andra jag inte kan namnet på, har blommat ymnigt och länge för mig.

Kanske att en relativt isolerad gräsplätt i ett villaområde behöver få de rätta sorterna introducerade, men en promenad på en agustiäng i skogen ger dig precis de rätta fröerna!

Grannen tycker det är få humlor i år, medan jag har haft full aktivitet i min gräsmatta, rofyllt att titta på med morgonkaffet i hand. Pollinerarna är nog det viktigaste vi oftast glömmer bort när vi tänker "trädgård" och de lockas mer av smak/doft än av skönhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.