Vi vill ha både badkar och dusch vilket ställer till det lite.

Här är hela planlösningen.

En fråga av annan slag. Vi vill ha carport / förråd / Garage

Har enbart 37,7 kvm kvm att bygga på enligt nån regel om 20% får vara byggnad på tomten.

Det lämnar en lösning med carport (används som förråd) och garage på 6 m bred och 6,25 m lång. Funkar detta tro?

På samma tema vad är "lämpligt" avstånd mellan hus och carport? samt garage och tomtgräns?

Två planritningar för ett hus, en med badrum och sovrum, den andra med tillval för kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle skippa bastu inne givet förutsättningarna. Tänk istället en friggebod, med 4 kvm bastu, 4 kvm relax och 7 kvm förråd. Sen ställer du bilen i carporten och har prylar i garaget också. :p

Garaget bör för övrigt stå så att det går att parkera framför det på tomtmark. I övrigt är avstånd överskattat – kan du bygga det kloss an mot groventrén skulle jag tycka att det vore bäst, kanske med carporten närmast huset om man ändå vill komma direkt ut.
 
Osäker om vi kan / får bygga carport mot hus men oavsett så gäller de där 20%!

Bastu / relax förråd får det byggas utöver de där 20% menar du? I så fall kan det vara en lösning, får fundera vidare.

Mer springande är avstånd tomtgräns till hus där det ska rymmas carport/garage. 1,5 meter mellan hus carport och 1,5 mellan garage tomtgräns - räcker det eller ser och känns det trångt? Carporten är ju öppen mot hussidan så där känns det ju luftigare så att säga.
 
Just så menar jag. En friggebod får du alltid bygga rent ytmässigt, sen ska den förstås stå någonstans också, lämpligen 4,5 meter från tomtgränsen...

Nu är det ju inte givet att man får bygglov för allt man vill, men är det fritt val skulle jag föredra att ha tre meter tomt mot gränsen och garaget vidbyggt vid huset eller 0,5 m mot gränsen och 2,5 m mellan hus och garage. 2*1,5 tror jag blir svårutnyttjat och trångt på båda sidor.
 
BirgitS
Nu är ju detta kategorin för badrumsfrågor men i detaljplanen brukar det stå minsta avstånd mellan garage/carport och tomtgräns.
 
Om du flyttar dörren till sovrummet så att man går in ifrån allrummet så kan du ta bort den onödiga hallen och få rum med både en stor bastu och klädkammare. Dörren kunde komma där den tänkta kaminen är nu. Kaminen kan flyttas.
 
Tack för alla tips. Bäst hittils tror jag nog att göra som ovan dvs flytta dörren till sovrum och bredda "hallen" lite.

Då får sambo sin garderob med förvaring på båda sidor!
Vi får ett smalare men betydligt längre badrum som lättare rymmer en liten bastu eller i vart fall rymmer både badkar och dusch utan problem.

Ett sätt i badrummet (om det förlängs) är ju att lägga bastu mot yttervägg med ett litet fönster ut. Dusch borde då rymmas mellan bastu och garderob eventuellt. Blir en mer långsmal bastu men ska ju bara rymmas 2 -3 pers.

Om sambon vägrar bastu får man börja fundera på fristående "atterfalls" med ytterligare förråd och bastu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju detta kategorin för badrumsfrågor men i detaljplanen brukar det stå minsta avstånd mellan garage/carport och tomtgräns.
1 meter säger de. Vi tänker att från hus till tomtgräns är det 9,76 vilket ger
1.5 garage tomtgräns
6,25 carport förråd
2 meter mellan hus och carport

Blir bra tror vi!

Vi avser 6,25 x 6 meter med halva carport och halva garage.

Bör man gjuta för hela ytan eller bara för garagedelen?

Lite snabbt ritat dörr längst ner i carporten med öppning mot bakdelen.

Schematisk ritning av garage och carport planlösning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det?
 
Blir ingen bastu tyvärr gick det inte att bygga ut badrummet åt det håller eftersom det löper nån slags ventilationskanal inne i klädkammaren. Så vi beslutade att avstå bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.