Hej!

Jag har försökt läsa på forumet men blir inte riktigt klok, så jag ställer frågan här. Vi har tänkt köpa ett färdigt fristående basturum och placera i pannrummet i källaren på vårt hus. Där är det en oisolerad betongplatta. Vi har, vad jag förstått efter vår husbesiktning, inte så mycket problem med fukt från golvet. Det finns inget avlopp/golvbrunn i rummet.

Nu är min fundering vad vi bör göra med golvet inför installation av bastun? Kravbilden är relativt låg budget, enkelt att basta utan att behöva torka upp efter sig, golvet ska inte vara kallt när man går på det barfota vid bastubad.

Funderingar:
1. Behövs golvvärme nu när vi inte har något avlopp för att enkelt få bort vattnet?
Vi hade först tänkt att vi kunde ha golvvärme som vi bara slår på i samband med bastubad (vi är aldrig i rummet annars), men läser jag här:
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvvarme
"Temperaturen ska höjas jämnt, max 3 ˚C per dygn."
Låter det som att det alltid ska vara på och inte slås på vid behov?
Men enligt denna sida:
https://www.byggahus.se/badrum/bygga-bastu
"Det behövs ingen golvbrunn inne i bastun, vattnet som hamnar på golvet torkar snart upp av värmen.".
Låter det som att det kanske inte ens behövs någon extra värmekälla öht för att få golvet att torka? Kan ni bekräfta att det räcker med eftervärmen från bastun?

2. Trallrutor, våtrumsmatta eller klinker?
Färdiga trallrutor är ju enkelt att lägga på betonggolvet, men tänker mig att vattnet kommer ligga kvar under? Och att man bör dessutom plocka bort dem med jämna mellanrum för att rengöra = jobbigt.
Jag tänker att våtrumsmatta kanske är den ideala lösningen, men hur funkar det med fukt nerifrån? Hört något om att fukt måste kunna vandra upp från källargolvet? Stänger man in fukten då?
Är klinker i så fall det enda vettiga valet? I så fall, bör man då ha någon slags våtrumstätskikt under? Och med klinker kanske golvet blir så kallt att ma måste ha värmeslingor och då kanske man bör värmeisolera det också? Eller kan man tänka att bastun kommer värme upp golvet tillräckligt?

Många frågor blir det :). Tacksam för era svar!
 
Samma sak gjordes i mitt föräldrahem på tidigt 70. Det var målat oisolerat betonggolv, på det lades trall av ädelt trä, träslag vet jag inte.
Vi plockade ut bastun i mitten på 2000 talet, den var felfri och blev en lekstuga på tomten.

Trallen var oxå fin och jag har den kvar, även golvet under var fint.
 
Jag skulle lägga plastmatta givet förutsättningarna. Skulle den ändå upplevas som kall vid bastande (inte uteslutet, värmen stiger) skulle jag lägga lösa trallsektioner ovanpå som är lätta att lyfta bort.
 
Jag håller just på att bygga bastu i ett oisolerat förråd på oisolerad betongplatta. Så här gör jag, underifrån och uppåt:

1. Platonmatta för att ventilera betonggolvet.
2. 100 mm cellplast.
3. 12 mm spånplatta limmad på cellplasten.
4. 13 mm golvgips limmat på spånplattan.
5. Tätskikt.
6. Klinker.

Detta bygger ca 15 cm. Vill man minska bygghöjden kan man t ex minska isoleringen till 50 mm, lägga golvspån och plastmatta direkt på. Men normalt är det inget problem att höja golvet i bastun eftersom takhöjden inte behöver vara mer än ca 2 m. Notera att jag betraktar detta som lågbudget även om konstruktionen är relativt omfattande. Jag har valt billigt klinker och resten av materialet blir inte dyrt på ca 3,5 m2.

Huruvida golvet torkar upp av eftervärmen beror helt på hur man bastar. Om man kastar mycket bad och struntar i att torka upp golvet efter sig kanske det inte hinner torka. Omvänt är det inget problem om man är sparsam med vatten och torkar upp överskott med en trasa efter sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oj, det var mycket jobb för ingenting.
Ett klinkergolv känns kallt hur mycket isolering man än har under.
 
Angående kallt på golvet har jag ett genialiskt material på golvet i min bastu, Kork.
 
Isakare Isakare skrev:
Oj, det var mycket jobb för ingenting.
Ett klinkergolv känns kallt hur mycket isolering man än har under.
Syftet med isoleringen är inte att golvet ska kännas varmt, utan att isolera.
 
Plastmatta på oisolerad betonggolv med osäker dränering under skulle jag iaf inte gjort. Billig klinker direkt på betong är enklaste och billigaste løsningen. dessutom ger det snyggt utseende.
Vad spelar det før roll om det är lite kallt? man sitter ju inte på golvet oavsett. Klinker är enkelt att hålla rent, har samma egenskaper som betongen under och låter fukten komma genom i tillägg helt oorganisk. OM man nu tycker det är för kyligt på golv så är det enkelt at ha trä- eller plasttrall på detta. membran under kan du säkert låta bli om du nu inte har tänkt ha konstant vattenkrig därinne.
MVH
Sakke
 
Jag håller på att bygga en bastu i min källare. Jag har också oisolerad betongplatta. Har heller inga problem med fukt i källaren. Jag har sågat upp och gjutit in en spygatt i golvet. Sen ska jag ha klinkers direkt på golvet med en diffusionsöppen primer. Sen har jag funderingar på att ev lägga golvtrall inne bastun om golvet skulle upplevas för svalt eller varmt! Bifogar en bild hur långt jag kommit. Jag är inte färdig med fall än.
 
  • Källarbaserad bastubyggnadsprocess med oisolerad betongplatta, verktyg och gjuten spygatt i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart leder spygatten? Nu tillhör väl inte jag se allra mest försiktiga, men leder du ner vatten rakt ner under betongplattan utan att avleda det någonstans? Det ser så ut, men det verkar inte lämpligt tycker jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vart leder spygatten? Nu tillhör väl inte jag se allra mest försiktiga, men leder du ner vatten rakt ner under betongplattan utan att avleda det någonstans? Det ser så ut, men det verkar inte lämpligt tycker jag.
Då ser du fel ;) Den är påkopplad på en golvbrunn i det som skall bli duschen och sen påkopplad på avloppsstam.
 
  • Installation av golvbrunn i blivande dusch med avloppsrör och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör kopplat till golvbrunn i en blivande dusch vid en ofärdig tegelvägg och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Marcus Johnson skrev:
Då ser du fel ;) Den är påkopplad på en golvbrunn i det som skall bli duschen och sen påkopplad på avloppsstam.
Intressant!

Jag är precis i startgroparna för ett exakt likadant projekt, med samma förutsättningar. Tänkte också mura upp en duschhörna i med leca. Posta gärna fler bilder!! (y)
 
E eviljava skrev:
Intressant!

Jag är precis i startgroparna för ett exakt likadant projekt, med samma förutsättningar. Tänkte också mura upp en duschhörna i med leca. Posta gärna fler bilder!! (y)
Absolut kan jag göra det!
//Marcus
 
Delvis renoverat rum med grått klinkergolv, väggar målade i olika nyanser och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat rum med grått klinkergolv, väggar målade i olika nyanser och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående renoveringsprojekt med målad våtrumsväv på väggar och lagt klinkergolv utan tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess med nylagda klinkerplattor utan tätskikt på betong och målade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med mörk klinker och avloppsränna, ommålad vägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kapar jag tråden lite! Men nu är det väv målad med våtrumsväv på de väggarna som vätter invändigt och en öppen färg till ytterväggen. Klinker lagt utan tätskit på plattan. I duschen har jag kört med tätskikt dock på väggarna.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Kul med bilder! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.