Hej!

Jag är i full gång att planera för att sätta stängsel, har redan beställt ett stängselpaket på 100m á 1200mm högt och ska nu i väntan på det inköpa allt som behövs till att gjuta plintarna för stolparna, men fick en smärre chock över hur dyrt cement/betong är med tillbehör.

Jag har till större delen sand i backen här och ganska löst dem översta 500mm av olika anledningar..

Därför har jordankare och annat fått försvinna ur planeringen, vi skall gjuta plintar ca 1000mm höga.

Men min undran är som följer, hur stor diameter behöver jag på dem?

Räcker 120mm? Om dem är 1000mm höga med ett stycke rakt armeringsjärn i sig?

Eller behöver jag gå upp till 150mm? 190mm?

Planeringen ser ut som följer:


• Borra hål med jordborr 1100mm djupt

• Sticka ner ett gjutrör

• I med ett armeringsjärn

• Hälla i betong

• Efter ca 10min sticka ner staketstolpe ca 20cm ner i betongen


Följdfråga: Hur mycket större jordborr bör man ha än ytterdiameter på gjutröret? Blir 150mm borr bra till 120mm gjutrör? Eller ska man ha samma storlek på borr och rör?

Med vänlig hälsning
 
Behöver du ens ha ett gjutrör tänker jag. Hur grov är staketstolpen du ska använda?
En jag känner som har gård grävde bara hål och slog ner staketstolpen och rätade den, sen på med betong.
 
Grovleken på gjutröret beror som sagt på dimensionen på staketstolpen. Jag hade dessutom i alla fall stoppat i två armeringsjärn.

Varför ska du vänta 10 minuter med att stoppa i stolpen? Du måste ändå se till att stabilisera den i alla led så den hamnar rakt.

Om det är lös sand så kommer det troligen bli ett rätt rejält hål för varje stolpe då det säkert rasar ner mycket sand när du borrar innan du får i gjutröret.
 
Anledningen till gjutrör är jag jag klantade mig i planeringen enligt bild.

Att jag ska vänta 10min är ett tips jag fick från butiken där jag beställde stängslet. Jag kommer nog som nämnt trycka ner spolpen direkt och stödja upp under brinntiden, men hade inte tänkt att ha den där under fyllning, utan pressar i den efteråt.

Stolpen är rektangulär 40x40mm och ska ner ca 30cm.

120mm gjutrör som är 1100mm högt har en volym på strax under 13L vilket är ganska exakt en säck betong (25kg). Går jag upp till 150mm så går det åt 20L.

Frågan är om det krävs att jag går upp till 150mm? Och hur mycket större jordborr man ska satsa på, vill inte riskera att det blir vingligt.
Det är delvis sand så det kommer rasa in, frågan är om det går att ganska dammsuga ur sanden när man trycker ner gjutröret, och därmed köra samma mått på borr som gjutrör.
 
  • Etikett på en PARTEX POJPZ-rörmarkör över en handritad skiss visande installation av en stolpe med gjutning och marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det torde räcka utmärkt med 120mm gjutrör, då får du ju minst 40mm betong utanför röret vilket räcker gott.

Borra med markborr är inget precisionsjobb direkt och dammsuga upp det som rasar ner tror jag är dömt att misslyckas om du inte har en slamsugare ;). Jag hade nog borrat med minst 200 mm i de förhållandena.

Det kan också vara en god idé att först skicka ner en "klutt" betong som en liten platta först som du ställer gjutröret i innan du återfyller runt röret.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det kan också vara en god idé att först skicka ner en "klutt" betong som en liten platta först som du ställer gjutröret i innan du återfyller runt röret.
Jag hade inte tänkt återfylla runt röret, inbillade mig att man borrar, sticker ner gjutrör där det behövs och därefter fylla i röret. Därav tänkte jag försöka få till borren och gjutröret att gifta sig.
 
Jo, i teorin och på de vackra bilderna är det säkert så ;).

I verkligheten kommer sand rasa ner och göra hålet större, du skrev ju själv att det är lös sand översta halvmetern? Dessutom kommer du stöta på stenar och all sköns annan skit som gör att hålen blir långt från perfekta :). Det är ju inte en stolpe du ska ha ner heller... Så en smal spade och ett spett lär du troligen behöva komplettera din jordborr med.

På tal om jordborr så är Skurupsborren överlägsen alla andra om du inte ska hyra en motordriven borr.

Och nä, jag är inte pessimist utan ovanstående är utifrån egen erfarenhet. :) :D
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Släpvagn som du plastar in och sen åker till betongstationen och fyller upp, ta en grov betong så behöver du ev inte rikta upp stolparna.
Fyll alla hål ner med stolparna gå runt och rikta in
 
nino nino skrev:
Släpvagn som du plastar in och sen åker till betongstationen och fyller upp, ta en grov betong så behöver du ev inte rikta upp stolparna.
Fyll alla hål ner med stolparna gå runt och rikta in
Man får inte på stora skvätten innan man knäcker kärran. Men räcker det med ca 1 ton funkar förslaget.
 
nino nino skrev:
Släpvagn som du plastar in och sen åker till betongstationen och fyller upp, ta en grov betong så behöver du ev inte rikta upp stolparna.
Fyll alla hål ner med stolparna gå runt och rikta in
En släkting berättade om en snåljåp som for till betongstationen för att få sista slatten ur betongfickan gratis innan de skulle rengöra....

Vikten och fallhöjden från betongfickan fick släpet att kollapsa. Så där stod han med en släpvagn med knäckt hjulaxel dränkt under ett par kubik betong och hade riktigt lång näsa. Han fick i allafall låna en skyffel och en skottkärra.... :crysmile:


Men även om man åker o hämtar en liten slatt och inte knäcker släpvagnen så vill det till att ha ett sjujäkla tempo för att hinna hälla i detta i gjutrören, vibba och få ner stolparna o rikta dem. Det måste väl vara en 25-30 stolpar?
 
P PatrikElektriker skrev:
Jag hade inte tänkt återfylla runt röret, inbillade mig att man borrar, sticker ner gjutrör där det behövs och därefter fylla i röret. Därav tänkte jag försöka få till borren och gjutröret att gifta sig.
Nja, det är en omöjlighet. Återfyllning krävs så länge du inte gjuter direkt i gropen, vilket f.ö är det smidigaste sättet.
Om du nu hamnar i dikesslänten kan du gjuta direkt i gropen för att sedan avsluta med gjutrör, om du är med på hur jag menar.
 
Har kompisar som jobbar med staket och dom hämtar ofta på släp, finns väl medel för att hindra att det brinner för snabbt.
Sen ska man så klart inte vara dumsnål och överlasta
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.