Isoleringsmaterialet cellplast är omdiskuterat sedan den stora branden i London då många människor fick sätta livet till. Hur säkert är det egentligen att bygga in cellplast i våra svenska småhus?

Du kan läsa artikeln här: Cellplast i småhus - så farligt är det
 
I
Totalt vansinne att använda så brandbefängda material i husbygge.
Visa mig ett modernt hus som brunnit ner, men där gipsväggarna står kvar. Med cellplasten utanpå.
Nej, just det.
Oändligt mycket bättre då att använda moderna material som är brandskyddade från början, som PU till exempel.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
F
Att vissa material och konstruktioner får fäste på marknaden har en enda förklaring.

Priset !

Här är det ett material som har flera bra egenskaper, men som också (tyvärr) har en dålig egenskap som egentligen borde väga tyngre än alla de positiva tillsammans. Hade priset för produkten varit högt så hade den inte använts i byggnationer. Nu används den (trots att kunskap finns) med priset som enda anledning.....

Alla vi som "luntat" i vår syndiga ungdom vet att just cellplast var ett alldeles utmärkt material :)
 
Isoleringsmannen skrev:
Totalt vansinne att använda så brandbefängda material i husbygge.
Visa mig ett modernt hus som brunnit ner, men där gipsväggarna står kvar. Med cellplasten utanpå.
Nej, just det.
Oändligt mycket bättre då att använda moderna material som är brandskyddade från början, som PU till exempel.
Jag tror inte det finns några hus som byggs för att helt klara en fullt utvecklad brand. Även betonghus måste ofta rivas pga att den höga värmen skadar betongen, hus byggs så att människor hinner ta sig ut.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Och det används ganska mycket trä i våra hus det brinner också.
Det är som föregående säger vi bygger inte småhus för att klara brand utan stå i mot.
 
Med tanke på att isoleringen i mitt hus i både väggar och tak består av sågspån från -37 så är jag inte särskilt orolig för cellplasten som jag kompletterat med (Grunden har 14 cm cellplast under betongkakan, en nymurad källarvägg har lecablock med 10 cm cellplast i mitten och taket i vardagsrummet fick 4 cm cellplast när det sänktes).

Sågspånen lär brinna tillräckligt bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Med tanke på att isoleringen i mitt hus i både väggar och tak består av sågspån från -37 så är jag inte särskilt orolig för cellplasten som jag kompletterat med
Tyvärr har cellplasten den egenskapen att den smälter och brinnande droppar kommer att falla från taket vid brand! Dessa droppar sätter igång nya bränder!
 
De flesta bränder med dödlig utgång visar att den/de drabbade i första hand omkommit av röken (andnöd, förgiftning, förlorat medvetandet, skymd sikt och liknande). Att den omkommne brunnit upp är sekundärt, så att säga.

Med detta i åtanke så skiljer sig cellplast från många andra byggmaterial då cellplast generar en ENORM rökutveckling som också är giftigare än vissa andra rökgaser.
På så vis kan man tycka att cellplast är ett "farlig" material att bygga med.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
cellplast generar en ENORM rökutveckling
Gäller inte detsamma med mycket av stoppningsmaterialet i våra soffor och fåtöljer,
och madrasser och kuddar i våra sängar?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gäller inte detsamma med mycket av stoppningsmaterialet i våra soffor och fåtöljer,
och madrasser och kuddar i våra sängar?
"Det vore gött med lite flatlöss nu när jag åk på klamydia"
 
R
Jobbade på ett ställe där vi hade enorma mängder med säckar innehållandes cellplast spill från en stor möbelkoncern.
Var nån smart kille som skulle räkna ut om det var billigare att återvinna eller brännas i värmekraftverket. Tiden gick och lagret fylldes under 3 år.
Hade en brandskyddskontrollant på besök som sa till oss att inte ens försöka släcka om det skulle börja brinna utan spring utav bara helvete annars kommer röken döda er snabbare än ni tror.

I vilket fall så bestämdes det att det skulle brännas hos värmekraftverket, de kunde inte ta hand om allt på en gång då det blev så otroligt varmt att de var tvungna att blanda ut det med annat.

Under ett år så skickade vi hundratals med fullastade lastbilar med släp upp till värmekraftverket...
 
Här är en bild jag tog i våras när det brann på ett bygge. Här hade det fyllts ut med någon form av tung/hård cellplast innan det återfylldes mot grundmuren. Bilden är tagen ca 3-5 minuter efter branden startade.

Brand på byggarbetsplats med tjock svart rök som väller upp från brinnande material nära en grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Med tanke på att isoleringen i mitt hus i både väggar och tak består av sågspån från -37 så är jag inte särskilt orolig för cellplasten som jag kompletterat med (Grunden har 14 cm cellplast under betongkakan, en nymurad källarvägg har lecablock med 10 cm cellplast i mitten och taket i vardagsrummet fick 4 cm cellplast när det sänktes).

Sågspånen lär brinna tillräckligt bra.
Har du försökt elda sågspån? Det är inte helt lätt. Det ser inte ut som föregående bild efter några minuter om man säger så.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Med tanke på att isoleringen i mitt hus i både väggar och tak består av sågspån från -37 så är jag inte särskilt orolig för cellplasten som jag kompletterat med (Grunden har 14 cm cellplast under betongkakan, en nymurad källarvägg har lecablock med 10 cm cellplast i mitten och taket i vardagsrummet fick 4 cm cellplast när det sänktes).

Sågspånen lär brinna tillräckligt bra.
Skillnaden i eldfängdhet mellan sågspån och cellplast är stor. Sågspån brinner men gammal hoppackat sågspån brinner av på ytan sen kolar det mest, måste röras om för att det ska bli nån fart på brasan. Cellplast brinner av bara h-te, innehåller mycket energi och det bildas inget kollager på ytan. Röken är desutom betydligt svartare, ymnigare och giftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.