Jag ska sätta belysning på altangolvet, sådana där nedsänkta lampor som lyser uppåt.

Jag tänkte dra sladden till eluttaget under altangolvet - snyggt och bra. Men sladden räcker inte, det behövs en skarvsladd.

Går det bra att låta en skarvsladd ligga under altanen året runt i regn och rusk, snö och fukt? Eller är det en dum idé?
 
Låter som en halvdålig installation du tänker göra.
En förlängningskabel av god kvalité lär inte ta skada av att ligga ute, under ett altangolv.
 
På vilket sätt låter det halvdåligt?
 
En permanent belysningsinstallation som kopplas med löst liggande förlängningskabel tycker jag är halvdålig.
 
Ok. Så vad gör man om sladden är för kort och inte når till eluttaget?
 
Drar fram ett nytt eluttag.
 
Vad är det för belysningsarmaturer du ska sätta upp, 12/24 eller 230V-matning.
Är det lågspänning via en trafo så sätter man normalt trafon vid eluttaget, sedan kopplas önskad kabellängd till belysningspunkterna.
 
B Bikkan skrev:
Ok. Så vad gör man om sladden är för kort och inte når till eluttaget?
Installerar ett nytt eluttag på passande plats dit sladden når kan vara en lösning.
 
E etompau skrev:
Vad är det för belysningsarmaturer du ska sätta upp, 12/24 eller 230V-matning.
Är det lågspänning via en trafo så sätter man normalt trafon vid eluttaget, sedan kopplas önskad kabellängd till belysningspunkterna.
Tack för det beskedet! Det är en transformator, jag tänkte ha en skarvsladd från transformatorn och till eluttaget. Men alltså ingen bra idé...
 
B Bikkan skrev:
Tack för det beskedet! Det är en transformator, jag tänkte ha en skarvsladd från transformatorn och till eluttaget. Men alltså ingen bra idé...
Fast det lär ju fungera ändå. Lägg skarven på en upphöjning och lägg en uppånervänd glassbytta över skarven. Det kommer hålla i många år.
 
Längre sladd....?
 
B Bikkan skrev:
Tack för det beskedet! Det är en transformator, jag tänkte ha en skarvsladd från transformatorn och till eluttaget. Men alltså ingen bra idé...
Skarvsladdar är inte gjorda för en fast och permanent installation. Skarvsladdar utomhus blir en felkälla förr eller senare. Bättre då att förlänga 12 V-kablarna så att transformatorn kan placeras på en bra och skyddad plats med en kort anslutningskabel till ett uttag, eller fast anslutning.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.