Hej!

Vi har ett hus med målad aluminiumfasad från 1968. Aluminiumplåten börjar på sina ställen se anfrätt ut, antagligen på grund av bristande underhåll från tidigare ägare.

Är det någon som vet

a) Om man kan köpa nya plåtar någonstans? Det är ett gammalt Elementhus (och de finns inte längre kvar)

b) Om man kan reparera fasaden genom att laga de små hålen som uppstått, och sedan måla? Hur lagar man i så fall hålen? (de är i regel bara några millimeter stora).

Alla svar uppskattas!
 
Min bil har aluminiumkaross . Därför vet jag följande.Man måste ha etsande primer innan man målar (där det inte är nån färg eller den losnar). Det är sällan den oxiderar utan orsak galvaniska strömmar är nått den inte gillar skruvar man i en stålskruv så försvinner aluminiumet runt omkring. Vad man läger i dom små hålen vet jag inte spackel?.
Lycka till fasaden håller nog en mansålder gott ock väl!
k.m
 
Hej MikeSolo!

Vi har också en aluminiumfasad från 1967. Den börjar se väldigt risig ut. Har du målat din? Hur gick det? Vad gjorde du för underarbete?
 
Ja ha här kommer en till med samma fasad.. Färgen sitter men har grånat troligtvis efter en häftig högtryckstvätt av forne ägaren. Har dessutom en mindre yta som behöver ny plåt efter ett fönsterbyte... Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.