Har hittat ett hus som passar min familj perfekt. Nackdelen är att det är en blåbetong hus.

Byggnadssätt
  • Vatten: Kommunalt vatten
  • Avlopp: Kommunalt avlopp
  • Grund: Platta på mark
  • Stomme: Lättbetong
  • Bjälklag: Trä/betong
  • Fasad: Tegel/träpanel
  • Fönster: 2-glasfönster
  • Takbeklädnad: Betongpannor
  • Utvändiga plåtarbeten: Plåt
  • Ventilation: Självdrag
  • Radon: Radon finns. {1}Radonmätning gjord
Ägaren har gjort en korttidsmätning för en månad sen

Bottenplan 150+/-40 bq/m3
Övre plan 140+/-40 bq/m3

Ingen åtgärdsplan.

Är värdet oki för att slå till köpet eller ska man gå vidare med undersökning.

Har läst mycket och tro ni man behöver sanera samt installera ftx system

All tips och råd är guld
 
L
Vad säger kommunens radonkarta om markradon , ska finnas hos kommunen
 
Har inte kollat med kommunen ang markradon . Nåt som du rekommendera att göra också eller.
 
Om jag inte missminner mig så har man sänkt gränsen till 180bq från tidigare 240bq, så dina värden är ju inte katastrofala.

Jag håller för närvarande på med radonåtgärder på jobbet där vi fått värden över 3000bq.
Edit:
Såg nu att det är självdrag, bara genom att sätta in mekanisk frånluft kommer du sänka radonet markant.
 
Var får du värde från 240 till 180 ifrån. Så det räcker kanske med mekanisk frånluft och inte behöver den med värmeväxlare som är dyrare
 
L
T Tommyh82 skrev:
Har inte kollat med kommunen ang markradon . Nåt som du rekommendera att göra också eller.
Du ska kolla upp så det inte är en massa markradon med i spelet ,det är radongas , den brukar för det mesta vara rätt hög , själva stenen kan vara från olika platser , och innehålla mer eller mindre , normalt så mäter man i 3 mån vintertid , då ventilationen med öppna fönster och dörrar är stängda , 200 är max nu i bostadshus , vem har gjort mätningen , kommunen eller annan , samt vad med för instrument ,
 
Radanova heter företaget. Tro nog det är ägaren som har beställt 2 dosor för mätning.
Om det inte finns en massor markradon och endast från material i huset. Dom värderna som ägaren har fått fram är det värt att köpa huset . Eller är det för högt. Har läst så mycket och har blivit nojig
 
L
Det är lätt att bli nojig i sånt här , kolla in radonkartan , det är så att markradon är lite svårare
att bli av med än från stenarna , det som kommer från mark är radongas ock kryper in i alla genomförningar , avlopp vatten e.t.c. , medans det som är från stenarna går att ventilera bort ser att botten har lite högre , kanske lite sämre vent där mot övervåningen , i övrigt ganska lika
värden , jag själv sitter med 80 i källaren efter åtgärd av mig ,var tidigare 500 , och under plattan 10 000 har nu ventilerat under plattan , det är markradon här ,
 
ska kolla med kommunen imorgon. Ang markradon. Vad ska man fråga efter . Är ny på ämnet samt aldrig ägt hus. Vad gjorde du för lösning för att få ner värde?
 
BirgitS
Jag skulle inte lita på en korttidsmätning som är gjord mitt i sommaren, man har ju ingen aning om säljaren har haft fönster öppna för jämnan för att sänka värdena.
 
T Tommyh82 skrev:
Radanova heter företaget. Tro nog det är ägaren som har beställt 2 dosor för mätning.
Om det inte finns en massor markradon och endast från material i huset. Dom värderna som ägaren har fått fram är det värt att köpa huset . Eller är det för högt. Har läst så mycket och har blivit nojig
Det jag menade i mitt tidigare svar är gränsvärden
Visserligen har Birgit rätt.
Man kan bara utföra "ordentlig" mätning 2ggr per år
Men om mab fått utslag på ca 150bq med självdrag skulle jag jag inte känna mig oroad alls.
 
Ägaren kan ju har fulat , det vet man ju inte. Kan man mäta på andra sätt som man kan få svar direkt. Läste lite Ang om radon konsult. Kan han/hon ge mig ett bättre svar . Att man är med radon konsult under mätningen
 
K
Ring kommunen och fråga om det finns äldre radonmätningsprotokoll. Ibland har dom kopior på mätningar som gjorts för en fastighet.

Radonkonsulter är ofta inte helt opartiska, dom säljer ofta också utrustning och då ofta i olika steg. Vissa kommuner har geigermätare för utlåning, annars kan du hyra en, och på så vis mäta strålningen från väggarna och bedöma om det rör sig låg, mellan eller högstrålande blåbetong.

Se det hela två steg längre, har huset tidigare haft ved eldning och nu sitter där en värmepump? Dvs står murstocken kall och självdraget är ovefintligt? Då kan det ju vara värt i dubbel bemärkelse att installera ett FTX, dels får du kontroll över radonet men också säkerställer du bra ventilation som Ni och huset mår bra av.

Jag gick från 680 Bq till 70 Bq, genom installation av FTX i en blåbetong/bergvärme -hus, gjorde jobbet själv och landade på 50kkr, och då snålade jag inte in på något. SÅ ett 150 Bq hus med självdrag hade jag inte nojjat över. :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Ring kommunen och fråga om det finns äldre radonmätningsprotokoll. Ibland har dom kopior på mätningar som gjorts för en fastighet.

Radonkonsulter är ofta inte helt opartiska, dom säljer ofta också utrustning och då ofta i olika steg. Vissa kommuner har geigermätare för utlåning, annars kan du hyra en, och på så vis mäta strålningen från väggarna och bedöma om det rör sig låg, mellan eller högstrålande blåbetong.

Se det hela två steg längre, har huset tidigare haft ved eldning och nu sitter där en värmepump? Dvs står murstocken kall och självdraget är ovefintligt? Då kan det ju vara värt i dubbel bemärkelse att installera ett FTX, dels får du kontroll över radonet men också säkerställer du bra ventilation som Ni och huset mår bra av.

Jag gick från 680 Bq till 70 Bq, genom installation av FTX i en blåbetong/bergvärme -hus, gjorde jobbet själv och landade på 50kkr, och då snålade jag inte in på något. SÅ ett 150 Bq hus med självdrag hade jag inte nojjat över. :)
Denna hus som jag har tittat på har bergvärme installerat 2008 men innan dess så installerar ägaren en kamin 2006. Som sagt ska tag ta i saken denna vecka och kolla med kommunen.
 
Om värdena är riktiga så finns det ingen anledning att inte köpa huset men det gäller att verifiera värdena med en längre mätning och under kontrollerade omständigheter.

Sen finns det ju lugnande läsning för den nojjige under förutsättning att man inte har någon rökare i familjen:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Halsorisker-med-radon/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.