Hej! Jag och min sambo har börjat funderar på att bygga en Smålandsvilla. Någon som har erfarenheter av det och vill dela med sig? Vi funderar väl mest på att bygga villa Nybro, Västervik eller Kalmar (Alla hus ligger mellan 95-110m2 (endast nedervåningen yta!))
Någon som byggt dessa och kan säga vad slutpris landar på? Vi tänkte låta övervåningen vara oinredd. Har även frågor gällande grunden. Vi kan välja som alternativ att de fixar med grunden, men då ligger kostnad på mellan 200 000 och 300 000 (cirka). Är det billigare att fixa en annan firma som gör det? Är ju mycket tillval som kan göras samt får man räkna med pris för andra utgifter såsom lagfart osv. Tomten vi kollar på kostar ca 400 000 Ink VA. Vore tacksam för tips!
 
Lagfarter ser du till att fixa direkt så blir det bara kostnaden av tomten.

Har själv en villa Eksjö från smv.

Ca 300' hade vi i tokavgifter(bygglov pantbrev, va, el m.m) har jag för mig

Grunden beror nog på var i landet du är. Med att smv fixar menas alltså att det blir totalentrepenad istället? Fanns ej när jag byggde 2014. Min grund kostade 250' har jag för mig
 
Det är ett nytt koncept som det startade 2017, där de i vissa delar av landet kan erbjuda detta.
Vi ska/vill eventuellt bygga ett hus i Blekinge.

Jag är inte så jätteuppdaterad/insatt vad det gäller nybygge av hus, men när jag och min sambo använder oss av deras onlinebyggprogram med olika hus landar vi på mellan 2,0-2,3 miljoner (då utan inredd övervåning samt inget garage) och då gör det även grunden åt oss. Tomten kostar som sagt cirka 400 000 Ink VA. Tomten/tomterna vi kan tänkas oss är redan fixade (Endast gräs/åkermark) och det jag kan tänka mig behöver fixas är att "jämna" ut marken alternativt fylla på med jord? beroende på vilken tomt vi väljer. Vet ej vad sådant kostar, men att endast plana ut tomten kan väl inte vara så dyrt?

Vore det rimligt att man med allt inräknat (dvs hus+tomt+övrigt utgifter) skulle hamna på mellan 2,5-3,0 miljoner eller är det får lågt räknat? Vi hade gärna sett att de landade på max 2,7 miljoner med allt. Då är såklart inte trädgård eller färdig övervåningen inräknad. Vi hade även tänkt tapetsera, lägga golv och sätta lister själva, eftersom vi har flera nära familjermedlemar som är snickare samt måla huset själva, eftersom SMV endast levererar grundmålade villor.

Vi har inte pratat med banken än, då vi inte fått något svar från Smålandsvilla angående vårt intresse för eventuell byggnation. Vi har inga barn samt har vi in ca ~50 000kr i månaden efter skatt samt inga barn och endast ett studielån på 150 000kr. Någon som kan säga hur mycket de la i kontantinsats samt vad banken beviljade för lån? Och vad blev kostnaden i slutändan för hela projektet?
 
Det borde ej vara problem.

Jag vet ej byggpriserna idag men jag landade på 2.8(taget ur minnet) vid inflytt(ej öv. Utsida. Garage) då var tomtpriset dryga 700' samt pålning då det var leråker...

Lagt ca 8-900' till efteråt (kopplat garage/carport, inreda övervåning, gräsmatta, 130kvm plattsättning, mur m.m)
 
  • Gilla
Malinviktoriajohansson
  • Laddar…
T
Vet inte exakt, men avrundat blev vårt slutpris 2,5 miljoner för en Kalmar år 2015. Tomten är inräknad och den kostade 400 000 med avloppet färdigt, utan vattenbrunn.

Om jag minns rätt landade markarbete plus grund på 370 000. Då fyllde vi upp en hel del då tomten var som en grop.

Inget garage och inget gjort på övervåningen. Vi gjorde tillval på huset för cirka 200 000

Så jag tycker dina siffror känns rimliga, även om jag inte vet hur mycket priserna höjts sen vi byggde :)
 
  • Gilla
Malinviktoriajohansson
  • Laddar…
murak
Fyller på en till :)

Västervik med lite tillval: 1500kkr
Grund och markarbeten: 300kkr
Tomt: 600kkr
Avgifter o annat: 250kkr

Tot 2650kkr

Kalkylen stämde på pricken och byggprocessen gick bra. Dom har även varit lyhörda när vi upptäckt fel i huset efter vi flyttat in. Kan faktiskt rekommendera dem :)

Välj dock KA själv ;)
 
  • Gilla
Malinviktoriajohansson
  • Laddar…
Varför ligger detta i garagedelen och inte i hustillverkare?

Vi håller på att räkna på bland annat ett Kalmar. Har haft ett första möte med SMV och fått ett preliminärt pris. Verkar dock som att SMV ändrat till totalentreprenad under sommaren, så skall bli intressant att se vad de säger om detta.
För vår kalkyl så ligger vi på cirka 2,75 miljoner med tillval för cirka 215.000 och en tomt för cirka 400.000kr.

Där är inget garage eller inredning av ovanvåningen i detta, det har vi budgeterat separat, då detta skall göras senare. Vi har räknat på 250.000kr för ovanvåning samt 300.000 för garage.

Om du skickar mig ett PM med din mailadress så kan jag skicka excel med hur vår kalkyl ser ut just nu. Kalkylen innhåller priser från SMV säljare samt en del uppskattningar (kostnader för bygglov osv) som jag plockat från andra på detta forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malinviktoriajohansson
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Varför ligger detta i garagedelen och inte i hustillverkare?

Vi håller på att räkna på bland annat ett Kalmar. Har haft ett första möte med SMV och fått ett preliminärt pris. Verkar dock som att SMV ändrat till totalentreprenad under sommaren, så skall bli intressant att se vad de säger om detta.
För vår kalkyl så ligger vi på cirka 2,75 miljoner med tillval för cirka 215.000 och en tomt för cirka 400.000kr.

Där är inget garage eller inredning av ovanvåningen i detta, det har vi budgeterat separat, då detta skall göras senare. Vi har räknat på 250.000kr för ovanvåning samt 300.000 för garage.

Om du skickar mig ett PM med din mailadress så kan jag skicka excel med hur vår kalkyl ser ut just nu. Kalkylen innhåller priser från SMV säljare samt en del uppskattningar (kostnader för bygglov osv) som jag plockat från andra på detta forumet.
Småhus, garage, friggebod. Småhus passar väll in .

250k för övervåningen. Antar du ej ska betala för arbetskraft i det priset
 
  • Gilla
Malinviktoriajohansson
  • Laddar…
B bjornligan skrev:
Småhus, garage, friggebod. Småhus passar väll in .

250k för övervåningen. Antar du ej ska betala för arbetskraft i det priset
Skulle tycka att hustillverkare är en bättre underavdelning, där massor av annan diskussion om Smålandsvillan redan ligger.

Nä, precis, då blir det nog cirka det dubbla gissar jag. Avser att göra mesta arbetet själv på ovanvåningen. Kommer troligtvis köpa inblåsning av isolering. Min bror är elektriker, så avser att använda honom för det elektriska. Sedan kommer det behövas en del VVS. Badrum på ovanvåningen har jag inte med i budget, det tar vi senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.