Hej

Har precis köpt några brädor ytterpanel som ska målas. Men får inte riktigt kläm på det här med grundolja/grundfärg.

Ska hela brädan (sex sidor) grundoljas? Eller bara ändträt (två sidor)? Om jag grundoljar, grundmålar och täckmålar en gång innan jag spikar upp brädorna kommer det ju ändå bli minst en ände som blir obehandlad när jag sedan sågar brädan i rätt längd. Hur ska jag behandla den nysågade ytan?

Tack på förhand :)
 
Du kan väl såga till brädan innan du målar?

Det är bra att ställa brädan i oljeburken någon minut så att den drar in så mkt olja som möjligt. Ändträna är viktigast, men hela brädan mår bra av oljan.
 
Jag hade tänk jag bara kunde spika upp all panel och sedan snedkapa den i nederkant när den satt på plats med cirkelsågen för att få till en droppkant. Kändes mer effektivt än att såga varje bräda för sig innan vi målar.
 
Det är ett utmärkt sätt. Då kommer du ju i efterhand åt ändträna så att du kan göra en komplett behandling med oljning, grund och täck.

Om man exempelvis sätter panel löpande med skarvar så bygger man in sågsnittet strax efter att man har sågat och det blir orimligt att få på hela färgsystemet. Då brukar jag prioritera oljan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.