Telia kan också säga upp avtalet om ett inte finns något abonnemang. Som sagt de har fått det luddigare än jag minns det. Jag kan dock inte hitta äldre villkor.

När jag var på säljmöte med Telia hade säljaren ingen aning om det. Men han drog en farligt massa irrelevant eller felaktig information också. Föreslog lösningar som definitivt inte är okej enligt avtalet. Tex. att dela på ett abonnemang till flera hushåll. Jag litar inte alls på en sådan säljare.

Iponly skönmålande också på säljmötet, men han ljög i alla fall inte. På en direkt fråga svarade han till och med att de tänker håva in vinsten på nätavgifterna från operatören. Något som de gärna hoppar över att nämna. Att döma av frågorna från andra tror många att nätet är en engångsutgift.
 
  • Gilla
jlydig
  • Laddar…
E etompau skrev:
Man kan undra vad dom menar med att "ta bort fibern". Skulle dom ge sig på att drar ut fibern ur kanalisationen?. Låter som ett tomt hot.
Nej då, får man brist på fibrer i ett område så kan man välja att svetsa om för att nyttja fibrerna i kablarna längre upp i nätet till någon annan. Fibern närmast huset lär de inte bry sig om dock.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Telia kan också säga upp avtalet om ett inte finns något abonnemang. Som sagt de har fått det luddigare än jag minns det. Jag kan dock inte hitta äldre villkor.

När jag var på säljmöte med Telia hade säljaren ingen aning om det. Men han drog en farligt massa irrelevant eller felaktig information också. Föreslog lösningar som definitivt inte är okej enligt avtalet. Tex. att dela på ett abonnemang till flera hushåll. Jag litar inte alls på en sådan säljare.

Iponly skönmålande också på säljmötet, men han ljög i alla fall inte. På en direkt fråga svarade han till och med att de tänker håva in vinsten på nätavgifterna från operatören. Något som de gärna hoppar över att nämna. Att döma av frågorna från andra tror många att nätet är en engångsutgift.
Nu förstår jag att du diskuterar detta ur rent ideologiska eller politiska perspektiv vilket jag är helt ointresserad av, men jag har läst genom villkoren precis, och vid något tillfälle läst på deras fb, när någon frågade om att dela ett abonnemang mellan flera hushåll, och inte fick ett nej, hittar dock inte detta. Villkoren stipulerar bara eget bruk, men talar bara om att det ej är tillåtet att kommersiellt gör detta. Säljaren kanske inte var så dum ändå. Sedan kan väl jag tycka att tar fiberportarna slut tex så nog är det bättre att de används av kunder som använder dem året runt. Därmed inte sagt att det funkar på det viset.
 
...det är väl som att de kan "klippa" telefonkabeln om man säger upp det abonnemanget... Men det är ju bra om det inte är som jag förstått det ofta är med tex fjärrvärme, man skriver på att man inte får installera någon annan uppvärmning i huset... Då är man ju verkligen "fast".

Men jag kan förstå om man bara vill använda abonnemanget några månader om året att det vore bekvämt att "ställa av" det när man inte är där, eller åtminstone kunna köra snabb hastighet när man är där och långsam när man inte är där...

Om nätägaren höjer priset dramatiskt så verkar ju (om det är som skrivs i denna tråd) iallafall möjligheten finnas att helt säga upp fibern, klara sig utan eller teckna sig för en konkurrent. Höjer man i ett helt område kanske det är lätt för konkurrenterna att sälja på sin fiber på hela området.
 
hsd
Enklaste lösningen är att ta bredband och TV periodvis, när Ni är där, och ta telefon året om, då finnas en brukare som använder fibern
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Enklast är väl att fråga Telia om det är som deras säljare säger?
 
S
Klart du ska ha fiber. Skulle inte ens hoppa över fiber även om läsa Aftonbladet var det enda jag gjorde med datorn.
 
  • Gilla
Svengberg och 2 till
  • Laddar…
Jag är i samma situation på landet och valde att skriva på direkt. Även om 50 GB mobilt bredband räcker idag och jag inte ser någon ekonomisk vinst i bytet (tvärtom) så kände jag ingen tvekan.

Vilka behov man får i framtiden och hur tekniken kan komma att utvecklas är omöjligt att veta, men fiber är en stabil kapacitetsstark teknik som sannolikt kommer vara svårslagen. Att efteransluta skulle också för min del vara betydligt kostsammare beroende på hur avlägsen fastigheten är, och det påverkar förstås både det egna valet och eventuell värdeförändring om och när det blir dags att sälja.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Vi kommer nog ta att. Men jävligt svinigt om man måste koppla upp sig direkt eller har det igång hela tiden. Så som vi känner nu är att vi ta att. Men kommer inte koppla upp oss på nått år. Alla i familjen har bindande abonnemang på 50 GB surf var som är låst i ett år till typ.. bara för man har ett telejack på väggen betyder det inte att man måste ha det igång. Sjuka regler tycker jag att det isåfall.. det är snart standard med fiber i alla bostäder. sedan borde de vara upp till ägarna som bor eller flytta in om dom vill koppla upp sig eller inte.
 
Så måste man ha det igång året om så kommer vi nog skippa det.
 
Det är säkert olika, men jag hade inte oroat mig för att bli bortkopplad. Kolla med olika leverantörer om de har korttidsabonnemang. Det blir fler och fler som drar in fiber i fritidshus så jag kan tänka mig att många leverantörer börjar erbjuda sånt.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ja dom måste ju tänka på stug
ägarna också!!. få ringa kolla upp detta någon dag
 
Skulle det av någon osannolik anledning bli aktuellt med bortkoppling, måste du ju som abonnent får information om detta i god tid. Och då ha valet att fortsätta med din förbindelse.

Notera att många operatörer tar en extra slant när ett abonnemang öppnas. Så kanske blir det ingen större prisskillnad att ha abonnemanget i drift året runt.
 
Det är lika stor kostnad för nätägaren oavsett hur stor del av året anslutningen används.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nä dom passa säkert på att ta ut avgifter när dom kan.. men om man teckna halvårs abonnemang stående med ett bra avtal så borde dom inte kunna ändra detta efter hand? Måste ju vara det avtalet som man skriver på för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.