Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag behöver några Eternit takpannor 100x60. Tacksam för svar.
 
S
Hej,
Det är inte tillåtet att överlåta asbesthaltigt material.
 
Jag har sett något papp/gummiliknande pannor i den storleken som kanske är tänkt som eternitersättning? Tror det var på en Lantmannabutik men kan säkert finnas på vanliga byggvaruhus också.
 
Det finns fiberbetong utan asbest också.
 
Inget bra svar. Jag har tre takpannor som är trasiga. Kan du låna mig till ett nytt tak?
 
Min kommentar var riktad till sinuslinus
 
Woody här i stan säljer Eternit takpannor.
Jag tror det stod made in Holland troligen utan asbest. :confused:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
B Berra43 skrev:
Inget bra svar. Jag har tre takpannor som är trasiga. Kan du låna mig till ett nytt tak?
Men ett korrekt svar, så kolla om du hittar några asbestfria.
 
Jag stänger tråden eftersom det inte är tillåtet att köpa eller sälja asbesthaltiga material. Ett klipp från Arbetsmiljöverkets hemsida:

"... EU:s kemikalielagstiftning (Reach, bilaga XVII, punkt 6), som även gäller för privatpersoner. Det är enligt dessa bestämmelser förbjudet att tillverka, släppa ut på marknaden och att använda asbestfibrer och asbesthaltiga material. Detta förbud gäller även privatpersoner. Det innebär att ingen får sälja eller på något annat sätt överlåta asbesthaltiga material, till exempel eternitplattor som tagits ner vid rivning."

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.