Jag tänkte lägga klinkers på en del av vår inglasade altan, underlaget är fuktbeständiga golvspånskivor.
Golvet är helt jämnt utan någon höjdskillnad i skarvarna och är just nu endast inglasad men isolerad för att nästa sommar få en luftvärmepump för att sedan vara uppvärmt även under vinterhalvåret.

Min undran är hur jag lättast lägger klinkers golvet, går det att lägga direkt på golv spånskivorna eller måste det på golvlister och/eller flytspacklas?
Har aldrig lagt klinkers förut utan bara kaklat ett kök.
 
L
Tror att du måste prima , stryka 2 ggr , annars fäster nog inte fixet på skivorna , ensak till
är skivorna nåtade och limmade mot varandra så det är ett helt flak ,
Kakel i kök är på högkant , klinker på golv är platt rakt ned , lättare
 
Normalt brukar man säga att det skall vara ett dött underlag, gips, betong, flytspackel eller liknande. Spånskivor rör sig för mycket med temperatur och luftfuktighet.

Så ett lager golvgips borde vara lämpligt, som skall limmas med ett specialim, ex Ardex S48 (om jag minns beteckningen rätt).

Även gips skall primas. Sedan bör man kanske undersöka om golvgips är lämpligt för miljön, jag tänker då framförallt på ev fukt underifrån.
 
L Liteavvarje skrev:
Tror att du måste prima , stryka 2 ggr , annars fäster nog inte fixet på skivorna , ensak till
är skivorna nåtade och limmade mot varandra så det är ett helt flak ,
Kakel i kök är på högkant , klinker på golv är platt rakt ned , lättare
Skivorna är ihopsatta med "spont" eller vad det heter, dock inte limmade.
 
H hempularen skrev:
Normalt brukar man säga att det skall vara ett dött underlag, gips, betong, flytspackel eller liknande. Spånskivor rör sig för mycket med temperatur och luftfuktighet.

Så ett lager golvgips borde vara lämpligt, som skall limmas med ett specialim, ex Ardex S48 (om jag minns beteckningen rätt).

Även gips skall primas. Sedan bör man kanske undersöka om golvgips är lämpligt för miljön, jag tänker då framförallt på ev fukt underifrån.
Fukt underifrån borde inte vara något problem hoppas jag då golvet är isolerat och har trossbottenskivor under som ska förhindra fukt från att komma upp.
 
L
Då sitter skivorna skruvade i reglarna , det som då är kommer spånet att kunna röra sig , troligtvis inte , men har du plats för en utegips på , så är det inte fel , den är s.k. död , och
mycket primer på , har förstått att det är under tak ,inget vatten uppifrån , men saftglaset
kan komma , därav mycket primer , när du satte köket , använde du s.k. kors för att få rätt avstånd , du kan använda lika nu , och mät ordentligt så du inte får en bit på 2 cm utmed en sida , bättre då att kapa 2 cm på skiften utmed långsidorna , mät ifrån mitten + fogbredd
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Då sitter skivorna skruvade i reglarna , det som då är kommer spånet att kunna röra sig , troligtvis inte , men har du plats för en utegips på , så är det inte fel , den är s.k. död , och
mycket primer på , har förstått att det är under tak ,inget vatten uppifrån , men saftglaset
kan komma , därav mycket primer , när du satte köket , använde du s.k. kors för att få rätt avstånd , du kan använda lika nu , och mät ordentligt så du inte får en bit på 2 cm utmed en sida , bättre då att kapa 2 cm på skiften utmed långsidorna , mät ifrån mitten + fogbredd
Okej, så om jag förstått det rätt så behövs det inte flytspacklas utan bara primer på och sen fix och klinkers?
 
L
Du sa förut att det var jämt , flytpackel är för att jämna ut , fanns det plats för utegips så är det inte fel , skruvas tvärsöver längsgående skivornas skarvar , kommer inte att röra sig , klinkers är lite känsliga för rörelser i fogarna , kan spricka upp , bättre med hängslen och livrem än endast en av dem
 
L Liteavvarje skrev:
Du sa förut att det var jämt , flytpackel är för att jämna ut , fanns det plats för utegips så är det inte fel , skruvas tvärsöver längsgående skivornas skarvar , kommer inte att röra sig , klinkers är lite känsliga för rörelser i fogarna , kan spricka upp , bättre med hängslen och livrem än endast en av dem
Ja, golvet är helt jämnt i fogar, förstår vitsen med gips, vet bara inte om det får plats då det måste passa med andra golvet, kan iofs få bli en liten kant, bara det blir bra.
 
L
Det verkar som du är hemma i tankarna , lycka till :D
 
L Liteavvarje skrev:
Det verkar som du är hemma i tankarna , lycka till :D
Tack, det kanske behövs
 
Jag skulle avråda från att lägga direkt på spånskivor, en limmad golvgips är ett "måste" dels för böjstyvheten dels för att få ett dött underlag att lägga på.
Ditt golv är troligen reglat på cc 60cm och det är för dåligt, cc 30cm eller samma styvhet.
Visst går det att lägga direkt på spån om man vet vad man gör och hur underlaget är...
 
nino nino skrev:
Jag skulle avråda från att lägga direkt på spånskivor, en limmad golvgips är ett "måste" dels för böjstyvheten dels för att få ett dött underlag att lägga på.
Ditt golv är troligen reglat på cc 60cm och det är för dåligt, cc 30cm eller samma styvhet.
Visst går det att lägga direkt på spån om man vet vad man gör och hur underlaget är...
Ja det är reglat cc60 med 45*225 regel med tvärreglar mellan varje regel för stabiliteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.