Hej! Jag har köpt en tvåa med renoveringsbehov. Det som ska göras är att tak och vägas ska målas/spacklas och golvet ska byttas. Kök ska också renoveras, kanske tom bytas helt.

Dock har jag ett par problem. Det första är att jag har aldrig renoverat och är nästan helt oerfaren, men det tar vi sen. Det andra problemet är att som ni ser på planen, så är köket jätteliten, och jag får inte ens plats med ett matbord där. Det jag vill göra är att riva vägen mellan kök och vardagsrum helt, så att det blir som ett stort rum.

Det jag undrar är hur svårt är det? vad kan det krävas? Vad behövs för ett sånt bygge? Jag har aldrig renoverat som sagt, men jag har läst en hel del och är det i närheten som att spackla/måla och byta golv eller mycket värre.

Jag ber i förväg förr alla dumma frågor som jag ställt och kommer ställa men hoppas ni förstår!
 
  • Planritning av en lägenhet som visar ett litet kök bredvid ett vardagsrum, med förslag på att riva en vägg för att skapa ett större rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hej, och välkommen som renoverare..
Inga frågor är för dumma för att ställas.

Det du behöver reda ut först är om väggen är bärande i konstruktionen eller inte?
Troligen kan någon i föreningens styrelse, eller kanske en vaktmästare snabbt ge dig svar på den frågan.
Är den bärande, så är det betydligt svårare (eller kanske t.o.m. omöjligt)
 
Vi antar att du vill riva väggen mellan kök och sovrum.
Räkna med att du behöver göra om samtliga ytor i de drabbade rummen. Oftast får man en del problem allt eftersom bygget fortskrider. Det kan vara olika golv- eller takhöjder, ledningar i väggen, mm. Det kan vara bra att etablera kontakter till VVS och elektriker innan du sätter spaden i marken i fall det behövs.
Men det kan vara ett kul projekt! Håll oss uppdaterade!
 
Jag är rätt säker på att vägen inte är bärande, är den det så skiter jag i att göra det. Ska ta reda på det sen.
Sen har jag för mig att det finns endast en kabelledning som går genom den vägen, inget mer. Vad jag sett tak och golv är lika höga/låga.

Till er erfarna, skulle jag gärna ta emot tips på vad jag ska tänka på? Vilka verktyg ska jag skaffa? Butik som som rekommenderas som inte tar hutlösa priser. Saker som underlättar men man tänker inte på dom förrän det är för sent! Det jag kommer göra är spackla sprickor i taket sedan måla.
Väggar: tapeterna kommer rivas sönder, sedan spacklsa där det behövs och måla. Eluttag kommer bytas, kanske monterar fler (elektrikern får göra det), och sedan byta golv.

Men som jag sa innan jag är helt oerfaren på renovering/byggjobb, det enda jag har är mitt intresse och vilja, så behöver lära mig så mycket det går och lite till.

Om någon behöver hjälp i Skåne någon helg, så skicka gärna pm. Hjälper er gärna, och samtidigt lär jag mig, så det blir win win för båda.
 
Gör en plan var du vill ha eluttag (det kan aldrig bli för många i köket). Köp släp eller en sketen skåpbil för byggperioden. Bygglampor. Sopsäcksställning. Stege av rätt längd. Skyddsglasögon och hörselskydd.
Jobba uppifrån ned. Taket blir bäst om det spacklas och målas först, eller i varje fall innan taklisterna kommer upp, för då kan du måla med rulle ända ut. Om du måste snålmåla med pensel in i hörnet kommer det att synas.
 
BirgitS
seme seme skrev:
så är köket jätteliten, och jag får inte ens plats med ett matbord där.
Hur många cm är det mellan köksskåpen och väggen?
Eftersom det får plats en dörr på det avståndet borde det gå bra att åtminstone ha ett uppfällbart bord för två, typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80091713/ .

seme seme skrev:
Jag har aldrig renoverat som sagt, men jag har läst en hel del och är det i närheten som att spackla/måla och byta golv eller mycket värre.
Det är mycket besvärligare att återställa alla ytor efter att ha rivit en vägg än att måla och byta golv.

seme seme skrev:
Vad jag sett tak och golv är lika höga/låga.
Det är rätt vanligt att det är olika uppbyggnad av, och därmed lite olika höjd på, golv som är tänkt att ha olika ytmaterial. Det kanske bara skiljer en halv cm men det kan ställa till med problem när ett parkett- eller laminatgolv ska läggas över båda ytorna. För att undvika problemet kan man fortsätta med att ha olika golvmaterial trots att det är samma rum. Jag har sett mäklarbilder på flera nyligen renoverade lägenheter där köksdelen av vardagsrummet har fått klinkers medan resten av rummet har trägolv.

Jag antar att du har tänkt på ett byte av sov- och vardagsrum kan innebära att det blir högre ljudnivå i sovrummet och sämre utsikt i vardagsrummet.
 
Blir inte vardagsrummet väldigt svårmöblerat, vart har du tänkt att ha soffa och TV?

Ta gärna några bilder och lägg upp så är det lättare att få sig en uppfattning och ge tips.
 
En annan sak värd att tänka på är att du kommer byta plats på sovrum och vardagsrum. (Så vitt jag förstår på ritningen ovan.) Är det nya sovrummet lämpligt som sovrum? Får du in en dubbelsäng? Får du problem med buller från t.ex. trafik utanför eller grannens skåpluckor? Finns det lämplig ventilation i det nya sovrummet?

Ofta har arkitekten/konstruktören tänkt till när huset byggdes och placerat sovrummet på en viss plats av någon anledning.
 
Jag har fortfarande inte fått nycklarna, men kontrakt är skrivet, så inflyttning förväntas i oktober.

Det är också att som det står i bilden där vardagsrummet är, så utanför fönstret är en stor väg och där sovrum står nu, så är det gården. Det är en rätt bra trafikerad vägg, men efter händer 18-1900 så borde det vara tystare. Har tänkt så att om jag har det enligt bilden, så kommer vardagsrummet vara mot den stora vägen. Och hur roligt kan det vara att sitta där en kväll eller helg, men om sovrummet är där så är det väl mindre trafikerad mellan 2200 till 0600, och jag borde kunna sova bättre där.

Sen är det också detta med hur jag skulle möblera som är ett problem, blir inte så fint, även om jag nästan aldrig tittar på tv, så måste jag ha en.
 
BirgitS
På stora vägar går det en del utryckningsfordon, snöröjning och motorcyklar som låter även nattetid, och högljudda sopbilar kan ju komma innan klockan 6, dessutom så innehåller tilluften i rum mot stora gator en hel del ohälsosamma ämnen . Däremot när man sitter i vardagsrummet är det ju normalt inte tyst utan man har teven eller musik på och då stör ju trafikbuller mycket mindre än när man försöker sova.

Det är ju inte utan anledning som byggföretagen måste placera de flesta sovrummen mot innergården (tyst sida) när de bygger nytt.

Jag rekommenderar att du prövar på att sova några veckor i rummet mot gatan innan du bestämmer dig för att det ska vara sovrum för all framtid, samt tänka på att även om du tycker att det är acceptabelt är det inte säkert att framtida köpare tycker det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
På stadsgator kan faktiskt trafikbullret vara värre på kvällar och nätter. Då är det mindre trafik och motorcyklar, bussar och bilar med unga förare iklädda keps kan gasa mer och generera mer oljud.

Det konstanta bullret på morgon och eftermiddag är mycket trevligare än en motorcykel med öppet avgassystem som varvar 13.000 varv precis när man ska somna.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
För att åstadkomma en sån här renovering (ta ner vägg) så behöver du först och främst en tigersåg, eller ett antal fogsvansar.

Tigersåg är ett effektivt redskap byggt för den här typen av ändamål. Lite beroende på material behöver du komplettera med ändamålsenligt sågblad, men en tigersåg kommer att göra susen. Blå Bosch har tigersågar för runt 1300 kr, då får du bra såg för en amatör.

Att ta ner en vägg innebär fruktansvärt mycket dammbildning. Så vill du behålla köket, rekommenderar jag att du plastar in alla skåp så noggrannt du bara kan, och tejpa alla potentiella öppningar. Är den väggen du ska ta ner i betong blir det finkornigt damm som dels kan färga av sig men som är väldigt tidskrävande att städa bort. Täck även för golv och allt annat som du vill behålla, mjölkpapp är bäst för att skydda golv. För att kunna isolera dammet till kök/sovrum så kan jag också rekommendera en dragkedjedörr mot vardagsrummet och toaletten så att dessa kan agera dammfria zoner.

Beroende på budget kan du överväga att hyra luftrenare för att snabbare få bort dammet från rummet, annars kan du köpa en billig industridammsugare och dammsuga så ofta du känner att du tycker det är nödvändigt. Skyddsutrustning är ett måste - Glasögon (gärna täta, ser nästan ut som cyklop) och skyddshandskar. Stålhätteskor är också att rekommendera, samt heltäckande kläder. Som nämnt ovan, se till att all ström som går genom väggen kopplas bort i elcentralen först.

Alltså, för att få ner din vägg så rekommenderar jag följande.
- Skyddsskor
- Skyddsglasögon
- Skyddshandskar
- Tigersåg
- Tigersågblad för betong/skruv
- Mjölkpapp för intäckning av golv
- Tejp för att fästa mjölkpapp i golv (orange, finns att köpa i anslutning till täckpapp)
- Dragkedjedörrar
- Eventuell skyddsplast för köket om du tänker behålla det
- Sopsäckar - gärna förstärkta som håller bättre för tungt avfall

Jag gjorde nästan ett identiskt jobb för ett kvartal sen, jag tog ner en 3,8 meter lång och 2,7 meter hög vägg i lättbetong. Vi var tre killar med en tigersåg och väggen var nere på en kväll - 17-20 effektivt arbete. Det tog ca 2 timmar och 40 säckar att sen få ut allt skräp.

Lycka till!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ber om ursäkt att jag inte hinner svara så snabbt som möjligt då just nu jobbar jag från 0600 till 19000.

Jag har faktiskt inte lagt så mycket tanke på det där med ljud och oljud. Ska nog lyssna på er och sova i några dagar på varje rum och tvärtom för att se vilket som är bäst.
Jag tror inte jag kommer behålla lägenheten längre än två år, så vill faktiskt kunna sälja den i framtiden.

Men om vi skiter i väggrivningen vad rekommenderar ni för verktyg till att måla, spackla tak/väggar och byta golv! Har spacklar redan, borrmaskin både batteridriven och eldriven som jag kan låna från jobbet(dyra hitachi). Skåpbil och släpp kan jag också låna från jobb om det skulle behövas?
Jag kommer försöka slipa köksskåp och måla om dom, luckorna kommer jag kanske byta helt.
Vad mer behöver jag? Vill helst inte börja göra ett jobb, och mitt i allt komma på att kan inte fortsätta pga det saknas verktyg.

1. Vad behöver jag för att måla taket. På visningen såg jag ett par sprickor så där måste det spacklas! Vad behöver jag förutom spackel och sedan färg? Kommer målas i någon sorts vit färg!

2. Väggarna; tapeterna kommer slitas bort, och där måste jag också spackla! Men hur gör man med kanterna och hörnen? Såg på nån klipp där dom hade något plastliknande skydd????
 
Redigerat:
Enklast är att klä in golvet i mjölkpapp, och därefter köpa en billig tapetborttagare - En ångtvätt som får tapet att lossna från väggen. Rätt enkelt att maövrera och leder till att alla lager tapet åker ner och hamnar på golvet.

1. Gällande tak och sprickor så finns det egentligen bara ett sätt - Microlitväv och spackel. Då döljer du sprickorna och får ett slätt och fint tak. Vit takfärg finns i alla byggvaruhus och färgbodar. Köp en schysst roller med teleskopstativ så blir målningen en fröjd. Skippar du teleskopstativet (kostar gissningsvis 150 kr) så blir takmålningen ett helvete.

2. Man använder hörnskydd som man spacklar in - Finns i papp där man sprutar vatten på insidan för att aktivera limmet - sen är det bara att trycka på plats och på så sätt få perfekta hörn. Sist jag köpta såna tror jag det var på Rusta. Fungerar kanon.
 
seme seme skrev:
Tack för alla svar. Ber om ursäkt att jag inte hinner svara så snabbt som möjligt då just nu jobbar jag från 0600 till 19000.

Jag har faktiskt inte lagt så mycket tanke på det där med ljud och oljud. Ska nog lyssna på er och sova i några dagar på varje rum och tvärtom för att se vilket som är bäst.
Jag tror inte jag kommer behålla lägenheten längre än två år, så vill faktiskt kunna sälja den i framtiden.

Men om vi skiter i väggrivningen vad rekommenderar ni för verktyg till att måla, spackla tak/väggar och byta golv! Har spacklar redan, borrmaskin både batteridriven och eldriven som jag kan låna från jobbet(dyra hitachi). Skåpbil och släpp kan jag också låna från jobb om det skulle behövas?
Jag kommer försöka slipa köksskåp och måla om dom, luckorna kommer jag kanske byta helt.
Vad mer behöver jag? Vill helst inte börja göra ett jobb, och mitt i allt komma på att kan inte fortsätta pga det saknas verktyg.

1. Vad behöver jag för att måla taket. På visningen såg jag ett par sprickor så där måste det spacklas! Vad behöver jag förutom spackel och sedan färg? Kommer målas i någon sorts vit färg!

2. Väggarna; tapeterna kommer slitas bort, och där måste jag också spackla! Men hur gör man med kanterna och hörnen? Såg på nån klipp där dom hade något plastliknande skydd????
Det låter som du vill göra om lägenheten i spekulationssyfte. Men om det är så tror jag att det är bättre att låta den vara orörd och vänta dina två år innan du sälja med vinst.
Att bygga om som nybörjare kräver en ofantlig mängd hjärteblod som man sällan har i spekulationsobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.