Hej,

Efter mycket läsande tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av att renovera upp ett 70-tals sutteränghus och använda nedervåningen som bostad. Vi tittar just nu på olika hus och planerar att skapa ett mindre boende för svärmor på nedervåningen, men jag hittar faktiskt ingenting om någon gjort samma sak.

Det vi undrar är om det går att skapa en tillräckligt bra miljö i sutterängkällaren att det skulle fungera som en bostad? Då de flesta 70-tals hus har fukt och problem med reglar på betongplatta undrar jag om det blir tillräckligt bra med platonmatta eller nivell golv och hur mycket takhöjd man tappar vid ombyggnad? Kan man också få en normal luft/värme miljö om man dränerar om, isolerar på utsidan, sätter nya innerväggar och byter golv? En del av undervåningen är helt ovanför mark, men hur blir det med rum som ligger delvis under mark, går det att skapa t.ex ett sovrum där eller är det en dålig idé? Vi vill inte ge oss in i en helrenovering om det fortfarande kommer att vara kallt och fuktigt på nedervåningen och svärmor vill flytta.

Det som vi planerar att göra är att bryta upp existerande golv, sätta nytt ventilerat platon/nivellgolv. Dränera om huset (40m) Flytta en tvättstuga, renovera badrum på nedervåningen, riva några ej bärande väggar samt bygga ett litet kök i allrummet. Husen vi tittar på är i 140kvm storleken och jag höftar vilt på dessa kostnader (Göteborg)

- Dränering 100k
- Riva upp och byta golv 250K
- Badrum 100k
- Kök 50K
- Flytta ner takmonterade rör i golvet samt se över el 100K

Är det någon som varit i samma sits eller vet någon som delar ett sutteränghus med familjemedlem och det blivit bra skulle det vara fantastiskt att höra hur det blivit. Jag känner också att mängden arbete antagligen skulle skötas bäst av någon sorts totalentreprenad då jag inte kan göra detta själv.

Tack för hjälpen!
 
Liten uppdatering. Vi har valt att leta vidare efter hus och inte ge oss in i en stor renovering, men vi är fortfarande intresserade att höra om någon skapat ett boende på nedre våningen i ett sutteränghus. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.