Hej

Ska bygga hus och originallösningen ser ut som bilden. Sambon vill ej ha bastu utan vill ha klädkammare och jag vill ha bastu. Liten för 2 pers duger gott.

Gör man sovrummet lite mindre och kör en liten bastu på säg 1,5 x 1,5 meter borde man ju få in både bastu och klädkammare?

Eller gör en bastu som är lika bred som klädkammaren men att behålla liten klädkammare på 1 meters djup genom att minska ytan i sovrummet.

Tips och ideer mottages gärna. Ritning av en våningsplanslayout med markerade rum som sovrum, klädkammare och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förminska badrummet
 
Eller sätt in ett basturum i badrummet. Det borde få plats i hörnet där halva badkaret är inritat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle inte minska ner Sovrummets storlek. Tänk på att om du får småbarn eller ska sälja huset kommer man kanske vilja få plats med en spjälsäng i rummet.
 
Vet inte hur detta förslag skulle funka då inga mått är utskrivna, men ut i från storleken i m2 borde allt få plats...
Ritning av en bostadsplan som visar en lägenhet med sovrum, badrum, allrum och ytmått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk även på att aggregatet tar plats och man vill ha lite avstånd till det.
Kan du inte göra om den döda ytan innan sovrummet där du har garderober? Den känns inte så ge omtänkt om jag får säga så....
 
Tack för svar. Att göra nåt där garderoben i "hallen" är känns svårt - är inte riktigt med hur det kan funka?

Jag vet att mått inte är med men det förslaget som lämnades kanske kan funka för att få båda klädkammare och bastu.
 
Klädkammaren kommer bara att bli full med bråte ändå, skippa den, sätt in en bastu och kör all skit direkt till tippen istället.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bra idé om du frågar mig. Sämre idé om du frågar min sambo!
 
Jag skulle bygga en gåingarderob mellan hallen och sovrummet. Så att du passerar gåingarderoben för att nå sovrummet. Sätt en dörr till efter garderoben i hallen, sno en halv meter från "bastun" till garderober på motsatt sida och vips så har du en gåingarderob på väg in i sovrummet och en bastu.....

Du måste tänka på att göra toalettstolen nåbar med rullstol. Annars tror jag du kommer att få problem med bygglovet...
 
Shiraz får Nobelpriset i planlösning,bästa hittills ;)
 
Posta lite mer av ritningen så ska kan vi lättare ge tips
 
BirgitS
S Shiraz skrev:
Du måste tänka på att göra toalettstolen nåbar med rullstol. Annars tror jag du kommer att få problem med bygglovet...
Om det är entréplanet, inte om det är en trappa upp eller om det finns andra tillgänglighetsanpassade badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.