Funderar på att bygga bastu. I byggsats med egenhändigt gjuten grund. Jag antar att man behöver någon form av avlopp i bygnaden. I alla fall till handfat och andra intilliggande installationer. Men behövs egentligen avloppsbrunn i golvet? Och vilken typ i så fall? Och fungerar det med vattenlås? Eller behövs det golvavlopp med typen spygatt? Tips och goda råd emottages? Mvh, PerOF
 
I Sverige är det vanligt att man struntar i golvbrunn i bastun, bastar man förhållandevis tort är det inga problem. När det är dags att göra om bastun här hemma kommer jag definitivt inspireras av den finska traditionen och sätta golvbrunn. Inte minst för att underlätta städningen, bara att hälla ut vatten.
I vårt fall bastar vi så ofta att en golvbrunn med vattenlås skulle fungera bra, men jag funderar ändå på att sätta en spygatt kopplad till golvbrunnen i duschen.
 
Kör med spygatt till duschen, det blir bäst enligt mig då vattenlås i bastun lättare torkar ur och möjligtvis börjar att lukta lite. Jag valde iallafall den lösningen
 
Krilleman
Spygatt-lösningen är faktiskt på väg bort mer och mer i bastu.

Konstruktörerna vill få bort den extra sidoanslutningean i närliggande golvbrunn. Antagligen för läckrisken.

Mitt val hade varit att köra på vanlig golvbrunn med luktstopp. Mycket enklare och mer "pang på rödbettan". Tex Purus Oden i kombination med vattenlås NOOD. Sköt att kunna spola bastun som redan nämnts!
Och så är det ju inte ett måste med golvbrunn i den omedelbara närheten för anslutningsröret på ev spygatt vid denna lösning. (y)

Summa summarum: Kör på vanlig golvbrunn med luktstoppat vattenlås, du kommer inte ångra dig!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
harry73
Har man bastu i badrummet, kan man slippa tröskel mellan bastu och badrum. Då kan man använda badrummets golvbrunn
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Helt klart golvbrunn.
Nära aggregatet också så det man kastar rinner ner.
Vem bastar tort? Det äringen riktigt bastu :)
 
Ställ en potta under agget! Golvbrunn E för mesar :)
 
Ska du bygga det i en egen byggnad? Så tolkar i alla fall jag det. Och ska du då dra in vatten i den, eller hur tänkte du dig med handfatet?

Mitt förslag är att du gör det så enkelt du kan. Avloppsrör till en enkel stenkista. Spygatt tycker jag borde räcka under de omständigheterna, du har ju då inget annat i avloppet vars lukt du måste skydda dig ifrån med vattenlås.
 
I min bastu har jag kunnat konstatera att vattenlåset i golvbrunnen fungerar dåligt när det är fruset. Då det saknas anslutning till avlopp utan bara mynnar ut under huset löstes det enkelt genom att ta bort vattenlåset. Den var byggd som en helkaklad ångbastu där kondensen rann utför väggarna. Nu håller jag på att bygga om den till en "normal" bastu, och då finner jag behovet av golvbrunn begränsat.
 
A Avemo skrev:
I min bastu har jag kunnat konstatera att vattenlåset i golvbrunnen fungerar dåligt när det är fruset. Då det saknas anslutning till avlopp utan bara mynnar ut under huset löstes det enkelt genom att ta bort vattenlåset. Den var byggd som en helkaklad ångbastu där kondensen rann utför väggarna. Nu håller jag på att bygga om den till en "normal" bastu, och då finner jag behovet av golvbrunn begränsat.
Är det fristående bastu utomhus behövs inget avlopp.
Då går det lika att ha breda springor mellan brädorna så vattnet rinner ut direkt
 
T TheGame skrev:
Är det fristående bastu utomhus behövs inget avlopp.
Då går det lika att ha breda springor mellan brädorna så vattnet rinner ut direkt
Inte om det är klinkergolv. Det är en plattsättare som byggt min bastu.
 
A Avemo skrev:
Inte om det är klinkergolv. Det är en plattsättare som byggt min bastu.
Nej det förståss, men vill man bygga fristående bastu enklast möjligast går det alldeles utmärkt att göra så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.