Hej, jag har ett garage/förråd som jag funderar på att bygga till gäststuga. Men mellan bottenreglar och takreglar är det bara 195 cm så det blir för lågt att bygga golvbjälklag i höjd med befintliga väggplintar.
Skulle behöva förslag på alternativ till lösningar? Går det ändra takstolskonstruktionen? Gräva ut och gräva ner nya plintar till golvet? Eller gjuta platta? Rödmålad träkonstruktion av en garage/förrådsbyggnad med vitmålat fönster och plåttak omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött garage med vit knut och två bruna dörrar under ett vitmålat tak med svarta takplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage med trästomme och synliga takbjälkar, en fönsteröppning och oisolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett garage med träreglar och isolering, och ett öppet fönster, med synlig grund och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett tak med exponerade takstolar, bottenreglar och några väggplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett trägarage med synliga takreglar och bottenreglar, potentiell ombyggnad till gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av träregelverk i ett oavslutat tak med exponerade takstolar och bottenreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första tanke var att lyfta hela kalaset från plintarna, bygga ett bottenbjälklag på plintarna och till sist ställa ned huset på bjälklaget. Vet dock inte hur praktiskt det är.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Min första tanke var att lyfta hela kalaset från plintarna, bygga ett bottenbjälklag på plintarna och till sist ställa ned huset på bjälklaget. Vet dock inte hur praktiskt det är.
Ja det skulle man kanske kunna göra, frågan är bara hur, går det med domkrafter tro? Någon som gjort något liknande?
 
Det lutar imot att höja huset från plintarna med domkrafter.
Men behöver hjälp med mina funderingar :)

Fungerar det att lägga dit 2st 45x 220 reglar under de som ligger där nu och fästa de nya i plintarna och sen i varandra med plåtbeslag ?
Schematisk illustration av en grund med två plintar och två dimensioner av träreglar förstärkta med plåtbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen undrar jag om jag kan bygga bjälklagret som på den här bilden ? alltså inuti 45x220 reglarna med vinkeljärn/beslag.
Konstruktion av bjälklag med reglar och metallbeslag, redo för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vilken dimension på reglar är lämpligt till bjälklagret ?
här är en bild på plintar och avstånd. har planerat 2 nya plintar som stöd i mitten.

Schema över placering av plintar med måttangivelser och två markerade för nya plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.